עסקים קטנים    

השלבים בהקמת עסק חדש

רוצים לפתוח עסק חדש? כדאי שתכירו את השלבים החשובים – משלב הרעיון דרך רישום ברשויות המס וסידור הנהלת חשבונות מתאימה, ועד שלב המכירות.

ההתחלה

הגענו להחלטה שאנחנו יוצאים לדרך חדשה ויוצאים להגשים את החלום – פתיחת עסק חדש ועצמאי. כבר החלטה לא קלה המלווה בחששות. אם כך, חשוב לשפוך מעט אור על הצמתים שכל אחד מאיתנו יעבור בתהליך הזה.

סיווג – ראשית, אחרי שנצעד בבטחה לתוך בניין רשות מס ערך מוסף (מע"מ), נצטרך להחליט על סיווג העסק והאם אנו פותחים עוסק מורשה או עוסק פטור. הרגולטור פה דווקא עוזר לנו כבר כאשר הוא מחייב אותנו לבצע מבחן כמותי שהוא למעשה הערכה שלנו על ההכנסה השנתית הצפויה לפי מחזורי הפעילות הצפויים של העסק – עוסק פטור מוגדר כבית עסק שמחזור ההכנסות שלו מגיע עד לכ- 100 אלף ש"ח (נכון לסוף 2018). מעל סכום זה, העוסק חייב להיות מוגדר כעוסק מורשה. עבור העוסקים במקצועות חופשיים דוגמת עו"ד ורו"ח אין בכלל שאלה – אתם מחויבים להירשם כעוסק מורשה. המבחן הכמותי מחייב אותנו, עוד בטרם העסק הכניס ולו שקל אחד, לתת צפי למחזור השנתי שלנו כדי שלא נתנהל חשבונאית בצורה שלא תואמת את צרכי העסק או בדרך שעשויה לייקר לנו את עלויות התפעול שלו שלא לצורך.

מה הכוונה בעוסק פטור? ממה אנו פטורים?

מהמע"מ. עוסק פטור הינו פטור מהוספת מע"מ (מס ערך מוסף) למחיר כל עסקה. בפשטות, אם אני עוסק מורשה ואני מעוניין שהסכום שיישאר אצלי מהעסקה יעמוד על 1,000 ₪, הלקוח ייאלץ להעביר לי 1,170 ₪ מאחר ושיעור המע"מ כיום עומד על 17%. לפיכך אחשב את החישוב הבא: 1000 * 17% = 170 ₪, אותם אוסיף למחיר העסקה ואאלץ להעביר לרשות המיסים (דה-פקטו הופכים אותנו לגובי מיסים. בחינם). ומה הבעיה? שהלקוח לרוב יעדיף לשלם פחות לכן עסקה מול עוסק פטור שהינה זולה יותר עדיפה לו כלקוח.

מה החוק מחייב אותנו בעת פתיחת עסק

כדי להקים עסק, אנחנו נדרשים לפתוח תיק במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי (שינוי סטטוס בביטוח לאומי במידה ומדובר בשכיר). מי שיעסיק עובדים, מחויב גם בפתיחת תיק ניכויים במס ההכנסה ובביטוח לאומי. אנו ממליצים לפתוח חשבון בנק נפרד לפעילות העסקית.

כל עסק חדש מחויב בהנהלת חשבונות. עבור חלקנו, כשהעסק הוא קטן וכמעט ללא תשומות למעט זמן הבעלים (כגון טיפול זוגי, עיצוב גרפי, ייעוץ טלפוני וכדומה) זה יכול להסתכם בהנפקת קבלות ופעולות אינטרנטיות מול רשות המיסים ואז אפשר לחסוך את הטיפול המקיף יותר שמבוצע ע"י מנהל חשבונות או רואה חשבון שיתפקד כבא כוחנו. הבעיה היא שזה חסכון שעשוי להיות יקר בסופו של דבר מאחר והסבירות להתנגשויות מול רשויות המס, קנסות ותשלומי מס עודפים גבוהה.

אם אנחנו מקימים עסק שייצר את ההכנסה העיקרית שלנו, עדיף שאיש או אשת מקצוע ילווה אותנו בנושאי הנהלת החשבונות השוטפת שלנו, שגם היא יכולה להתנהל בשני אופנים: הנהלת החשבונות חד צידית או כפולה (דו צידית) כאשר הבחינה האם נדרשת הנהלת חשבונות כפולה, היא בהתאם לסיווג העסק. נרחיב קצת על כל אחת למה הכוונה.

הנהלת חשבונות (הנה"ח) חד צידית

הנה"ח חד צידית היא רישום ההכנסות וההוצאות של העסק, ללא מידע על לקוחות, ספקים או תנועות בנקים. לעסקים שצפויה להם פעילות עסקית בהיקף נמוך מאד היא מספיקה, במיוחד מאחר ואין ניהול משמעותי של תזרים מזומנים.

עסק שאופי הפעילות שלו מתאפיין כך, יכול לבצע את הנהלת החשבונות בעצמו על דף נייר או בגיליון אקסל ורק צריך להצטייד בפנקס קבלות שניתן לקנות ברוב חנויות ציוד משרדי, חותמת של עוסק פטור הכולל את שם העוסק ותעודת הזהות שלו שהיא גם מספר העוסק שלו. אם בא לנו, נוכל להדפיס מראש פנקס קבלות משלנו עם פרטי השם, העוסק ומאפיינים ייחודיים כגון לוגו.

בעת מתן קבלה ללקוח, עלינו לוודא שכל קבלה שאנו נותנים ממוספרת, אחרת חשוב למספר אותם בעצמנו. החובה החוקית החלה עלינו היא לתת קבלה ללקוח בכל קבלת תגמול ולשמור העתק לעצמנו בפנקס הקבלות.

אנחנו מתקדמים על ציר הזמן ונגמרה לה שנה קלנדרית. במהלך השנה שאחריה נצטרך להגיש דו"ח מחזור למע"מ וכן דיווח למס הכנסה על ההכנסות וההוצאות שלנו בדו"ח נפרד. כאן מדובר בנקודה הקריטית! כדאי מאד להיעזר באנשי מקצוע על מנת להעביר דו"ח אופטימאלי שיחסוך לנו תשלומי מס מיותרים ע"י קיזוז הוצאות לגיטימיות. בכלל, נושא ההוצאות המוכרות לצורכי מס זה נושא מורכב שמומלץ שנתכנן אותו מראש. בסוף, תשלום המס בפועל הינו הוצאה תזרימית אשר "באה עלינו מלמעלה" ודי מנותקת מהפעילות העסקית השוטפת שלנו. כל שקל שנוכל לשמור אצלנו באופן חוקי – עדיף.

חשוב לציין שבשנה העוקבת, אחרי שכבר הגשנו את כלל הדוחות הנדרשים לשנה הקודמת, מס הכנסה עשוי לבצע הערכה של המחזור השנתי הצפוי לנו וכבר בתחילתה לשלוח אלינו פנייה לקבלת מקדמה של תשלומי המס על המחזור הצפוי, עוד בטרם התקבלה הכנסה בפועל באותה השנה. מדובר באירוע מקובל ובר טיפול אולם מדובר לצערנו בבירוקרטיה מעייפת.

אם הברכה שורה עלינו ועברנו את רף הקובע של מבחן ההכנסה, נאלץ להפוך לעוסק מורשה כלומר להתחיל לגבות מע"מ מהלקוחות שלנו ולדווח עליו מדי חודשיים. מעתה נוסיף מע"מ בעת מתן מחיר ללקוח או נציין שהמחיר אינו כולל מע"מ. כעת, עבור כל עבודה שנעשתה, נעביר ללקוח חשבונית מס ובעת קבלת התשלום בפועל ניתן קבלה. אפשר לעשות שימוש במסמך משולב חשבונית מס-קבלה ולמחוק את המיותר לפי הצורך אולם הנ"ל אינו מומלץ. העיתוי של חשבונית המס ושל הקבלה, בניגוד לעוסק פטור, יכול להיות שונה ולכן הצורך בהוצאתם ללקוח שונה. לקוח עשוי לדרוש לקבל חשבונית על מנת לתת תשלום בעתיד ורק בעת קבלת הסכום בפועל יהיה צורך לתת קבלה. עכשיו חשוב שנספר מעט על הנה"ח כפולה.

הנה"ח כפולה (דו צידית)

במידה ואנחנו במצב שמחייב אותנו לנהל הנה"ח דו צידית, אנו נדרש לרוב בהנה"ח מקצועית שתבוצע ע"י איש או אשת מקצוע. כעת חובה עלינו להעביר למנהל החשבונות שלנו את כל המסמכים – כל חשבוניות המס שנתנו, כל הצ'קים, חשבוניות שקבלנו מספקים ודפי חשבון הבנק בו מנוהל העסק שלנו. איש המקצוע ידווח למס ההכנסה ולמע"מ לפי הרישומים הללו בתדירות חודשית או דו חודשית לפי הדרישה של מע"מ או מס הכנסה.

למס הכנסה מותר לקבוע מקדמה של תשלום מס בפועל לפי מחזור שדווח ושיועבר באופן חודשי או דו חודשי, כאשר לרוב עוסקים מורשים חדשים ידרשו רק בדיווח דו חודשי. נדרש בדיווח למע"מ עד ה -15 לחודש הדיווח (חודשי/דו חודשי), לכל המאוחר. לא מומלץ לפספס פה.

דרך אגב, אם החלטנו שהכי מתאים לנו להיות עוסק מורשה, גם אם איננו חייבים בהנה"ח כפולה, אפשר בכל זאת להתנהל כך. למה לנו? כי זה יכול לתת לנו מידע ניהולי חשוב על מצב החוב שלנו מול הלקוחות, מול הספקים, בקרה על ההכנסות, פירעון צ'קים וכדומה. לפי מידע זה אדע להתנהל נכון יותר, על איזה לקוחות כדאי שאקפיד יותר בגביית התשלום, כמה זמן המלאי שלנו מוחזק בממוצע לפני שנמכר (ואז נוכל לטייב את מועדי הקנייה שלו), מה שיעור ההוצאות שלנו שאינן מוכרות למס ועוד.

אז עכשיו יש לכם את התשתית הראויה. מכאן זה תלוי בכם ובשוק, אז קדימה לכו להשיג לקוחות ולהתחיל למכור. בהצלחה.

לסיכום

אלו מקצת העקרונות המנחים בעת פתיחת עסק בכל הקשור להנה"ח, לקשר שלנו מול רשויות המס והחובות החלות עלינו כשנצא סוף סוף לדרך החדשה. כשפורטים את זה כך, זה כבר פחות מפחיד. בסוף, העצה הכי טובה שאפשר לתת בנושא היא "תתחילו מראש באופן חכם", לרבות פניה לאנשי המקצוע המתאימים – זה יחסוך לכם המון בהמשך.

הכותבים הינם רן סיני,MBA שותף מנהל ב- Wizzzdom, פירמה לייעוץ כלכלי לבתי עסק, גילה רבי שירותי הנהלת חשבונות ושכר ואייל רבי, MBA.