חדשות קרנות נאמנות    

הקרנות הכספיות משמידות הון! התשואה שלילית (במקרה טוב התשואה – אפס!)

תחילת 2015 תיזכר כאירוע מכונן לתעשיית הקרנות הכספיות המנהלות כספים בהיקף של 52 מיליארד שקל, אחרי שבשנת 2014 ירד היקף הנכסים המנוהלים בכמה מיליארדים בודדים, הציפיות הן לגל עזיבות בתקופה הקרובה.

הסיבה – הפחתת הריבית ל-0.1%, הפכה את הקרנות הכספיות, שזה שנים הן הסקטור הגדול בתעשיית קרנות הנאמנות, להשקעה גרועה. הקרנות האלה היו אמורות להיות חוף מבטחים לכסף שלנו. הן הוקמו על רקע הצורך בחלופה בטוחה ונזילה לפיקדונות הבנקאיים ולמק"מ, והן סיפקו את הסחורה במשך תקופה מסוימת, אבל זה נגמר.

האמת, שבשנים האחרונות על רקע הפחתות הריבית, האטרקטיביות של הקרנות הכספיות הלכה ופחתה. עכשיו הן מספקות – במקרה הטוב ריבית אפס ובמקרה הרע ריבית שלילית.

אז אם אתם רוצים לשמור על ההון שלכם, תתרחקו. הנה הנתונים – הקרנות הכספיות גובות דמי ניהול ממוצעים של 0.17% (יש קרנות כספיות עם דמי ניהול נמוכים יותר, אך לא משמעותית). הקרנות האלו משיגות תשואה גבוה יותר מאנשים פרטיים בפיקדונות הבנקאיים, הרי זה הרעיון המרכזי בהקמתן – למנף את היתרון לגודל, להגיע לבנק עם סכום כזה שיספק תשואה מעניינת על הפיקדון(על ההפקדה). ועדיין, התשואה לא תהיה משמעותית מעל ריבית בנק ישראל – 0.1% . קחו את הרווח של הקרנות הכספיות, תורידו את ההפסד (ההוצאה) ותקבלו תשואה שלילית, או אפס.

המצב שנוצר גם יגרום ליועצי ההשקעות בבנקים שפועלים בהסתמך על מערכות הדירוג הפנימיות שלהם, להמליץ ללקוחות להתפטר מההשקעות בקרנות הכספיות. הקרנות האלו מהוות מעל 20% מהתעשייה כולה, אבל יש גופים רגישים יותר שמחזיקים בנתח גדול יותר בקרנות כספיות מסך היקף הכספים שהם מנהלים. אנליסט קרנות נאמנות מנהלת כ-3.9 מיליארד שקל בקרנות כספיות שזה כ-5% מסך הנכסים שלה – 6.9 מיליארד שקל.

גוף גדול שחשוף מאוד לקרנות כספיות הוא מיטב דש שמנהל במסגרת הקרנות הכספיות קרוב ל-17 מיליארד שקל מתוך סך נכסים של 37 מיליארד שקל – כ-45%. גם אקסלנס חשופים מאוד לקרנות הכספיות – כ-7.8 מיליארד שקל מנוהלים בקרנות האלו מתוך סך של כ-25 מיליארד שקל; ואצל הראל מנוהלים כ-10 מיליארד שקל מתוך כ-34 מיליארד שקל.

מנגד, באלטשולר שחם ובילין לפידות, הקרנות הכספיות מהוות נתח קטנטן מסך קרנות הנאמנות, והפגיעה בהם, אם בכלל תהיה מינורית.

עם זאת, יתכן שבכל זאת יש יתרון בקרנות הכספיות שיימנע גל ענק של פדיונות. מימוש הקרנות האלו הוא אירוע מס אצל המחזיק. מדובר במס של 25% על הרווח הריאלי. אבל בחודשים האחרונים המדד היה שלילי, וייתכן (כל אחד צריך לבדוק זאת באופן אישי) שמימוש עכשיו מבטא תשלום מס יחסית משמעותי. דווקא המתנה למדדים חיוביים (ולהערכות הכלכלנים זה יגיע מחודש מרץ), עשויה להקטין את חבות המס, ואפילו לאפס אותה. אז נכון, זה לא יניב תשואה אמיתית, אבל גם חיסכון במס הוא תשואה.