חדשות    

התחדשות עירונית בגבעת אולגה: בנייה לגובה

הדמיה: משרד בר לוי דיין

שכונת אולגה תתרחב ל-8350 דירות, בצד היקפי ייבנו דירות לגובה, ובמרכז תישאר בנייה נמוכה. מה היתרונות והחסרונות?

שכונת גבעת אולגה בחדרה מתרחבת ביותר מ-4000 דירות  בפרויקט להתחדשות עירונית. השכונה נבנתה בשנות ה-60 וה-70 במערב חדרה, היא צמודה לחוף הים ובה כיום כ-3,600 יחידות דיור, כ-1,000 מהן מיועדות לפינוי בינוי. לפי תוכנית ההתחדשות, תגדל כמות יחידות הדיור בשכונה בעשור הקרוב לכ-8,350. התוכנית אושרה בוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, ומעכשיו יוכלו קבלנים ויזמים להגיש תוכניות ולהוציא לדרך במהירות תוכניות פינוי בינוי בשכונה.

התכנית המיועדת היא לשמור על אופי השכונה ומרקם החיים הקיים שם היום. עיקרון מוביל בתוכנית הוא ריכוז הבנייה לגובה למגורים בצד ההיקפי של השכונה, בעוד במרכזה יישארו מאפנייני הבנייה האחידה והנמוכה עד לרצועת החוף. בנוסף התוכנית כוללות פירוט רב על מבני ציבור, שטחים פתוחים, הסדרת תנועה ודרכים, איכות הסביבה ונוף ותשתיות, כמו מים וביוב. ועוד

ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שקידמו את התוכנית יחד עם עיריית חדרה, ציינו כי הבניינים החדשים יהיו בעלי תמהיל דירות מגוון, משש קומות עד 35 קומות, כדי לתת מענה למגוון השימושים והאוכלוסיות בשכונה.

לדברי מנהל אגף התכנון ברשות, גורי נדלר, "הדיירים יקבלו ודאות ובתים חדשים, במקום הישנים שאינם בטיחותיים. זה צדק חברתי אמיתי לדיירים".

כמו כן בימים אלו מכינים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית "קול קורא" נוסף עבור הרשויות המקומיות, שיסייע להן בהכנת מסמכי מדיניות או תוכניות מתאר שכונתיות להתחדשות עירונית.

בנייה לגובה – יתרונות וחסרונות

חסרונות: חריגה בנייה לגובה יוצרת אי אחידות עם מבנים באזור ותבניות הבינוי המקובלות. כמו כן היא  משנה את קו הרקיע הקיים. כך מוסתר הנוף הן לבתים גובלים והן לשטחים ציבוריים פתוחים.

יתר על כן, בנייה לגובה יקרה מאוד יחסית לרכישה ולתחזוקה ולכן מיועדת לעשירים בלבד או לפחות למעמד הביניים ומעלה. כמו כן משך השיווק והביצוע ארוכים יותר והבנייה יקרה יותר עקב ההכרח בשימוש בחומרי גמר עמידים ובפתרונות חניה תת קרקעיים. אלו מאוד רגישים לתנאי שוק משתנים ויוצרים חוסר גמישות לתנאי אי-ודאות, הרבה יותר מאשר בנייה רגילה.

יתרונות: בנייה לגובה תורמת לדימוי חדש של השכונה ולעיתים אף מעלה את ערכה.  יתרון אחר הוא ניצול גבוה של קרקעות זמינות בשכונות קיימות  בשטח קטן המכיל מס' יחידות דיור גבוה.

מהי התחדשות עירונית

אי אפשר לקנות דירה בישראל? ממש לא נכון!

תושבי הרצליה ניצחו: צמצמו מאוד את היקף הבנייה שתוכננה