מדריכי כרטיסי אשראי    

הקוד הסודי החדש באשראי. מה צריך לדעת?

מעודכן ל-01/2019

בקרוב אמור לחול בכרטיסי האשראי בישראל התקן האירופי ובו הלקוח יכניס קוד סודי בסליקה של אשראי. בינתיים אף אחד לא רוצה לממן את המהלך והטכנולוגיה מתעכבת

על פי תקן תשלום מאובטח, שבחלקו חל כבר ברשתות הגדולות, מי שיעביר את כרטיס האשראי במכשיר הסליקה הוא הלקוח. התקן הזה נקרא EMV והוא ראשי תיבות של Europay, MasterCard, Visa.

על פי התקן הזה יהיה בכרטיס אשראי שביב אלקטרוני עם פרטים על הלקוח. על הלקוח להכניס את הכרטיס לקורא מיוחד ולהכניס קוד סודי. באירופה ודאי התוודעתם לתקן זה כמעט בכל מדינה ובכל קנייה. ישראל כרגיל הרחק מחאחור.

מה התועלת: אי אפשר יותר בקלות להשתמש בכרטיס גנוב, בעל העסק המחייב אינו יכול לעשות חיובים כפולים, בזדון או שלא בזדון. באירופה שיעורי ההונאה צנחו ב-88% מאז הכנסת התקן.

יתר על כן, תקן זה מאפשר תחרות גדולה יותר כי הרבה חברות לא הצליחו להיכנס לישראל בשל העדר הטכנולוגיה המתקדמת.  כל מכשיר בבית עסק שיתמוך ב-EMV יתמוך גם   בתקן לתשלומים באמצעות העברת נתונים בין מכשירים קרובים ושירותי ענן. כך יהיה אפשר לשלם באמצעות אפליקציות תשלום עולמיות שונות. , ללא מגע ובשרותי ענן.

מה משתנה אצל הצרכן? בעיקר הוא יצטרך לזכור את הקוד לכל כרטיס אשראי פעיל. גם לזה יש פתרונות בדמות אפליקציות ואתרים המאפשרים לשחזר את הקוד.

ממתי צפוי להיכנס התקן לישראל? בינתיים נדחתה החובה על בתי העסק לאמץ את התקן בשל הקושי הלוגיסטי והכלכלי באימוץ טכנולוגיה, אלא שבנק ישראל קבע שמ-2019 אם נעשתה הונאה בכרטיס אשראי, מי שלא הכניס את התקן החדש  הוא נושא באחריות ובנזק הכספי.

איפה הבעיה?  הבעיה היא שמלבד עלות החומרה, החברות המספקות את השירות לבתי העסק (בעיקר "וריפון" ו"כספית") דורשות תשלום לחיבור המערכת לתוכנה, סכום הנע סביב 250 שקל. בעיה נוספת היא שאין כל תמריץ חיובי לבעל עסק  לעבור לטנולוגיה וגם אין אכיפה.

העסקים מצדים אומרים שהם לא צריכים לממן את זה וגם כך סובלים מעלויות גבוהות, חברות האשראי טוענות שבגלל הוראות רגולציה הקשורות לתקן החדש כבר הוציאו מילוני שקלים, הספקיות של השירות אומרות שגם הן ביצעו התאמות בעלות של מילונים. ובנק ישראל מסרב לממן. רעיון שהוצע, הוא קרן ממלכתית של משרד הכלכלה שתסייע במימון, אבל גם שם לא מרוצים מהרעיון.

עוד העסקים לא מרוצים מכך שהם יצטרכו להסביר לצרכן, ולחנך אותו מחדש. זה תפקיד של בנק ישראל, הם אומרים

מה קורה עכשיו? נכון להיום יש עשרות בתי עסק שהחלו בשימוש בתקן החדש, ו20% שבהם טמועה הטכנולוגיה. לרוב מדובר בחנוית תכשיטים ויוקרה שזו הדרך היחידה לרכוש בהן. בקרוב צפויה לפחות רשת קמעונאית גדולה אחת לעשות את הצעד הזה ואז  בתקווה יבואו גם אחרים בעקבותיה.

יידחה תשלום מאובטח באשראי בתחנות הדלק

מינואר – עסקים שלא יטמיעו התקן EMV לסליקה של כרטיסי חיוב ישאו באחריות על שימוש לרעה בכרטיס

כרטיס דביט – כל מה שצריך לדעת