תיירות    

טיסות ישירות להודו – מהיר וזול

קרדיט: Havas Media

בשורה לטסים להודו – אייר אינדיה השיקה קו ישיר. הקו נפתח  בתמרוץ משרד התיירות ומדובר על טיסה ישירה בקו ניו דלהי-תל אביב. הקו נפתח בהמשך למאמצי שיווק של משרד התיירות בראשות השר יריב לוין. המשרד תמך והעניק מענק לצרכי שיווק הקו החדש וכן פתח לשכת תיירות בהודו וקמפיינים ייעודים, שהביאו לעליה מתמדת בכניסות תיירים מהודו לישראל. ב-2018, מגמת העלייה נמשכת כאשר מתחילת השנה נרשמה עלייה של מעל 30%  במספר התיירים הנכנסים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

הטיסה הישירה תעבור מעל סעודיה. בעבר לא ניתן אישור לעבור מעל סעודיה בטיסות מישראל ולישראל.  מסלול ישיר להודו, דרך סעודיה,  מקצר את  משך הטיסה בכשעתיים. פחות זמן= פחות כסף. מחיר הטיסה יירד בכ-20% לכ-700 דולר (הלוך ושוב)

הקו להודו גם יכול להיות תחנת ביניים. הטיסות להודו יהיו טיסות קונקשן ליעדים שונים במזרח הרחוק, המרכזי שבהם – תאילנד. טיסה לתאילנד דרך הודו עשויה להיות המהירה והוזלה ביותר מבין הטיסות הקיימות כיום.

על פי האתר טרוויליסט שבדק – כמה תעלה טיסה לתאילנד נמצא כי  אייר אינדיה הציעה את ההצעה הזולה.  טיסה ישירה, באמצע אוגוסט עד סוף אוגוסט (העונה החמה)  עם אייר אינדיה תעלה פחות מ-900 דולר, ואילו  עם אל על המחיר יעלה ל-1,362 דולר. טיסות עם קונשקן יעלו בסביבו 1,000 דולר.

כך או אחרת, הכוונה לטוס ישיר להודו כבר על השולחן זמן רב.  כבר ב-2016 נפגש מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, בהודו עם מנכ"ל חברת התעופה והציג בפניו את הפוטנציאל העסקי של פתיחת קו ישיר לישראל. כיום ניתן להצביע על התחלת מימוש הפוטנציאל, ובין היתר עליה של 47% בכניסות תיירים מהודו בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2015, לצד המציאות בה למעלה מ-50 מיליון הודים בעלי דרכונים.

מסקר תיירות נכנסת שערך משרד התיירות עולה, כי תייר הודי שוהה בישראל 6.2 לילות בממוצע  (וזה הרבה)  ומוציא כ-1,066 דולר בביקורו. כמו כן, ממחקר שוק שבוצע על ידי המשרד עולה, שלמעלה מ-350 מיליון איש, שחלקם גולשים באינטרנט – רואים בישראל "סטארט-אפ ניישן" ומדינה מובילה בקולינריה, יין וסגנון חיים.

לאור זאת, ניתן לראות עלייה מתמדת במספר התיירים המגיעים לישראל מהודו בשנים האחרונות:

בשנת 2014 הגיעו כ- 34,600.

בשנת 2015 הגיעו כ-39,300 – עלייה של 13.5%  ביחס לשנה הקודמת.

בשנת 2016 כ-44,500 – עלייה של 13.2% ביחס לשנה הקודמת.

בשנת 2017 כ- -58,000 עלייה של 23.2% ביחס לשנה הקודמת.

 בשנת 2018 הצפי הוא שיגיעו קרוב ל-80 אלף איש. 

לאחר שזיהה את הפוטנציאל התיירותי הגדול, הגדיל משרד התיירות את תקציב השיווק בהודו ופתח לפני כארבע שנים לשכה ייעודית במומביי לטובת קידום הנושא, כאשר היעד העתידי שהציב לעצמו משרד התיירות הינו בין 80-100 אלף תיירים בשנים הקרובות.

היות והתיירות היוצאת מהודו גדלה בקצב המהיר ביותר בעולם, הודו מהווה פוטנציאל תיירות נרחב. כבר היום הודו הינה מדינת המקור השנייה בגודלה במזרח הרחוק לתיירות נכנסת לישראל לאחר סין. מעמד הביניים ההודי מונה כ- 300 מיליון אנשים, כאשר 34% מההודים מעדיפים לנצל את כספם הפנוי על חופשות ונסיעות.

על רקע אישור הקו הישיר, אל על תבעה את החלטת משרד התיירות וטענה שהיא מקופחת. הרי אל על לא יכולה לטוס מעל סעודיה והמשמעות היא שהיא הפסידה חלק ניכר מההכנסות שלה בקווים למזרח אסיה שנחשבים רווחים במיוחד. אל על, למרות שהשנתיים האחורנות התאפיינו בגידול בתחום התיירות, לא הצליחה לתרגם את השיפור בתחום לרווחים משמעותיים.