חדשות    

יותר ממחצית העובדים בחל"ת חזרו לעבוד במאי

לשכת התעסוקה
מעודכן ל-06/2020

כ-30 אלף איש הפכו רשמית למובטלים מרבית מחוסרי העבודה – צעירים מתחת לגיל 25 ומבוגרים מגיל 64 ןמעלה

שיעור האבטלה הרשמי עלה בחודש מאי ל-4.2% (לעומת 3.5% באפריל) – עלייה של כ-30 אלף מובטלים, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). עם זאת, למעלה ממחצית מ-5.1 מיליון העובדים שסווגו כ"נעדרים זמנית" באפריל חזרו לעבוד במאי – נתון חיובי שנתמך מהחזרה המהירה לפעילות.

בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) העלייה בשיעור האבטלה הייתה קטנה יותר – ל-3.3 אחוזים – ומשמעות הדבר היא שמרבית המפוטרים החדשים מגיעים מקצוות גילאי העבודה.

חוקרי אגף כלכלה ומחקר של חברת הראל ביטוח ופיננסים צופים ששיעור האבטלה הרשמי יעלה ל-8.6 אחוזים בסוף השנה, תוך כדי ירידה בשיעור ההשתתפות.

בשונה מנתוני הלמ"ס, לפי נתוני לשכת התעסוקה שיעור דורשי העבודה נכון לסוף מאי עומד על 5.23 אחוזים. החזרה ההדרגתית לפעילות והעלייה בביקושים תוביל לכך שבחודשיים הקרובים ההבדלים יצטמצמו.

יש לציין כי ה"נעדרים זמנית" אינם מוגדרים על ידי הלמ"ס כמובטלים. תמונה דומה ניתן לראות גם באירופה, שבה שיעור האבטלה הרשמי כמעט לא השתנה ועמד באפריל על 3.7 אחוזים בלבד, בדומה לרמתו בשנה שעברה, רק בשל העובדה שחלק ניכר מהסיוע הממשלתי הישיר הינו סבסוד חלקי של שכר העובדים על מנת שלא יפוטרו. אולם ביוני הודיעו חלק מהמדינות שהסבסוד יקטן בהדרגה, מחודשי הקיץ עד לסיומו בתחילת הרבעון האחרון של השנה, ולאחר מכן אנו צפויה ככל הנראה עלייה מהירה בשיעורי האבטלה הרשמיים באירופה.

בישראל נרשמה בחודש מאי עלייה מזערית בסך המשרות הפנויות מהשפל שנרשם באפריל. אי-הוודאות אינה מעודדת חברות לבצע השקעות חדשות ולהגדיל את מצבת העובדים. זאת הסיבה שהנתונים ממשיכים לתמוך בירידה בשכר הממוצע בסקטור הפרטי בחודשים הקרובים.

החוקרים מסכמים כי ניתן להתעודד מהחזרה המהירה של עובדים מהחל"ת, שעל פי סקר מצב העסקים של הלמ"ס הואצה בשבועות האחרונים. אך עד שלא יימצאו תרופה או חיסון לנגיף הקורונה, צפויים ככל הנראה עוד כמה חודשים שבהם שיעור האבטלה יהיה גבוה ואף כפול מכפי שהיה בשנים האחרונות.

3,500 שקל – אלה דמי האבטלה שקיבלו מובטלי הקורונה בממוצע בחודש אפריל

משבר הקורונה: שיא במספר דורשי העבודה במארס; שיעור האבטלה – 23.3%

תוכנית הסיוע למשבר הקורונה: דמי אבטלה לעובדים מעל גיל 67 וסיוע ישיר לעצמאים