חדשות    

הראל: שוק העבודה יחזור לאחור בחודשים הקרובים

לשכת התעסוקה
מעודכן ל-09/2020

לאחר שכבר נראה שיפור קל במצב השוק ונתוני האבטלה צומצמו מעט, עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים מתריע מפני חזרה למצב גרוע יותר בחודשים הקרובים, על רקע חידוש ההגבלות

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, פרסם את הסקירה השבועית, לפיה המצב  בשוק העבודה הישראלי יורע משמעותית בחודשים הקרובים, על רקע חידוש ההגבלות.

נתוני שוק העבודה כבר הראו שיפור קל עד לחודש אוגוסט, ושיעור האבטלה הנרחב הצטמצם קלות. אך להערכתם של קליין וכלכלני הראל, בשל הטלת המגבלות החדשות השיפור כבר פחות רלוונטי, לטענתם, צפויה הרעה משמעותית בנתונים בחודשים הקרובים – וגם לאחר הסגר, הענפים שנסגרו יחזרו לפעילות בצעדים קטנים יותר, רובם לא ימהרו להעסיק מחדש את העובדים שפוטרו ו/או הוצאו לחל"ת, ויקפיאו גיוס עובדים חדשים.

הבשורה המעודדת במעט היא שעל רקע הסתגלות מסוימת של המשק לעבודה תחת כללי הריחוק החברתי, השפל שיירשם בספטמבר-אוקטובר יהיה פחות עמוק ביחס לשפל שנרשם באפריל.

על פי הסקירה, הפגיעה תהיה קשה במיוחד בענף התיירות, בשל הכניסה לתקופת חודשי החורף (נובמבר-פברואר) שמלכתחילה מאופיינת בתפוסה נמוכה של ישראלים בבתי מלון. לכן, ייתכן שחלק מהענף לא ייפתח לפני חופשת הפסח. סך לינות ישראלים בבתי מלון באוגוסט היה גבוה ב-3 אחוזים בהשוואה לאוגוסט בשנה שעברה, אך מספר לינות התיירים היה נמוך ב-97 אחוזים.

גם בצריכה הפרטית יש תחזית להתמתנות: אי‑הוודאות לגבי העתיד תגרום גם למשקי הבית להדק את החגורה ולהגדיל את שיעור החיסכון, גם לאחר שיוצג ויופץ חיסון, וזאת בשל ה"זיכרון" של המשבר, דבר שיהוה משקולת שלילית על הצמיחה בטווח הבינוני. ההגבלות המחודשות מחזקת את הערכת כלכלני הראל שבמקביל להרחבת תוכנית הסיוע הממשלתית (שעומדת על 135 מיליארד שקל נכון לסוף אוגוסט), נראה לאחר החגים התערבות נוספת של בנק ישראל, כגון העלאת תקרת רכישות אג"ח.

אירופה – ענף השירותים מתקשה להתאושש

קליין מסביר כי אירופה מציגה כלכלה בשלושה הילוכים – ענף התעשייה הסתגל לעבודה עם כללי ריחוק חברתי ונהנה מצמיחה מחודשת ליצוא וכך גם ענפי הטכנולוגיה. אך העלייה בתחלואה הפסיקה את השיפור בענפי השירותים, דבר שיחייב את הממשלות להגביר את התמיכה ואת הבנק המרכזי להיות יותר נחוש בניסיונו להחליש את האירו.

כמו בישראל, גם באירופה הפעילות הכלכלית מתקשה להתאושש בשל העלייה המחודשת בתחלואה: מדד מנהלי הרכש הראשוני לספטמבר אכזב כשירד ל-50.1 נקודות. אולם גם פה יש שונות בין הענפים, כאשר ענף התעשייה מצליח להסתגל לעבודה במגבלות הריחוק החברתי וכך סנטימנט החברות בענף עלה לרמה הגבוהה ביותר זה קרוב ל-3 שנים, ובמיוחד הביקושים ליצוא.

הדבר מיטיב במיוחד עם גרמניה, שבה התעשייה מהווה משקל גבוה מהתוצר. מנגד, כצפוי, ענפי השירותים מתקשים לתפקד, במיוחד תיירות, הסעדה ותרבות שלהם משקל גבוה בתוצר, במיוחד במדינות הפריפריה.

להערכת כלכלני הראל, ההיחלשות הזו בספטמבר תגלוש לרבעון האחרון של השנה ותוביל את הבנק המרכזי לעדכן כלפי מטה את תחזיותיו ולאחר מכן להרחיב את מדיניותו, דבר שאיננו תומך בחוזקו של האירו. אך בהראל חוששים שלנוכח קצב התגובה האיטי של הבנק, הדבר לא יקרה לפני ההחלטה האחרונה בדצמבר.

הראל: השוק הישראלי ממשיך להדביק פערים

הראל: בנק ישראל יורה בכל התותחים