תוכן ממומן    

חשבונאות או הנהלת חשבונות – מי מנצח?

pixabay

לימודי חשבונאות דורשים השקעה עצומה, כשבאופק נמצאת תמיד עננת מבחני ההסמכה שביססו להם תדמית מאיימת. יש כאלה שמוותרים מראש ומתפשרים על לימודי הנהלת חשבונות, אך האם בכלל ניתן להשוות בין השניים? במאמר הבא נציג את ההבדלים המשמעותיים בין 2 סוגי הלימוד.

 כמה זמן?

אחד ההבדלים המשמעותיים בין שני סוגי הלימוד הוא משך הזמן שהם דורשים. קורס בהנהלת חשבונות נמשך לרוב כ-300 עד 350 שעות. לעומת זאת לימודי חשבונאות נעשים במסגרת של תואר ראשון, ונמשכים בהתאם כ-3 עד 4 שנים. מדובר בהבדל זמן משמעותי אשר כל מתלבט צריך לקחת בחשבון לפני שהוא מתחיל במסלול הלימודים.

 יש תנאים

קורס בהנהלת חשבונות הוא קורס בסיסי וממוקד אשר מתמקד בעיקרי הדברים ושם דגש על המובן הטכני. לימודי חשבונאות מנגד, הם כלליים יותר, עוסקים במגוון רחב יותר של נושאים וגם מתעמקים בהם יותר. בהתאם לכך, תנאי הקבלה לכל מסגרת שונים מהותית.

על מנת להתקבל לקורס הנהלת חשבונות יש צורך בתעודה של סיום 12 שנות לימוד (לפעמים גם 11 שנות לימוד הם תנאי מספק), וכן לעבור את מבחן הכניסה במתמטיקה. עבור קבלה ללימודי חשבונאות יש צורך בעמידה ברף יותר גבוה: החזקה בתעודת בגרות מלאה עם ממוצע משוקלל גבוה מ-90. בנוסף חובה להשיג ציון גבוה מ-70 באנגלית ובמתמטיקה ברמה של ארבע יחידות לימוד לפחות (או לחלופין, לעבור ציון בסיס אחר במבחנים המקבילים אמי"ר או אמיר"ם).

האופק רחוק

בהתאם למשך הזמן ולתנאי הקבלה, קיים הבדל מהותי באפשרויות התעסוקה לאחר סיום הלימודים. קורס הנהלת חשבונאות מעניק הסמכה מקצועית כמנהל חשבונות, שכיר או עצמאי. תואר בחשבונאות מספק קשת רחבה יותר של אפשרויות תעסוקה ומאפשר לכם לעבוד כרואי חשבון (יחד עם זאת, יש לדעת שעל מנת להשיג את התואר רואה חשבון מסומך תואר ראשון אינו מספק – צריך גם לעבור את מבחני הלשכה בסופו, שהם עניין לא קל בכלל), בכל תחומי התעשייה. לימודי חשבונאות מקנים לכם את האופציה להתברג במשרות בכירות במגוון של תחומים ועסקים, או לחלופין לפתוח משרד רואי חשבון עצמאי.

בנוסף, תואר ראשון בחשבונאות מאפשר קבלה לתואר שני בחשבונאות – תואר חשוב אשר מעמיק את הידע בתחום, פותח דלתות נוספות ומרחיב משמעותית את אפשרויות התעסוקה. תעודה בהנהלת חשבונאות אינה תנאי מספק לקבלה לתואר זה, ולמעשה אפיק ההתקדמות האקדמי סגור בפני בוגרי קורס הנהלת חשבונות (אלא אם כן יעשו הסבה ללימודי תואר כמובן).

שורת הרווח התחתונה

כפי שאנשי החשבונאות נוהגים לעשות, אפשר לסכם את ההבדלים בין שני המסלולים במונחי רווח והפסד. בלימודי הנהלת חשבונות תשקיעו כנראה פחות מאמץ, תרוויחו זמן יקר, ומקצוע פרקטי ביד. לימודי חשבונאות יידרשו השקעה רבה יותר ויהיו מפרכים ותובעניים יותר, אך בסופם תרוויחו טייטל יוקרתי בקורות החיים יחד עם אופק תעסוקתי רחב מאוד.