חדשות    

חוזה השלום עם איחוד האמירויות יובא לאישור הכנסת והממשלה בשבוע הקרוב.

ראש הממשלה בישיבה, צילום:חיים צח, לע"מ

הממשלה אישרה היום פה אחד בישיבת הממשלה להביא את חוזה השלום עם איחוד האמירויות, "הסכמי אברהם לשלום" לאישור הכנסת ביום חמישי ולאחר מכן הבאתו לאשרור על ידי הממשלה בישיבת הממשלה הבאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת: "אני מביא היום לממשלה את הסכם השלום ההיסטורי עם איחוד האמירויות. זהו הסכם השלום הראשון שישראל חותמת עליו מזה למעלה מ-25 שנים. במקביל אנחנו משלימים את ההסכמים עם בחרין. ההסכם הזה שונה מקודמיו בכך שישראל איננה מוותרת על שטח כלשהו. שנית, המרכיב הכלכלי הוא מאוד דומיננטי בו, והתמורות הכלכליות יטיבו עם כל אזרחי ישראל. שלישית, ההסכם הזה מלווה בפתיחת השמיים, פתיחת השמיים של סעודיה למטוסים ישראלים, למטוסים מישראל ולמטוסים אל ישראל. זה אומר שישראל מפסיקה להיות סמטה ללא מוצא, אלא הופכת לצומת מרכזית.

ההסכם הזה הוא הסכם שמבוסס על שלום מתוך עוצמה. לא שלום מתוך ויתורים שיחלישו את ישראל ויסכנו אותה, אלא שלום מתוך עוצמתה של ישראל.

בתוך כך, בסוף השבוע שוחח ראש הממשלה עם נסיך הכתר של איחוד האמירויות, השייח׳ מוחמד בן זאיד. ראש הממשלה הזמין את השייח' לביקור בארץ וזכה להזמנה מקבילה לביקור באיחוד האמירויות. עוד לפני הביקור של ראשי המדינות משלחת אמירתית-אמריקנית, שכוללת שרים מאבו דאבי – צפויה להגיע בשבוע הבא לישראל. חברי המשלחת צפויים להיפגש עם נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ.

הרכב המשלחת טרם נקבע סופית, אך לפי התוכנית צפויים להגיע לפגישות במשרד החוץ ובמשרד ראש הממשלה שני שרים מהממשלה באמירויות – ככל הנראה שר הכלכלה ושר האוצר, וכן שליח של הנשיא טראמפ למזרח התיכון אבי ברקוביץ'.

לפני כשבוע נפגשו שר החוץ גבי אשכנזי ומקבילו האמירתי עבדאלה בן זאיד בברלין, בפגישה הושגה התקדמות משמעותית בניסוח הוויזות שיאפשרו לישראלים לטוס לאמירויות, ולאמירתים לעשות את הדרך ההפוכה ללא צורך בדרכון זר או בהסדר מיוחד. לפי גורמים המעורים בנושא, בשיחות עלה הרצון המשותף לקדם במהירות ובעדיפות גבוהה את העניין.

ראש הממשלה הוסיף בעיניין "דיברנו על שיתופי הפעולה שאנחנו מקדמים – בהשקעות, בתיירות, באנרגיה, בטכנולוגיה ובתחומים נוספים. אנחנו גם נשתף פעולה וכבר אנחנו משתפים פעולה במאבק נגד מגפת הקורונה. זה כבר קורה, זה יקרה בהיקף הרבה יותר גדול. זה מאוד יסייע לנו לצלוח את המגפה.

ההסכמים הללו מבטאים את השינוי הדרמטי שחוללנו במעמדה של ישראל באזור. מדינות ערב רוצות לעשות איתנו שלום, כי הן רואות איך הפכנו את ישראל למעצמה. הן רואות גם איך אנחנו עומדים מול איראן, לפעמים לבד, מול כל העולם. הן מבינות שאנחנו יכולים לסייע להן בהרבה מאוד תחומים. הם רואים שישראל לא רק שאינה נטל ואינה אויב – היא בעלת ברית חיונית בכל זמן, בייחוד בעת הזאת." ראש הממשלה סיכם את דבריו ואמר "אין לי ספק שבקרוב נראה הסכמים עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות".

לקריאה- הסכם השלום עם איחוד האמירויות

משלחת ראשונה של אנשי עסקים מישראל, בראשות מנכ"ל הפועלים, התקבלה באהדה בדובאי