חדשות    

ועדת החוקה החלה לדון במתווה "הדרכון הירוק" למתחסנים

ועדת החוקה של הכנסת דנה ביוזמה להענקת "דרכון ירוק" למחלימים ולמתחסנים נגד נגיף הקורונה. בדיון השתתפו בנוסף גם שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרוייקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש.

לפי המתווה המסתמן, בשלב הראשון ה"דרכון הירוק" יאפשר לאדם שחוסן להימנע מבידוד לאחר מגע עם חולה מאומת או בחזרה מחו"ל. כזכור בשלב זה משרד הבריאות הגדיר את כל המדינות כאדומות – המשמעות היא שכל הנכנסים לישראל מחויבים להיכנס לבידוד: 14 ימי בידוד במלונית או 10 ימי בידוד ביתי בכפוף לביצוע שתי בדיקות קורונה עם תוצאה שלילית. כיום מי שמחזיק בתעודת מחלים פטור אף הוא מבידוד ולאחר הנחיתה מקבל צמיד מיוחד שמאפשר לו לאסוף את הכבודה שלו ולצאת לאחר הנחיתה.

מתוך אפליקצית הדרכון הירוק

במקביל ייתכן ויתן אפשרות לגשת למסעדות ובתי קפה, קניונים, מלונות, חדרי כושר ובריכות השחייה. בנוסף כנראה ניתן יהיה להשתמש בו במופעי תרבות, אירועי ספורט, כנסים, אירועים ומוזיאונים. בשלב זה הדרכון לא יופעל במערכת החינוך, במקומות עבודה, בחנויות הרחוב, בתחבורה הציבורית ובבתי התפילה.

במקביל עולה כי הגבלות ההתקהלות והתפוסה בתוך מבנים יימשכו בהתאם למצב התחלואה באוכלוסייה וייעשה שימוש בסריקה קוד QR שיקבלו המחוסנים והמחלימים בכניסה למקומות או בהצגת תעודה מודפסת.

מהדיון עולה כי "תעודת מתחסן" תהיה בתוקף משבוע לאחר קבלת מנת החיסון השנייה ולמשך חצי שנה בלבד. בנוסף תינתן גרסה באנגלית לטובת טיסות לחו"ל. ה"דרכון ירוק" יהיה נגיש ביישומון ייעודי או בתעודה מודפסת אותה ניתן יהיה להדפיס באתרי קופות החולים ומשרד הבריאות. האישור יופעל בכפוף למדיניות פתיחת המשק עליה יוחלט בהמשך.

מטרתם של האישורים היא עידוד האוכלוסייה להתחסן וכמובן קידום פתיחת המשק והם ישמשו כאמצעי לניהול שגרה בהתאם לנתוני התחלואה.

עדיין לא ברור האם הדרכון הירוק יקבל הכרה בינלאומית לטובת פתיחת האפשרות לנסוע לחו"ל ללא בידוד גם במדינות אחרות, ומשרד הבריאות פועל ביחד עם משרד החוץ לקדם את הנושא גם בחו"ל כדי להגיע לאחידות בנהלים במכה שיותר מקומות. מכיוון שישראל מובילה בעולם במספר המתחסנים לנפש היא אחת המדינות הראשונות שהתחילה לדון במשמעות של ה"דרכון הירוק" ואילו הקלות הוא יתן בארץ ומחוצה לה. במקביל המדינה הראשונה שכבר הודיע כי תאפשר כניסת תיירים ללא חובת בידוד או הצגת בדיקת קורונה היא קפריסין שתאפשר גישה החל מחודש מרץ. קפריסין, שנפגעה קשות מהיעדר התיירות השנה, היא המדינה האירופית הראשונה להכריז על המהלך.

אדלשטיין אמר בדיון כי "אנחנו לא באים להראות לכם מוצר מוגמר שתאמרו עליו אמן. באנו להציג דברים ולשקף התלבטויות ויש פה שאלות בריאותיות, עקרוניות, כמו כמה זמן מחלים נחשב מחלים? שאלות משפטיות האם זה יוצר אפליה? ממש לא מעניין אותי אם מישהו בוחר שלא להתחסן וחשוב לשמוע שכל הח"כים שפה קוראים לציבור לבוא להתחסן. יש מחיר לכל בחירה".

"יש מחיר לכל מעשה שלנו, כל אחד בוחר בדרך שלו – אתה בחרת לא להתחסן? לא תקבל דרכון ירוק. אבל מה יעשה אדם עם אלרגיות קשות שאסור לו להתחסן? יש אוכלוסיות שלא יכולות. בנוגע לנשים בהיריון ומניקות – הן יכולות להתחסן והנושא ירד מהפרק. מי שיתחסן – יקבל את הדרכון. לנשים בהיריון מותר להתחסן אך עדיין יש אוכלוסיות שלא יכולות ובאנו להתלבט יחד. בנוגע לנושא הבינ"ל- לאחרונה אני משוחח עם קולגות במדינות שונות וההתלהבות מדרכון ירוק עצומה, הצעות כמו ברית לאומית של מדינות הסומכות אחת על השניה לסוג החיסון שניתן, ביחס לבידודים וטיסות הפוטנציאל עצום".

עוד הוסיף אדלשטיין: "משיחותיי עם קולגות במדינות שונות ההתלהבות מדרכון ירוק עצומה, עולות על הפרק הצעות כמו ברית לאומית של מדינות הסומכות אחת על השנייה לסוג החיסון שניתן, ביחס לבידודים וטיסות והפוטנציאל עצום".

פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר כי המשרד נמצא בקשר עם חברות טכנולוגיה ישראליות כדי להתקדם בנושא, וטען כי הקושי העיקרי הוא במניעת זיופים.

מבצע "לתת כתף" ממשיך- הוקמו 12 מרכזי חיסון אחודים של כל קופות החולים בצפון ובדרום

"לתת כתף" בתל אביב- עיריית תל אביב-יפו והמרכז הרפואי איכילוב יקימו מוקד חיסונים בכיכר רבין