תיירות    

טיול ליוון – כמה זה עולה?

איך חוסכים במהלך טיול ביוון?

יוון מושכת אליה אינספור ישראלים מדי שנה. היא נמצאת במרחק טיסה קצר מאד מישראל, ומציעה מגוון רחב של אפשרויות למגיעים אליה. איי יוון נחשבים לאידיאליים למטרות נופש, עם מספר איים שמושכים ישראלים כבר שנים ארוכות (רודוס, כריתים) ולעומת זאת איים "חדשים" שהפכו ללהיט בשנים האחרונות (מיקונוס או זקינטוס לדוגמא). עיר הבירה היוונית אתונה היא גן עדן לחובבי ההיסטוריה והאדריכלות, בעוד שבחלק הצפוני תמצאו את סלוניקי וכמה מאזורי הטבע היפים של המדינה.

אם אחת מהאפשרויות האלה מושכת אתכם, סביר להניח שתרצו לדעת מהי הדרך הזולה ביותר עבורכם לבקר ביוון. באמצעות הקפדה על מספר דברים בתכנון הטיול, וגם ביעד עצמו, תוכלו לצמצם את העלויות בצורה משמעותית.

טיסות

האמת היא שקשה לספק תשובה חד משמעית לשאלה כמה עולות טיסות ליוון, פשוט כי יש המון שדות תעופה להגיע אליהם: הכל תלוי ביעד הטיול הספציפי שלכם (טיסות לכריתים ולרודוס נחשבות לזולות ביחס לאיים האחרים), במצב של הטיסה הנתונה וגם בתקופה שאתם טסים בה. לא צריכה להפתיע אתכם העובדה שבחודשי הקיץ ובחגים, הנחשבים לאידיאליים לנופש ביוון, המחירים עלולים לעלות מאד. בעונות המעבר תקבלו מחירים נמוכים יותר, אבל לא תמיד מזג האוויר בהם מתאים לנופש על בסיס בטן גב. בחורף היצע הטיסות ליעדים רבים ביוון מצטצמם. המחירים זולים אבל לא תמיד יש מה לעשות ביעד.

מה זה אומר מבחינת המחיר שאתם צפויים לשלם? לא מעט. המחיר לטיסה זולה ליוון יכול להיות כ-250-400 דולר לשני הכיוונים, אבל בעונה יש טיסות שהמחיר שלהן הוא כ-800-900 דולר, או אפילו יותר. קיימת אופציה להוזיל את המחירים בכמה עשרות אחוזים באמצעות טיסת לואו קוסט (פתרון מתבקש בעיני רבים בהתחשב במשך הטיסה הדי מינימלי) או בטיסה עם עצירת ביניים. הבעיה היא שבגלל שיוון היא יעד קרוב, חלק מהיעדים של עצירת הביניים הם לא הגיוניים בעליל ויאריכו עבורכם את הזמן עד להגעה ליעד: נניח טיסה לאתונה דרך לונדון. לכן אנחנו פחות ממליצים על טיסות קונקשן במקרה של יוון, לא משנה עד כמה המחיר שלהן נראה מבטיח בנקודת ההתחלה.

טיסה או חבילת נופש?

השאלה הזו מעסיקה כל אדם הרוצה לבקר באחת ממדינות העולם, והיא נכונה כמובן גם במקרה של טיול ביוון. אנחנו לא ניתן לכם תשובה חד משמעית, כי אין כזו, אבל מההתרשמות שלנו במקרה של יוון גדלים הסיכויים שחבילת הנופש תהיה אטרקטיבית יותר מאשר טיסה ומלון בנפרד. ברור כי ככל שמחיר הטיסה ליעד בתאריך הספציפי גבוה יותר כך חבילות הנופש יכולות לקבל עדיפות.

ליעדים הזולים יותר ביוון ומחוץ לשיא העונה תוכלו למצוא לפערים חבילות נופש של כ-400-500 דולר, סכום שלפעמים נמוך ואפילו משמעותית מאשר טיסות בלבד ליוון. בדיקה של "הל כלול" שנערכה ב-2013 הצביעה על פערים גבוהים מאד לטובת חבילות הנופש, ככל הנראה עקב האינטרס של סוכני הנסיעות לשווק את חבילות הנופש ופחות את הטיסות. סביר להניח שהשתנו מאז הבדיקה לא מעט דברים, כי לאחרונה רואים שמחירי הטיסות להרבה יעדים בעולם יורדים בצורה משמעותית, אבל לא יפתיע אותנו אם גם אתם תיתקלו בהצעות זולות משמעותית של חברות וסוכנויות התיירות. מנגד, כמובן שגם ההיפך הוא בגדר אפשרות. זה אומר שחובת הבדיקה היא עליכם, כשאנחנו ממליצים לברר מה המחירים הצפויים בכל אחד מהמקרים ולהחליט בהתאם.

כדי שתקבלו תמונה כללית, החלטנו לבצע עבורכם בדיקה עבור חבילת נופש בכרתים בתאריכים מבוקשים מאד – סוף השבוע שבין ה-13.7 ל-16.7. ראשית השווינו את מחירי הטיסות בלבד, וראינו שטיסות ישירות מישראל לכרתים דרך אל על, ארקיע או טיסות שכר מוצעות כרגע במחיר המתחיל מ-323 דולר, סכום סביר לכל הדעות. באותם תאריכים ראינו שחבילות הנופש מתחילות מכ-385-400 דולר למקומות פשוטים יחסית: דירות או מלונות של שני כוכבים על בסיס לינה בלבד או לינה וארוחת בוקר. במלונות שלושה כוכבים המחיר עמד על כ-400-600 דולר, במלונות ארבעה כוכבים הוא התחיל מכ-450 דולר והגיע עד לכמעט 700 דולר. במקרה של מלונות חמישה כוכבים ההיצע היה מצומצם יותר, והמחירים נעו סביב כ-500-700 דולר. חשוב לזכור שהמלון לא נמדד רק בדירוג הכוכבים שלו, שתלוי לפעמים בפרמטרים שלא ממש משפיעים על האיכות שלו מבחינת הנופשים. לכן אל תקחו את דירוג הכוכבים כמובן מאליו, ורצוי שגם לא את נסיונות השיווק של אנשי המכירות למיניהם.

אם משווים את חבילות הנופש להזמנה עצמאית של טיסות ומלונות, רואים תמונה מעניינת. מלונות שלושה כוכבים בתאריכים שבדקנו היו לרוב בטווח המחירים של 50-150 דולר ללילה, במלונות ארבעה כוכבים המחיר התחיל לרוב מ-100 דולר אבל הגיע בחלק משמעותי מהמלונות ל-200 דולר ומעלה. רוב מלונות חמשת הכוכבים היו אף הם במחיר של יותר מ-200 דולר ללילה. בבדיקה הספציפית הזו ניתן לראות שחבילת נופש שמרכיבים לבד תעלה לכם משהו כמו 600-700 דולר במקרה של מלון שלושה כוכבים, כ-700-800 דולר במלון ארבעה כוכבים ולפחות 900-1,000 דולר במלון חמישה כוכבים. הבדיקה הזו ספציפית מאד, והנתונים שבה עשויים להשתנות בכל רגע נתון, אבל היא מהווה דוגמא למצב בו נראה שחבילות הנופש הן שצריכות לקבל עדיפות.

יוון היא לא טורקיה מבחינת היצע מלונות הכל כלול, אבל יש מספיק חבילות המשווקות בישראל על פי הרעיון הזה. מלונות הכל כלול נוטים להיות יקרים יותר, כשחבילת נופש בהם עשויה לעלות כ-600-800 דולר. מנגד הם מורידים עד למינימום האפשרי את העלויות הדרושות במהלך הנופש – בעיקר על אוכל ושתייה. לכן ניתן לשקול זאת בחיוב אם אתם מעוניינים בנופש על בסיס בטן גב, בלי שתעזבו את המלון יותר מדי (למעט גיחות מובנות מאליהן לחוף הים הסמוך). מלונות הכל כלול מתאימים בעיקר למשפחות או לזוגות שמחפשים חופשה רומנטית, אבל פחות למי שרוצה לחקור את האזור ביוון בו הוא נמצא, לעשות טיולי יום וכן הלאה.

אוכל

פעם יוון הייתה אחת המדינות הזולות ביותר באירופה. מאז דברים השתנו, בעיקר בעקבות הכניסה של יוון לגוש האירו שהביאה לכך שהמחירים בה התייקרו לעיתים במאות אחוזים, אבל ירדו לאחר מכן עם המשבר הכלכלי העצום במדינה. כיום אין תמונה אחידה של מחירים ביוון. יש מקומות וחנויות שיהיו זולים משמעותית ממה שאתם מכירים, ולעומת זאת אזורים שהמחיר שבהם יהיה יקר.

כדי לסבר את האוזן, מחיר ארוחה די פשוטה במסעדה עומד על משהו כמו 10 אירו בממוצע, בעוד שארוחה במסעדה נחשבת יותר כ-30 אירו. על אוכל מהיר אתם צפויים לשלם מחירים של כ-5-7 אירו, תלוי במקום. מים ייעלו לכם בדרך כלל כחצי אירו לשליש בקבוק, כשהקפה יהיה יותר יקר ויעלה לרוב בטווח שבין 2 ל-3.5 אירו. מהסקירה הזו אפשר לראות שהמחירים ביוון הם בהחלט סבירים בקנה מידה אירופאי (או אפילו ישראלי), אם כי רבים טוענים שפעם הם היו זולים הרבה יותר.

כמו בהרבה יעדים תיירותיים אחרים, גם במקרה של יוון ניתן להוזיל את המחיר המשלמים על האוכל באמצעות ביצוע קניות בסופרמרקטים. גם במקרה הזה אתם צפויים להיתקל במחירים לכאן ולכאן, אבל מי שרוצה לחסוך יעשה זאת בוודאי אם יתבסס על המקומות האלה. מנגד, נראה שזה פוגע מעט בחווייה האמיתית של הטיול בחו"ל. לשיקולכם.