חדשות    

כיסא בטיחות לתינוק, בוסטר או סלקל – מה צריך בכל גיל וכמה זה עולה?

מעודכן ל-08/2019

החוק קובע כי הסעת ילדים קטנים ברכב פרטי תיעשה רק כאשר הם יושבים במושבי בטיחות מיוחדים המיועדים לגילם ולמידותיהם ■ אבל איך תדעו איזה מושב מתאים לילד שלכם, איך ואיפה מתקינים אותו ומהם הסימנים שהגיע הזמן לעבור לשלב הבא? הכתבה הבאה תעשה לכם סדר

חייהם ושלומם של ילדינו הם הדבר החשוב לנו מכול, ווזה אומר כמובן גם לדאוג לביטחונם של התינוקות והילדים בזמן הנסיעה ברכב. אבל הורים רבים מבולבלים לנוכח היצע המוצרים בשוק. שאלות כגון: כיצד לבחור כיסא בטיחות? באיזה אופן צריך להושיב את התינוק ובאיזה שלב עוברים לבוסטר? עולות לעיתים קרובות בפורומים שונים – וכמספר המשיבים, כך מספר הדעות והתשובות.

שימוש נכון במושבי הבטיחות השונים מפחית בכ-70% את תמותת הילדים והפגיעות החמורות בזמן תאונות דרכים.

אנחנו מקווים שהכתבה הבאה תשפוך אור בנושא ותסייע לכם לבחור בתבונה כיצד להגן על היקרים לכם מכל.

סלקל – עד גיל שנה

סל-קל הוא הפריט היחיד שחובה להציג בבית החולים לפני איסוף התינוק הביתה. יש להגיע עם סלקל לבית החולים, אחרת לא ישחררו את התינוק.

בסלקל ניתן להושיב תינוקות מרגע הלידה ועד שהם מגיעים למשקל של 9 ק"ג (דגמים מסוימים יכולים לשאת עד 13 ק"ג). בדרך כלל מדובר במוצר המשרת את התינוק עד סביבות גיל שנה.

יתרונו הגדול של הסלקל הוא שהוא מאפשר להכניס את התינוק אל הרכב ולהוציא אותו ממנו בקלות ובנוחות, בלי להתיר אותו או להעיר אותו. זאת בניגוד לכסא בטיחות שנשאר באופן קבוע ברכב ולא ניתן להוציא את הילד עם הכסא.

כיום, עגלות רבות מגיעות עם מתאמים המאפשרים לסלקל להתחבר אל העגלה, מה שתורם לניידות ועוזר לצאת עם הסלקל מהבית לרכב. לרוב, זה גם בטיחותי יותר. עם זאת, לא מומלץ להסתובב יותר מדי זמן עם התינוק בסלקל, מכיוון ששכיבה בזווית בסלקל אינה בריאה לגב התינוק.

רוב הסלקלים כיום הם בעלי חמש נקודות קשירה. יש דגמים ישנים יותר עם שלוש רצועות. בכל מקרה, ודאו שהכתפיים של התינוק מוחזקות היטב ושהרצועות מונחות כהלכה, כך שהוא לא יכול להשתחרר מהן בכוחות עצמו.

קניית סלקל – למה כדאי לשים לב?

  • בעת רכישת סלקל יש לוודא את האחריות, מי נותן את השירות, לכמה זמן והיכן.
  • בדקו את תאריך הייצור של הסלקל: לרוב הסלקלים תאריך תפוגה, החל כחמש שנים לאחר תאריך הייצור – הדבר מצוין על הסל קל באמצעות מדבקה.
  • חשוב לוודא כי יש לסלקל שאתם רוכשים יש תו תקן אירופי או אמריקאי, ושהוא מאושר על ידי מכון התקנים הישראלי.
  • ודאו כי יש הוראות התקנה של הסלקל ברכב, ההוראות צריכות להיות ברורות ובשפה שאתם יודעים לקרוא.
  • בדקו אם הריפוד ניתן לשליפה, כדי שיהיה אפשר לכבסו. רצוי לבחור בסלקל עם ריפוד נושם ואוורירי שיהיה נעים עבור התינוק שלכם.
  • מומלץ מאוד לבחור בסלקל של יצרן וחברה מוכרים.
  • יש לבדוק כי חגורות הבטיחות ברכב ארוכות מספיק להתקנת סלקל המצריך חגורת אגן- כתף.

התקנת סל-קל ברכב

  • יש להרכיב את הסלקל נגד כיוון הנסיעה.
  • חשוב לוודא שמול המושב שבו מותקן הסלקל אין כרית אוויר פעילה. ברכבים רבים ניתן לבטל את הפעלת כרית האוויר, חשוב לוודא זאת מול יצרן הרכב.
  • ישנם סלקלים שמגיעים עם תוספת של בסיס לרכב שנשארת ברכב באופן קבוע. תוספת הבסיס איננה קריטית אבל היא יכולה להיות שימושית ולהקל על התפעול בכל פעם שצריך להכניס או להוציא את הסלקל מהרכב.
  • ישנם סלקלים שמגיעים עם בסיס איזופיקס, בסיס המתלבש על שלדת המושב ושומר על התינוק בצורת מקסימלית במקרה של תאונה.
  • המיקום הבטיחותי ביותר עבור הסלקל הוא במושב האחורי באמצע.

מדוע קושרים את הסלקל הפוך מכיוון הנסיעה?

חובה לקשור את הסלקל הפוך מכיוון הנסיעה, למקרה של תאונה חס וחלילה. במצב של תאונה הגוף נזרק קדימה. במקרה של תינוקות, שרירי הצוואר העורף וחגורת הכתפיים אינם חזקים מספיק, ולכן, כתוצאה מעוצמת הזריקה, המפרקת עלולה להישבר. לעומת זאת, כשהתינוק יושב הפוך מכיוון הנסיעה, במקרה של תאונה מושב הבטיחות סופג את המכה ומונע את היזרקות הראש והגוף קדימה, מה שמפחית את הפגיעה ועשוי להציל את חייו.

כיסא בטיחות לילד (לפעוטות בגיל שנה עד שלוש לפחות*)

כיסא בטיחות מיועד לילדים שמשקלם עד 18 ק"ג. *ישנם כיסאות משולבים המתאימים לשימוש מגיל לידה, בדומה לסלקלים, ועד גיל 5.

פעוטות בגילים אלה יושבים במושב המיועד לפעוטות, ולא לתינוקות. הפעוט יושב במושב בטיחות לפעוטות בתנוחה רגילה ופניו לכיוון הנסיעה. המושב עצמו מחובר למושב הרכב באמצעות חגורת הבטיחות שברכב. הפעוט מרותק למושב הבטיחות באמצעות חגורות המושב. חשוב שחגורות הבטיחות תהיינה צמודות לילד, אך שלא ילחצו באופן הדוק מדי על גופו.

על כיסא בטיחות לתינוק חלים אותם כללי בטיחות כמו על סלקל, דהיינו – יש להרכיב אותו נגד כיוון הנסיעה.

קניית כיסא בטיחות – למה כדאי לשים לב?

  • יש לוודא שמושב הבטיחות מתאים לגיל, משקל וגובה הילד.
  • יש לבדוק כי מושב הבטיחות מאושר על ידי משרד התחבורה והוא בעל תו תקן אמריקאי או תו תקן אירופי.
  • יש לבדוק כי המושב נוח לילד ונוח עבורכם לשימוש.
  • יש לוודא שתאריך ייצור מושב הבטיחות קרוב לתאריך הקנייה.
  • יש לבדוק אם כיסא הבטיחות מתאים להתקנה ברכב שלכם, וכי בסיס הכיסא "יושב" ברובו על מושב הרכב ולא גולש מן המושב.
  • חשוב לבדוק כי סוג החגורה במושב הרכב מתאימה להתקנת כיסא בטיחות.
  • בכסא בטיחות המותקן עם כיוון הנסיעה, יש לבדוק שגובה החריץ העליון ממנו יוצאות הרצועות שבעזרתן חוגרים את הילד גבוהות מספיק עבורו.

התקנת כיסא הבטיחות ברכב

אין תקן המגדיר היכן מחברים את כסא הבטיחות, כך שניתן לחבר אותו על המושב הנוח לכם ביותר.

  • מומלץ לחבר את כיסא הבטיחות לתינוק מימין לנהג במושב האחורי, כלומר מאחורי הכיסא של הנוסע במושב הקדמי.
  • חשוב לשים לב להוראות היצרן לגבי החיבור של המושב לרכב.
  • חל איסור מוחלט למקם את כיסא הבטיחות לתינוק מול כרית אוויר. אם עשיתם כך, חשוב לוודא כי ניתקתם את מנגנון הפעלת הכרית במקרה של תאונה. הסיבה לכך היא שבמקרה של תאונה, כאשר הכיסא או הסלקל קשור הפוך מכיוון הנסיעה, כרית האוויר שתפתח לכיוון ראשו של התינוק עלולה לגרום לו נזק קשה מאוד. על כן – נתקו את מנגנון כרית האוויר.
  • בעת הנסיעה – לא די בכך שהילד יושב במושב, עליו להיות רתום למושב בחגורת הבטיחות של המושב, והמושב עצמו חייב להיות מרותק לרכב באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב או באמצעות Isofix.

אחריות

מומלץ לרכוש כסא בטיחות מחברה / יצרן ידועים.

יש לוודא מי נותן את השירות, היכן, לכמה זמן תקפה האחריות ומה קורה במקרה של תקלה – האם אתם צריכים להביא את מושב הבטיחות לנקודת איסוף, או מגיעים אליכם.

מתי מחליפים את כיסא הבטיחות?

  • אורך החיים של כסא בטיחות הוא 6-5 שנים, ולכן מומלץ להקפיד לרכוש כיסא אשר תאריך הייצור שלו מאוחר ככל האפשר.
  • כסאות בטיחות שיוצרו בארצות הברית מסומנים במדבקה עם תאריך התפוגה של הכיסא.
  • לאחר תאונה עם נפגעים חובה להחליף את כיסא הבטיחות באופן מיידי.

מושב מגביה (בוסטר) – מגיל שלוש עד שמונה

על פי החוק, יש להושיב ילדים עד גיל 8 במושב מגביה (בוסטר). מומלץ להמשיך ולהושיב ילדים במושב מגביה עד הגעתם לגובה של 1.45 ס"מ. הסיבה להושבה על מושב מגביה היא שחגורת הבטיחות אינה מתאימה למידותיהם של הילדים, וההגבהה מסייעת בהתאמת חגורת הבטיחות כך שהיא תהיה ממוקמת על אגן הירכיים ובמרכז בית החזה, דבר החשוב להפחתת הפגיעה במקרה של תאונה (יש מושב הגבהה שגובהו ניתן לכוונון).

אסור שהחגורה תחלוף לפני ראשו או צווארו של הילד. לצורך זה, ניתן לכוונן את גובה נקודת העיגון העליונה של חגורת הבטיחות ברכב, באופן שיבטיח שהחגורה תעבור מהכתף אל אגן הירכיים, ולא תחלוף לפני הראש או הצוואר.

לילדים בגיל שלוש עד שמונה מותר לשבת במושב הקדמי ברכב, גם אם מותקנת בו כרית אוויר, בתנאי שהם ישבו במושב בטיחות או לחילופין במושב מגביה, המתאים למידתם. על ההורים לוודא בכל עת שחגורת הבטיחות צמודה לגוף הפעוט. עדיף להסיע ילדים במושב האחורי.

כיום קיימים בשוק שלושה סוגי בוסטרים:

בוסטר גב עם רצועות – מתאים לילדים השוקלים יותר מ 9 ק"ג וגילם מעל שנה.

בוסטר גב ללא רצועות – מתאים לילדים השוקלים 15 ק"ג ומעלה.

בוסטר הגבהה – מתאים גם הוא לילדים השוקלים 15 ק"ג ומעלה.

כאשר רוכשים בוסטר לילדים בגיל 4 עד 6, מומלץ לרכוש בוסטר עם מתאם לחגורת הכתף שברכב, אשר מרחיק את הצוואר מהחגורה.

אם אין ברכב משענת ראש במושב שבו ממוקם הבוסטר שעליו יושב הילד, כדאי לרכוש בוסטר עם משענת גב, שתגן על ראשו של הילד.

כשקונים בוסטר מומלץ לחשוב קדימה, ולבחור בבוסטר שמתאים לילדים עד משקל 36 ק"ג.

ילד מגיל שמונה ומעלה 

ילדים מגיל 8 בערך (תלוי במידות גופם) יכולים להיות חגורים בחגורת הבטיחות הרגילה המותקנת ברכב, בתנאי שהיא אכן עוברת מהכתף של הילד לאגן ולא לפני ראשו או צווארו. ברכב חדיש ניתן להעלות ולהוריד את הנקודה שבה מעוגנת חגורת הבטיחות הקדמית. ברכב כזה קל יותר להתאים את חגורת הבטיחות גם לילדים.

לילדים בגיל זה מותר על פי החוק לשבת מלפנים או מאחור ברכב, אולם רצוי שישבו מאחור, כשהם חגורים כהלכה.

מגיל שמונה ואילך הילד יהיה חגור בחגורת בטיחות המותקנת ברכב כאשר היא מותקנת בצורה אלכסונית מכתפו של הילד עד לאגן הירכיים ונעולה בתפס.

* זכרו: גם אם החוק מתיר לעיתים הסעה של ילדים במושב הקדמי, עדיף להסיעם תמיד במושב האחורי.

מבחן חמשת המדדים למעבר מבוסטר לחגורת הרכב בלבד:

מומלץ להשאיר את הילדים במושב מגביה עד לאחר מעבר מבחן "5 המדדים".

  • כאשר הילד יושב וגבו צמוד לגב מושב הרכב.
  • כאשר בזמן הישיבה הברכיים של הילד מתקפלות בזווית של 90 מעלות בנוחות.
  • כאשר חגורת הבטיחות מונחת על אגן הירכיים.
  • כאשר חגורת הבטיחות מונחת במרכז בית החזה.
  • כאשר הילד אינו מחליק מן המושב במהלך כל הנסיעה.

מה אומר החוק? 

  • בנושא הושבת תינוקות במושבים הקדמיים, החוק מבחין בין רכבים שבהם מותקנות כריות אוויר לבין רכבים שבהם לא מותקנות כריות אוויר מול המושבים הקדמיים.

ברכב שבו לא מותקנות כריות אוויר מול המושבים הקדמיים, מותר להושיב במושב שלצד הנהג תינוק מגיל יום ועד גיל שנה – כאשר הוא יושב במושב בטיחות לתינוקות המתאים לגודלו ולמשקלו ומותקן נגד כיוון הנסיעה.

  • פעוט מגיל שנה ועד גיל שלוש יש להושיב במושב בטיחות המתאים לגודלו ולמשקלו של הפעוט בכיוון הנסיעה. הפעוט יהיה חגור בכל עת בחגורת הבטיחות של המושב לפעוטות.
  • ילד מגיל שלוש ועד גיל שמונה יש להושיב במושב בטיחות או במושב מגביה (Booster).
  • ילד מגיל שמונה ואילך יהיה חגור בחגורת הבטיחות המותקנת ברכב, כאשר היא מונחת באלכסון מכתפו של הילד עד לאגן הירכיים ונעולה בתפס.
  • ברכב בו מותקנות כריות אוויר מול המושבים הקדמיים מותר להושיב במושב שלצד הנהג פעוטות וילדים כדלקמן:

מגיל שלוש ועד שמונה במושב בטיחות או במושב מגביה (בוסטר) המתאים לגודלו ולמשקלו של הילד. בנסיבות אלה חשוב להרחיק את המושב הקדמי אחורה ככל האפשר ולוודא שחגורות הבטיחות צמודות לגוף הילד.

כמה זה עולה לנו?

בוסטרים לרכב

בוסטר הגבהה לרכב (ללא משענת) – 80-30 שקל

בוסטר בסיסי עם משענת – 300-140 שקל

בוסטר – מותגים – 700-300 שקל

בוסטר יוקרתי – 1,500-700 שקל

כיסאות בטיחות לרכב

כיסא בטיחות משולב – 1000-400 שקל

כסא בטיחות משולב – מותגים – 1,000 – 2,000 שקל

כיסא בטיחות – 600-250 שקל

כיסא בטיחות – מותגים – 1,500-600 שקל

כיסא בטיחות – יוקרתי – 2,700-1,500 שקל

סלקלים

בסיס לסלקל – 700-300 שקל

סלקל – 300-150 שקל

סלקל – מותגים – 600-300 שקל

סלקל יוקרתי – 1,500-600 שקל

איך להיערך כלכלית ללידת תאומים והאם באמת צריך להוציא כפליים?

מונית הכסף: נוסעים ב"ספיישל"? יש לכם גם זכויות!