חדשות    

הרשות להגנת הצרכן מקדמת חובת הקלטת שיחות ומסירתה ללקוח לפי דרישה

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הגישה תיקון לחוק הגנת הצרכן שבמסגרתו תהיה חובת הקלטת שיחות בכל שיחת מכירה, חובת שמירת ההקלטות במשך שנתיים ויותר חשוב חובן מסירתן לצרכן לפי דרישה. הרשות כבר הודיע יותר מוקדם השנה כי מספר התלונות במהלך תקופת הקורונה כמעט והוכפלה במחצית הראשונה של השנה ומספר לא מבוטל של תלונות החוזרות על עצמן כל שנה הוא על אי התאמה בין מה שהובטח לצרכן בשיחת הטלפון לבין השרות או המוצר אותו קיבל בפועל, ובמקרים כאלו התיקון לחוק יכול בהחלט לעזור ולהכריע באותן תלונות.

מלבד חברות התקשורת ושרותי האינטרנט עליהם חלה גם כיום חובת ההקלטה במסגרת הרשיון שלהם(ולא חובת שמירת ההקלטה או מסירתה לצרכן לפי בקשתו), לא הייתה חובה על כלל העסקים להקליט את שיחות המכירה עם הלקוחות, וגם אם השיחה הוקלטה ע"י החברה בדרך כלל ההקלטה אינה נמסרת ללקוח וכך אין ללקוח אפשרות להוכיח את טענותיו על כך שלא קיבל את שהובטח לו בשיחת המכירה. התיקון לחוק ייגן בעיקר על אוכלוסיות חלשות כמו עולים חדשים ואזרחים וותיקים עליהן מתבצעות מרבית המניפולציות בשיחות מכירה טלפוניות ומהן מגיעות מרבית התלונות לרשות.

מטרת התיקון לחוק היא לצמצם את פערי המידע בשיחות שיווק טלפוניות, כאשר אין נוכחות פיזית של העוסק והצרכן, בכל עניין הקשור לעסקה. כלומר, הרשות מאמינה שהצרכן מקבל החלטה מושכלת לגבי שירות כלשהו רק לאחר שקיבל את המידע המלא מהחברה ולא הופעלו עליו לחצים אגרסיביים לרכישת המוצר או השרות. חובת הקלטת שיחות, שמירתן ומסירתן לצרכן על פי בקשתו מגבירה את השקיפות ביחסים בין העוסק לצרכן ומאפשרת לצרכן לבקר את פעולות העוסק ולעמוד על זכויותיו. וכמובן בכל מקרה של מחלוקת או צורך ברור עתידי השיחות יהיו זמינות ללקוח לפי בקשתו.

המועצה מעוניינת לחייב כל עסק בתחומים תקשורת, חשמל, גז, מים ורפואה דחופה. וכן עוסק שמבצע שיווק מרחוק, באמצעות הטלפון או באמצעות תקשורת אלקטרונית-

  • יקליטו כל שיחה עם צרכן, לרבות שיחות מהצרכן לעוסק.
  • יודיעו לצרכן כי השיחה עמו מוקלטת.
  • ישמרו את ההקלטה למשך שנתיים לפחות.
  • ימסרו את השיחה המוקלטת לצרכן על פי בקשתו.
  • יפרטו בחשבוניות את מועדי השיחות שבוצעו עם הצרכן על פי בקשתו.

מבדיקה שעשתה הראשות נמצא שמרבית בתי העסק בכל מקרה מבצעים היום שמירה של השיחות, ולעסקים שלא מבצעים הקלטת שיחות ביצוע הקלטות ושמירתן למשך שנתיים הינה בעלות שולית בלבד שלא תכביד גם על עסקים קטנים ליישם את החוק.

התיקון לחוק קובע שהצרכן זכאי לבקש ולקבל הקלטת שיחה שהתקיימה תוך 10 ימים וללא עלות, ואם החברה לא תמסור את ההקלטה יראה הדבר כאילו החברה אישרה את טענת הלקוח.

הרשות להגנת הצרכן קונסת את הוט מובייל בכמיליון שקל; חייבה עבור מוצרים שכביכול ניתנו כמתנה

הגשת תלונה לרשות להגנת הצרכן