חדשות    

התחזית ל-2020: גידול היצוא ב-6% ל-120 מיליארד דולר

היצוא הישראלי ממשיך לצמוח בקצב גידול מואץ, בעיקר בהשוואה למגמה העולמית – כך עולה מאומדנים מיוחדים שמפרסם היום מכון היצוא לסיכום המגמות ביצוא לשנת 2019. מהניתוח  עולה כי לאחר שבשנת 2018 גדל היצוא מישראל בשיעור דולרי של כ-7.5%, המשיך היצוא לגדול גם בשנת 2019 והציג גידול דולרי של כ-5% להיקף כולל של כ-114 מיליארד דולר. שיעור הגידול ביצוא מישראל גבוה באופן משמעותי משיעור הגידול בסחר העולמי, אשר על פי התחזיות האחרונות של קרן המטבע הבינלאומית יסתכם בכ-1.1% בלב . מגמה זו תואמת לניתוח שערכו לאחרונה שעל פיו היצוא הישראלי גדל בקצב גבוה מממוצע גידול היצוא של רוב מדינות ה-OECD.

את הגידול  בהיקפי היצוא, בשנה זו בפרט ובשנים האחרונות בכלל, ניתן לזקוף בעיקר לזכות צמיחתו המואצת של יצוא השירותים – אשר גדל במהלך שנת 2019 בשיעור דולרי של כ-11% להיקף של שיא כ-55 מיליארד דולר. עלייה זו נובעת בעיקר מהמשך הצמיחה המואצת של שירותי ההייטק – ובעיקר החלק הנזקף להכנסות ממכירת שירותי מחשוב, תוכנה מו"פ וחברות הזנק – המהווים בשנים האחרונות, מנוע הצמיחה העיקרי של היצוא. בשש השנים האחרונות, בין 2013-2019, גדל יצוא השירותים בשיעור מצרפי של כ-60% ובתוך כך יצוא שירותי ההייטק הכפיל את היקפו במהלך תקופה זו: מכ-16.5 מיליארד דולר ב-2013 להיקף של כ-33 מיליארדי דולרים ב-2019 – זינוק של כ-100%.

היצוא בסקטור הסחורות (ללא יהלומים) עלה השנה בשיעור של כ-3% בהשוואה להיקפו בשנת 2018. היצוא התעשייתי עלה בשיעור דומה, היצוא החקלאי ירד בשיעור קל של כ-1.5% ויצוא היהלומים נפל בשיעור חד של כ-28%. כתוצאה מכך סך יצוא הסחורות השנה ירד בשיעור של כ-1%. ראוי לציין כי בסיכום כולל יצוא הסחורות מישראל לא הציג גידול בשנים האחרונות.

יצוא הסחורות לאירופה עלה, לאסי ה ירד

יצוא הסחורות (ללא יהלומים) לאזורי הסחר התאפיין השנה במגמה מעורבת. ככלל ניתן לזהות בשנת 2019 תיקון מסוים לעומת המגמות שאפיינו את היצוא ליעדים בשנת 2018. כך למשל היצוא לאיחוד האירופי, שירד בסיכום שנת 2018 בשיעור של כ-3%, גדל בסיכום 2019 בשיעור של כ-3% (להיקף של כ-16 מיליארד דולר). כך גם היצוא לאסיה, אשר רשם במהלך שנת 2018 עלייה חדה של כ-20%, בעיקר בהשפעת יצוא הרכיבים האלקטרונים – ירד במהלך 2019 בשיעור של כ-3% (הסתכם בכ-10 מיליארד דולר). היצוא לארה"ב שירד אשתקד בשיעור של כ-4%, שמר השנה על יציבות ברמה של כ-11 מיליארד דולר.

על פי תחזית מכון היצוא, גם בשנת 2020 תימשך המגמה החיובית בגידול היצוא מישראל אשר ימשיך לצמוח בקצב הגבוה מקצב צמיחת הסחר העולמי. הגידול ביצוא שירותי מחשוב, תוכנה, מו"פ והזנק, יוסיף להוות קטר הצמיחה העיקרי של היצוא ולתמוך בהמשך מגמת הצמיחה. לכך יש להוסיף את ההשפעה החיובית של תחילת יצוא הגז ולהפיכתה של ישראל לראשונה בהיסטוריה ליצואנית אנרגיה. מנגד עלולה להעיב המשך התחזקותו של השקל מול המטבעות הזרים.  בהתאם לאמור  צופים במכון ידול דולרי של כ-5% ביצוא הסחורות ושל כ-7% ביצוא השירותים. סך היצוא הישראלי צפוי לצמוח בשנת 2020 בשיעור דולרי של כ-6% אשר יביא אותו להיקף כולל של כ-120 מיליארד דולר.

 שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, התייחס לנתונים: "נתוני היצוא של העשור האחרון הם עדות נוספת למצבה הכלכלי הטוב ביותר של מדינת ישראל. אחרי שב-2018 היצוא הישראלי חצה את רף ה-110 מיליארד דולר, בשנת 2019 יישבר שיא נוסף ביצוא שצפוי להגיע ל-114 מיליארד דולר, לצד גידול של קרוב ל-70% בעשור החולף. ליצוא הישראלי חשיבות גדולה לכלכלת ישראל, הוא קטר הצמיחה של המשק הישראלי ומקור מרכזי לתעסוקה יציבה ושגשוג כלכלי וחברתי. היצואנים הם חוד החנית של התעשייה הישראלית ומהגורמים המובילים בצמיחת המשק. הזירה הבינלאומית מציבה אתגרים מורכבים וקשים בפני היצואנים הישראליים, ואני שמח שתכניות הסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה יחד עם הסכמי הסחר עליהם חתמנו מצליחות לסייע ליצואנים אלו בהתמודדותם בשווקים הבינלאומיים"

גדי אריאלי, מנכ"ל מכון היצוא, הוסיף: "אנו מברכים על הנתונים המעידים על חוסנו של היצוא ועל תרומתו החשובה והמכרעת לצמיחת המשק, ושמחים שגם השנה המשיך היצוא לגדול בשיעור התואם לתחזיות המכון. שיעור הגידול ביצוא מישראל גבוה באופן משמעותי משיעור הגידול בסחר העולמי, מגמה זו תואמת לניתוח שערכנו לאחרונה על פיו היצוא הישראלי גדל בקצב גבוה מממוצע גידול היצוא של רוב מדינות ה-OECD.

"מכון היצוא ימשיך לסייע ליצואנים הישראלים  בשווקים הבינלאומיים באמצעות השתתפות בתערוכות בינלאומיות מובילות , אירוח משלחות בכירים ותמיכה וייעוץ שוטפים".

סיכום עשור ביצוא: גידול של 70%

הכל על יבוא ויצוא סחורות ושירותים ועל ההבדלים ביניהם