חדשות    

הראל: בנק ישראל יורה בכל התותחים

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום

עפר קליין – צילום: יונתן בלום

מעודכן ל-09/2020

האטה בשיפור הכלכלי באירופה: הזינוק בשיעור התחלואה, נתוני האינפלציה והחלטת הריבית בגוש האירו הצפויה בהמשך השבוע – תומכים בהיחלשות האירו לטענת כלכלני הראל בנק ישראל מגדיל את התערבותו ונראה שיתמיד בכך גם לאחר שיימצא חיסון לקורונה

"בנק ישראל משתמש כמעט בכל התותחים", כך מצהיר עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, בסקירה המאקרו-הכלכלית שפרסם היום עם כלכלני החברה. הבנק המתפקד כמבוגר האחראי במשבר הקורונה קנה בחודש אוגוסט אג"ח ממשלתי, אג"ח מפעלי וגם דולרים, והעניק אשראי זול למערכת הבנקאית.

להערכת כלכלני הראל, הבנק ימשיך בהתערבותו גם לאחר שיימצא חיסון לנגיף. עוד צופים כלכלני הראל כי האירו במגמת היחלשות שנתמכת על ידי ההחלטה הצפויה של הבנק האירופי ביום חמישי הקרוב, העלייה המהירה בתחלואה במדינות הגוש ונתוני האינפלציה המאכזבים.

הכלכלנים מדווחים בסקירה כי "התנודתיות הנמוכה בשוק אג"ח הממשלתיות נשמרה גם באוגוסט, גם בהשפעת התערבות בנק ישראל שרכש באותו החודש 6 מיליארד שקלים באג"ח ממשלתיות – לעומת 500 מיליון שקלים בלבד ביולי. במקביל רכש הבנק אג"ח קונצרניות בסכומים קטנים יחסית, של 300 מיליון שקל, רחוק עדיין מיעד ה-15 מיליארד שקלים שהקצה הבנק לתוכנית". כלכלני הראל מעריכים כי בקצב הזה ייקח לבנק למעלה משנתיים להשלים את התוכנית, והדבר מקטין את הסיכוי לעלייה חדה במרווחים של אג"ח הקונצרניות בדירוגים הרלוונטיים.

במקביל, הבנק ממשיך לרכוש דולרים, עוד 2.6 מיליארד דולר נרכשו במהלך אוגוסט, כדי למתן את הייסוף המהיר של השקל. כך שסך יתרות המט"ח ממשיך לעלות (41% מהתוצר) ומספק "כרית ביטחון" משמעותית למשק במקרה של הידרדרות נוספת בשווקים הפיננסים. כלכלני הראל מסבירים כי רכישות המט"ח מגדילות את כרית הביטחון של ישראל ומקטינות את הסיכונים לפיחות חד בשקל. להערכתם, ההתערבות לא תיפסק גם לאחר מציאת החיסון.

אירופה: עלייה בתחלואה, האטה בכלכלה

לאחר שהבנק המרכזי בארצות הברית הודיע על שינוי ביעדים, השבוע תתפרסם החלטת הריבית בגוש האירו שגם הוא בעיצומו של בחינה מחודשת של יעדיו,וצפוי לפרסם את מסקנותיו הראשוניות עד לסוף השנה. הזינוק בשיעור התחלואה באירופה האט משמעותית את קצב השיפור הכלכלי במדינות האיחוד. להערכת קליין וכלכלני הראל, בחמישי הקרוב יותיר ה-ECB את הריבית ומדיניותו ללא שינוי. עם זאת, הם צופים כי ה-ECB ישתמש בפרסום התחזיות המעודכנות לאותת שהבנק מתכוון להעלות את רף העלאת הריבית בעתיד עוד יותר. זאת במיוחד לאור נתוני האינפלציה המאכזבים, דבר שתומך בהיחלשות האירו.

העלייה המהירה בקצב ההדבקה מונעת מהממשלות להחליט על הקלות נוספות ואף מאלצת אותן להחמיר את ההגבלות. העלייה בתחלואה והחששות של משקי הבית באים לידי ביטוי בנתונים שהמצביעים על האטה בקצב ההתאוששות; המכירות הקמעונאיות בגוש האירו ירדו ב‑1.3 אחוזים ביולי (לאחר חודשיים שבהם חלה עלייה מהירה מהצפי), הייצור התעשייתי בגרמניה עלה ב-1.3 אחוזים בלבד באוגוסט (שוב, לאחר חודשיים של עלייה מהירה). גם נתוני האינפלציה היו מאכזבים מאוד, כאשר אינפלציית הליבה ירדה ל-0.4 אחוז, הרמה הנמוכה ביותר מאז שהוקם גוש האירו ב-1999.

השפעות גלובליות: המרוויחה הגדולה – סין

הסחר העולמי ממשיך להתאושש ברבעון השלישי במקביל לעלייה בפעילות בכל העולם, ובמקביל גם היחלשות הדולר נותנת רוח גבית למסחר. המעבר לעבודה מהבית מיטיב עם סין שהיא בין היצואניות הגדולות ביותר של מוצרי אלקטרוניקה אישיים – כגון מחשבים, מצלמות רשת, קונסולות משחק וכדומה, וגם של ציוד רפואי בסיסי.

הביקוש הגובר למוצרים הללו תרם בשלושת החודשים האחרונים לעלייה מהירה מהצפי בייצוא, שגבוה ב-9.5 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. במקביל, ייבוא הסחורות ירד ב-2.1 אחוזים, בשל הירידה במחירי הסחורות אך גם בשל ירידה ביבוא מוצרי השקעה, בשל הימנעות חברות מהשקעות חדשות לנוכח אי-הוודאות בעולם.

בארצות הברית מתחילים לנבוט ניצנים של אופטימיות: שוק העבודה החזיר כמחצית מהעובדים שפוטרו בשיא המשבר, ועובדה זו בשילוב עם הירידה בקצב התחלואה מחזירים מעט את אמון הציבור ומשפרים את מצבו של הנשיא בסקרים לבחירות.

הראל ביטוח ופיננסים: הפד מגמיש את יעדי האינפלציה בארה"ב

הראל פיננסים: כרטיס האשראי חוזר ”להזיע” באוגוסט