חדשות    

התקדמות בתוכנית שדה דב: תוכנית המתאר לרובע קיבלה תוקף

הדמיית תוכנית שדה דב:  רשות מקרקעי ישראל

מעודכן ל-07/2020

הרובע עתיד לכלול 16 אלף יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה, מלונות וכן כ-365 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים

תוכנית שדה דב צועדת צעד נוסף קדימה: אחרי שנים ארוכות של מהמורות וחוסר ודאות אושרה תוכנית המתאר לרובע.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, אדר' דניאלה פוסק, חתמה על מתן תוקף לתוכנית רובע שדה דב בתל-אביב, המיועדת לבניית רובע עירוני חדש בחלקה הצפון-מערבי של העיר תל אביב בשטח שבו שכן בעבר שדה התעופה.

התוכנית שביוזמת רשות מקרקעי ישראל, כוללת 16 אלף יחידות דיור, מהן 2,400 יחידות דיור יוקצו עבור דיור בר-השגה ו-4,500 יחידות דיור מיוחדות (מעונות סטודנטים, דיור מוגן, בתי אבות, דיור להשכרה וכדומה). כמו כן התוכנית כוללת כ-500 אלף מ"ר שיוקצו למבני ציבור, כ-125 אלף מ"ר למסחר, כ-330 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, כ-125 אלף מ"ר למלונאות וכ-365 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים. שטחה הכולל של התוכנית – כ-1,300 דונם.

תוכנית 'רובע שדה דב' היא תוכנית כוללנית החלה על חלק משמעותי בעיר ומשלימה את תוכנית המתאר לעיר תל אביב תא/5000, אשר הגדירה את שטח שדה דב כ"שטח לתכנון בעתיד". על פי ההגדרה, הרובע החדש תוכנן כרובע עירוני למגורים, מסחר, תעסוקה ומלונאות. התכנון המוצע מתייחס לבלוק העירוני התחום ברחובות הראשיים כיחידה תכנונית עיקרית. בטבורו מוצעים שטחים ציבוריים וכלפי הרחובות הראשיים מוצעות חזיתות מסחריות פעילות ונגישות.

הבנייה ברובע החדש משלבת בנייה של בניינים בני 10-5 קומות ובנייה של כ-35 מגדלים של עד 40 קומות. התוכנית נסמכת על שלד רחובות, שהראשי בהם הוא רחוב אבן גבירול שלאורכו יעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה.

ממנהל התכנון נמסר כי התוכנית מתווה עקרון שמאי הקובע שווי מצב נכנס יחסי לכל בעלי הזכויות כאיחוד זכויות בתוכנית מתארית. תוכנית המתאר קובעת מתחמים לתכנון מפורט, כאשר כל בעלי הזכויות יקבלו את זכויותיהם בכל תוכנית מפורטת על פי השווי היחסי אשר נקבע בתוכנית המתאר.

על פי התכנון, הרובע מתוכנן להיות משורת באופן מלא בתחבורה ציבורית, והמרחב הציבורי תוכנן בתשומת לב רבה להליכה רגלית נוחה. כמו כן מתוכננים  3 פארקים עירוניים, ובהם פארק מסלול בתוואי מסלול ההמראה והנחיתה ההיסטורי, פארק חופי ופארק עירוני לינארי החוצה את התוכנית ממזרח למערב ומקשר בין מרחב מבני ציבור לחוף הים.

קו הרכבת הקלה ("הקו הירוק") שעובר בתחום התוכנית ושירות התחבורה הציבורית המשלים, מהווים גורם חשוב בשינוי התפיסה התכנונית תחבורתית. התוכנית קובעת תקן חנייה מופחת ופרוגרסיבי במטרה להפחית משמעותית את השימוש ברכב פרטי. בהתאם, הרחובות תוכננו ליצירת מרחב הליכה נוח.

מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, חוה ארליך-רוגינסקי: "תהליך אישור תוכנית שדה דב הציבה בפני לשכת התכנון אתגרים תכנוניים ותהליכיים שחייבו תשומת לב והשקעת מחשבה רבה. אנו שמחים בכך שהצלחנו לאזן בין הצורך הדחוף לקדם תכנון מיטבי להרבה מאוד יחידות דיור, מבלי להתפשר על איכות ותוך מתן מענה לכל ההתנגדויות וההסתייגויות שעלו בתהליך".

אושרה תוכנית רובע שדה דב – 16 אלף יחידות דיור

סאגת שדה דב לא נגמרת, 37 התנגדויות הוגשו לתוכנית