חדשות    

הקפצת הביטקוין או הונאה נגד הבורסה? מחקר טוען כי אדם יחיד אחראי להקפצת הביטקויון ל-20 אלף דולר

ביטקוין
לפי חוקר אקדמי בטקסס  משקיע אחד בלבד שמחזיק בכמות ענק של ביטקוין, עומד מאחורי המניפולציה שהעלתה את מחיר הביטקוין, והוא יכול לשנות את מחיר המטבע הדיגיטלי כרצונו. לפי חוקר, רק בזכות אותו לוויתן הביטקוין הגיע למחיר של כ-20 אלף דולר ליחידה בסוף 2017."העסקות קשורות למטבע הדיגיטלי טתר, מטבע דיגיטלי יציב שאמור להיות צמוד לערך הדולר.לפי תוצאות המחקר, רק משקיע אחד השפיע על התנודות החדות במחיר הביטקוין", אמר החוקר בראיון. "בעתיד אנשים יידהמו לגלות שהעבירו מיליארדי" דולרים לאנשים שהם לא מכירים ואף אחד לא מפקח עליהם". בטתר כמובן דחו את הטענות ואמרו שהמחקר לא מבוסס על מספיק נתונים.

הרבה סוחרים  בעולם המטבעות הדיגיטליים מפקפקים בהנחת יסוד של טתר – שכל מטבע מגובה בדולר אמיתי אחד. ההשערה במחקר כי בוצעה מניפולציה במחיר הביטקוין מבוססת על התאוריה כי מטבעות טתר חדשים נוצרים מבלי שאכן יש להם גיבוי בדולרים ואז משתמשים בהם לרכישת ביטקוין, וכך מעלים את מחירו.

במחקר נבדקו עסקות טתר וביטקוין מ-1 במארס 2017 עד 31 במארס 2018, והממצאים הי וכי רכישות הביטקוין בביטפינקס – בורסת המטבעות של טתר וביטקוין – עלו בכל פעם שמחיר הביטקוין ירד מתחת לרמה מסוימת. עם זאת לא ציינו החוקרים מי אחראי לרכישה.

"הדפוס הזה הופיע רק בתקופות לאחר שנוצרו מטבעות טתר חדשים, בהובלת בעל חשבון אחד, ובורסות קריפטו אחרות לא היו מעורבות", הם כתבו במחקר שיפורסם במהדורה הבאה של כתב העת Journal of Finance. "סימולציה של העסקות מעידה כי הדפוסים האלה אינם מקריים. שחקן גדול אחד בשוק הקריפטו, או יישות אחת, הצליח להציג יכולת לראיית העתיד ולתזמן עסקות בדיוק במועד הנכון או שהוא ביצע מניפולציה במחיר הביטקוין שסוחרים אחרים לא יכולים להבחין בה".

ביטפינקס וטתר קיבלו זימונים לחקירה ב-2017 מהרשות הפדרלית למסחר בסחורות, CFTC, כך דיווח בלומברג בזמנו.  ובכל זאת משרד המשפטים פתח בחקירה פלילית לבדוק האם טתר ביצע מניפולציה בביטקוין. עד כה ה-CFTC ומשרד המשפטים לא האשימו את ביטפינקס וטתר בעבירה על החוק.

באוקטובר האחרון נעצר מנהל ב-Crypto Capital Corp במסגרת חקירה של הרשויות בפולין להלבנת כספים ממכירות סמים של ארגון פשע בינלאומי. התקשורת הפולנית דיווחה כי החשוד הוא איוון מנואל מולינה לי, נשיא החברה. פולין גירשה אותו ליוון. בעקבות המעצר, הונגר אמר לבלומברג כי "ביטפינקס היא קורבן להונאה ומנסה לטהר את שמה".