תוכן ממומן    

כיצד נחסוך בתשלומים הקבועים בתקופת משבר כלכלי עולמי – קורונה 2020

FREEPIK

משבר מקומי ועולמי שאיש לא צפה את סיבתו או את היקפו ועומקו פקד אותנו בשנת 2020. אלפים איבדו את מקום עבודתם, חלקים גדולים מציבור העובדים נשלחו לחופשות ללא תשלום והמילה חל"ת כבשה את חיינו בסערה: ראשי תיבות של שלוש מלים שהן עולם ומלואו. ירידה משמעותית בשכר, הדרדרות של המצב הפיננסי האישי וכל זאת לצד ההתמודדות היומיומית עם ילדים ללא מערכת החינוך בתוך דלת אמותינו, כשמסביב הסגר.

תקופה לא פשוט ובה רובנו מחפשים אחר המקומות בהם ניתן לצמצם בהוצאות. פחות רכישות אימפולסיביות, פחות נהנתנות ומותרות ויותר התנהלות צרכנית נבונה ומבוססת סקרי שוק והשוואות מחירים. עיקר ההוצאות הקבועות המשפחתיות הגדולות הן שכר דירה או משכנתא, ביטוחים למיניהם – מביטוח רכב ועד בריאות, אוכל ומצרכים הביתה, דלק והמסגרות של הילדים.

כל עוד הסתגרנו בבתים שתי האחרונות הצטמצמו פלאים. מסגרות הילדים הן כ-1,000 ₪ לחודש במסגרות הממלכתיות ובין 3,000 ל-4,500 לגנים הפרטיים. דלק, להזכירכם, גרר תשלומים של 1,000 עד 2,500 ₪ בחודש – בטח אם אתם עובדים רחוק מהבית ונוסעים כל בוקר וערב הלוך וחזור.

בחודשי הקורונה רבים ביקשו וחלקם גם קיבלו הנחה בשכר הדירה או התחשבות כלשהי ורבים בציבור הקפיאו את תשלומי המשכנתא עד יעבור זעם.

אבל, אלה הקלות זמניות שישובו לפקוד אותנו במהרה. תשלומי המשכנתא אינם קפואים לנצח, שכר הדירה אם קיבל, בוודאי קיבל הנחה נקודתית ורגעית והקטנטנים הם הראשונים לשוב אל הצהרונים והחוגים. וכל זאת, מהן ההוצאות הגדולות אותן כן ניתן לצמצם? איפה יכול להיות שאנחנו לא שמים לב שאפשר להוריד כמה מאות או אלפי שקלים בשנה? אחת ההוצאות אותן תוכלו להפחית נמצאת דווקא בביטוח הרכב.

לצמצם את הוצאות ביטוח הרכב

ביטוח הרכב נחלק לשניים – ביטוח חובה וביטוח מקיף או צד ג'. ביטוח החובה הוא הוצאת חובה, ומספק כיסוי על פגיעה בנפש ולא ברכוש. כל אדם שהיה מעורב בתאונה, בין אם ברכב שלכם או מחוצה לו (הולך רגל) או נהג או נוסע ברכב אחר – הביטוח יכסה הוצאות רפואיות, אובדן וכושר השתכרות וגם פיצוי על כאבים או סבל שלאחר התאונה.

ההבדל בין ביטוח מקיף לצד ג הוא למעשה בעל הרכוש שמקבל כיסוי. הביטוח המקיף מספק כיסוי ביטוחי על כל נזק שנגרם לרכוש. בין אם לרכב שלכם בתאונה, בזדון או מפגעי מזג אוויר או שריפה ובין אם גרמתם (עם הרכב) נזק לרכוש צד ג'. ביטוח המקיף כולל פיצוי על גניבת הרכב או פגיעה עקב ניסיון פריצה, כיסוי ופיצוי על הרס עקב עץ שנפל בסערה, עקב שיטפון שהזיק לרכב או גם שריפה שפגעה בו.

ביטוח צד ג' מכסה אך ורק את הנזקים שנגרמו על ידכם ברכב, לרכוש צד ג'. אם פגעתם במראה של רכב אחר או את הפנס האחורי כשלא נזהרתם בפקק – הביטוח יכסה על הנזק. חשבו כמה עלול לעלות פנס אחורי של מרצדס בשביל להבין את גודל האירוע.

לביטוחים אלה מציעות חברות הביטוח להוסיף שירותי דרך וגרירה, החלפת גלגל, או אספקת דלק אם נתקעתם בדרך. בנוסף, ניתן לרכוש כיסויים מיוחדים לטיפול בשמשות או מראות שבורות. חלק מביטוחי המקיף מאפשרים קבלת רכב חלופי בעוד שלכם במוסך וחלק אף יביאו את הרכב עד אליכם.

ברגע האמת, מה שנקרא, אותו הרגע שאתם מבינים שהיום הולך לכיוון בלתי צפוי וכולל עמידה בשמש ליד הרכב שלכם שהרגע קיבל חבטה מרכב אחר, תשמחו על הביטוח שיש לכם. ואם חברת הביטוח שלכם מספקת גם שירותים דיגיטליים ומענה מיידי בעת תאונה, הבוקר שלכם ייראה אחרת.

הביטוח המקיף וביטוח צד ג' הם אינם ביטוחי חובה, אבל הם מכסים אתכם מפני הוצאות גדולות בלתי צפויות. אתם מוכנים להוצאה בלתי צפויה של כמה אלפי שקלים? ע"פ סקר שנערך הרבה לפני פרוץ מגפת הקורונה עולה כי רוב המשפחות בישראל אינן יכולות לעמוד בהוצאה חד פעמית של 7,000 ₪. רגע אחד של חוסר תשומת לב בכביש עלול בהחלט להביא אתכם להוצאה בסדר הגולדל הזה, ואף יותר.

אז איפה כן אפשר לצמצם מבלי להצטער על כך אחר כך? יש כמה דרכים.

א. ביטוח צד ג' במקום ביטוח מקיף. כאמור, ביטוח צד ג' מכסה על נזקים לרכוש צד ג' בלבד ועל כן, מן הסתם, יעלה הרבה פחות בשנה. אתם חוסכים את הסיכון שיגנבו לכם את הרכב, ינסו לפרוץ אותו, שיפול עליו עץ או שיקבל חבטה רצינית בתאונה, מחברת הביטוח ולכן גם מהתשלום שלכם על ביטוח הרכב.

אם הרכב שלכם אינו רכב יוקרה שכל תיקון שלו יעלה לא מעט, אם הוא פחות מתוחכם דיגיטלית, יכול להיות שיספיק לכם, לצד ביטוח החובה, ביטוח צד ג' בלבד. כאמור, אם תהרסו פנס או מראה של מרצדס אתם מכוסים. את המראה שלכם תוכלו לתקן במוסך הקרוב ובינינו ולהחליט אם לבחור בחלקי חילוף מקוריים בייצור מותג הרכב שלכם או של יצרנים אחרים וזולים יותר. בסופו של דבר, אם אין בעברכם תביעות רציניות לביטוח ואתם נהגים זהירים ללא עבר של תאונות, יכול להיות שביטוח צד ג' בהחלט מתאים לכם.

אגב, אם אינכם גרים באזורים המועדים לפורענות של פריצות וגניבות, אתם יכולים להיות שקטים יותר עם ביטוח צד ג' בלבד. לידיעתכם, חמשת הערים המובילות בפריצות למכוניות הן: ירושלים (1,147 גניבות ב-2019), תל אביב, באר שבע, פתח תקווה ונתניה. ראשון לציון במקום השישי עם 348 גניבות רכבים ב-2019. מותגי הרכב הכי נגנבים לפי סדר יורד הם: טויוטה, מאזדה, יונדאיי קיה וסקודה.

ב. כדאי לבדוק מראש את ההשתתפות העצמית בביטוח צד ג. ההשתתפות העצמית הוא הסכום שתשלמו במקרה שיצאתם אשמים בתאונה והוא נקבע עם רכישת הביטוח. באופן כללי, ככל שסכום ההשתתפות העצמית שתבחרו יהיה גבוה יותר, יקטן סכום הביטוח ולהיפך. ככל שתקטינו את סכום ההשתתפות העצמית (שהוא למעשה הוצאה בלתי צפויה כפי שציינו קודם), יגדל מחיר הפרמיה.

ישנן חברות שמאפשרות ביטול לחלוטין של ההשתתפות העצמית ובביטוח צד ג' מאפשרות הזמנת גרר, החלפת גלגל או אספקת דלק אם נתקעתם בדרך – ללא השתתפות עצמית. אל תשכחו לבדוק היטב מהו הסכום עליו אתם חותמים ואותו תצטרכו לשלם אם חלילה תהיו מעורבים בתאונה בה יגרם נזק לצד לרכוש צד שלישי.

ג. מוצרי ביטוח דיגיטליים שחוסכים כסף. מוצרי ביטוח שנשענים על טכנולוגיה מתקדמת ואמצעים דיגיטליים כבר נמצאים בשוק, רובם מוכוונים לנהגים חדשים וצעירים. אלה ביטוחים שמאפשרים להוריד לחתוך באלפי שקלים בהוצאות הביטוח השנתיות, אם יש להם ילדים מתחת לגיל 24 עם רישיון בבית. הרעיון הוא הפרדה בין פוליסת הביטוח של הרכב המשפחתי לבין השימוש של הנהג או הנהגת החדשים ברכב. בעזרת רכיב דיגיטלי המותקן ברכב, חברת הביטוח מאפשרת לשלם על הנהג החדש אך ורק כאשר הוא נוהג ברכב, זאת בתמיכת אפליקציה ייעודית המותקנת בסמארטפון של הנהג. זהו מסלול ביטוחי חדשני וראשוני מבין מוצרים דיגיטליים חדשים שייכנסו לשוק ויאפשרו לכולנו לשלם פחות על ביטוח הרכב.

לסיכום, אל תיקחו את תשלומי ביטוח הרכב השנתיים שלכם כמובן מאליו. פתחו את הפוליסה, ונסו לראות איך ניתן להתאימה יותר לתקופה זו – הן בשימוש המופחת שלכם ברכב, הן באופי השימוש, במספר המשתמשים ובצרכים הפיננסיים של המשפחה.