חדשות    

ועדת הכלכלה אישרה- השהיית זכויות הצרכנים נוספת במקרה של ביטול טיסה

istock

מעודכן ל-08/2020

הועדה אישרה הארכה נוספת של השהיית זכויות הצרכנים במקרה של ביטול טיסה עד 24 באוקטובר, אך לא את השבת הכספים שיחלו בפועל ב-1 באוקטובר.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את בקשת משרד התחבורה להאריך בצו, את התיקונים בחוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לנוסעים במקרה של ביטול טיסה. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי מש"ס הבהיר כי לא מדובר בדחיית מועד תשלום ההחזרים על טיסות שכבר בוטלו, שנשאר על כנו ויחל ב-1 באוקטובר. מרגי הוסיף- "התחייבתי לעצמי ולציבור שלא תהייה דחייה נוספת במועד התחלת תשלום ההחזר הכספי".

כזכור, לפני למעלה מחודש אישרה הוועדה את התיקונים לחוק, לפיהם חברות התעופה תחויבנה להחזיר את הכסף ללקוחות מיוזמתן ותוך 90 ימים מיום ביטול הטיסה אך לא לפני ה-1 באוקטובר 2020 זאת בעקבות פניה של חברות התעופה שביקשו דחייה בחובת השבת הכספים כמתחייב בחוק הגנת הצרכן עקב מגפת הקורונה וכמות הביטולים הגבוהה בעקבות סגירת השמים.

כמו כן, ניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע שובר זיכוי במקום השבת התמורה. שובר הזיכוי יינתן לצרכן רק אם יסכים לכך בכתב ויהיה בתוקף לשנה לפחות. לקוח שלא יממש את השובר, יהיה זכאי לקבל את כספו בחזרה.

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו"ד רננה שחר, הסבירה כי הוראת השעה שתיקנה את חוק שירותי תעופה נקבעה עד 31 באוגוסט, כאשר ניתנה לשר התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה, סמכות להאריך את התקופה בעד 9 חודשים. כרגע ההצעה היא להאריך את תקופת הוראת השעה עד סוף תקופת הקיץ – 24 באוקטובר השנה. היא הוסיפה כי המשמעות היא שההוראות של החוק המתוקן ימשיכו לחול גם על טיסות שימריאו מה-1 בספטמבר עד 24 באוקטובר לאחר חגי תשרי.

לפי נתונים שמסר מנהל אגף קשרי תעופה ברת"א, ישי דון יחיא, ביולי הייתה ירידה של 97% בכמות הנוסעים, ובאוגוסט הצפי הוא ל-90 אלף נוסעים עד סוף החודש, לעומת 2.5 מיליון באוגוסט רגיל.

חבר הוועדה ח"כ עידן רול אמר כי יש כשל וענף התעופה לא יחזור לטיסות בקרוב והוא לא רואה כיצד יוחזר כסף לצרכנים. ח"כ יבגני סובה שב וקרא להקים אתר אינטרנט או מוקד טלפוני למענה לפניות הציבור, שלדבריו מבולבל ולא מבין מה המשמעות של התיקונים השונים.

 בתום הדיון אושר הצו ברוב של 4 בעד, בהם היו"ר מרגי וחברי הכנסת סובה, רון וח"כ אסנת מארק, בעוד שח"כ אחמד טיבי וח"כ אימאן חטיב יאסין נמנעו.