חדשות    

חברת הסטרטאפ הישראלית MyHeritage גילתה את המקורות האתניים של כוכבי הרוגבי

חברת הסטרטאפ הישראלית MyHeritage המתמחה בחקר שורשים וגנטיקה, ערכה בדיקה גנטית של כוכבי הרוגבי העולמיים, בהם כריס רובשאו, קפטן נבחרת אנגליה לשעבר, שון פיטזפטריק, מגדולי שחקני ניו זילנד, ג'יימי האסליפ, אחד השחקנים המעוטרים ביותר בהיסטוריה של נבחרת אירלנד וסרג' בטסן  מצרפת, מגדולי שחקני הרוגבי בכל הזמנים.

במסגרת שיתוף הפעולה ביצעו הארבעה בדיקת DNA שחשפה את מקורותיהם האתניים, ותחקירני MyHeritage ביצעו עבור ארבעת הכוכבים מחקר מדוקדק על ההיסטוריה המשפחתית שלהם. המטרה – לגלות את השורשים האמיתיים של השחקנים. תוצאות המחקר וה-DNA הדהימו את הארבעה. הדוגמה הטובה ביותר היא התוצאות שקיבל פיטזפטריק. מי שנחשב לאגדה חיה בניו זילנד הוא בעצם אירי.

תוצאות ה-DNA העלו כי מוצאו של פיטזפטריק הוא 95% אירי/סקוטי – יותר אירי מקפטן נבחרת אירלנד לשעבר, ג'יימי האסליפ שקיבל רק 83% אירי בפילוח מוצאו האתני. "אני בעצם יותר אירי מג'יימי, זה פשוט ביזארי", אמר פיטזפטריק כשקיבל את התוצאות. אם לא די בכך, פיטזפטריק קיבל התאמת DNA לבן דוד שלא ידע על קיומו וגילה כי סבתא רבתא שלו הותירה אף היא חותם על ההיסטוריה הניו זילנדית, כפעילה מובילה למען זכויות נשים.

כריס רובשאו, קפטן נבחרת אנגליה לשעבר, גילה כי מבנה גופו החסון איננו מקרי, כי אחד מאבותיו היה ויקינג וב-DNA שלו יש לא פחות מ-17% סקנדינבי. "אני מניח שבגלל זה אני בלונדיני", אמר בתגובה לתוצאות. "לא היה לי מושג שיש לי שורשים סקנדינביים". תחקירני MyHeritage הצליחו להתחקות אחר שורשיו של רובשאו, ובנו עבורו אילן יוחסין של תשעה דורות, שחוזר עד המאה ה-17. רובשאו גילה בנוסף שסבא רבא שלו היה גיבור מלחמה בריטי, שנלחם בצרפת במלחמה העולם הראשונה וזכה לעיטור כבוד על פועלו ושהמשפחה התגוררה לפני דורות בהייבורי שבלונדון. "זו כנראה הסיבה שאני אוהד ארסנל", אמר רובשאו המופתע. "תמיד הייתי גאה במקום שממנו הגעתי, אבל עכשיו יש בזה היגיון".

האסליפ, כוכב נבחרת אירלנד לשעבר שזכה בלא פחות מ-95 גביעים בקריירה המקצוענית שלו, גילה שורשים רבים דווקא במזרח אירופה ונדהם לגלות שאין בו ולו אחוז אחד אנגלי. במפתיע או שלא, גילה כי סבו עבד במפעל הבירה האירית גינס.

כוכב צרפת סרג' בטסן גילה כי שורשיו נטועים בניגריה, קניה וסיירה לאון – משם הגיעו אבותיו, וכמו כן, אחד מאבותיו הקדמוניים הגיעו דווקא ממזרח אסיה -סין או ויאטנם. המחקר ההיסטורי הוביל למציאת הבית שבו התגוררו אבותיו בקמרון – ממצא שריגש מאד את השחקן הקשוח.

"אליפות העולם בראגבי היא אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם, ותמיד מעניין לבחון את היריבויות הספורטיביות בין מדינות סביב אירועים כאלה", אומר אבירם לוי, סמנכ"ל השיווק של MyHeritage. "אנחנו יודעים להסתכל על היריבויות מכיוון קצת שונה, ששם את הכל בפרופורציה. כשמתברר שקפטן נבחרת ניו זילנד לשעבר הוא יותר אירי מקפטן נבחרת אירלנד לשעבר, זה רק מוכיח את העובדה שיש לנו הרבה יותר במשותף ממה שמבדיל בינינו. אם נפנים זאת, נדע לקחת את היריבויות והשנאה בין מדינות בפרופורציה, ולא רק בספורט".

מהי ערכת דנ"א, כמה עולה ולמה אסורה בארץ