חדשות    

כלכלני הפועלים: עלייה במספר המקרים המאומתים, מגמת השיפור במשק נבלמת

בנק הפועלים
מעודכן ל-06/2020

הערכה: בחודשים הקרובים התוצר לא צפוי לעלות על 90% מהיקפו ערב המשבר פיקדונות הציבור גדלו ב-12% בשנה האחרונה, למרות המיתון – הנפקות האג"ח נמשכות

כלכלני בנק הפועלים פרסמו סקירה ולפיה התפשטות הקורונה המואצת והעובדה שמספר המקרים המאומתים נמצא במגמת עלייה, בלמו את מגמת השיפור בפעילות הכלכלית. מנתונים שפרסמה הלמ"ס עולה בין היתר כי צריכת החשמל עדיין נמוכה בכעשרה אחוזים לעומת התקופה שטרם הקורונה, והרכישות בכרטיסי אשראי נמוכות בכ-12%. 8.4% מכלל המועסקים עדיין בחל"ת. בהנחה ש- 75% מכלל העובדים בחל"ת ישובו לעבודתם, או ימצאו עבודה חלופית בחודשים הקרובים, אז שיעור האבטלה במשק יתייצב על כ-10%.

עם זאת, בנק ישראל ממשיך להגדיל את המאזן שלו, ופיקדונות הציבור גדלים בקצב מהיר. גם הנפקות האג"ח נמשכות – למרות המיתון. מתחילת השנה חלה עלייה בהנפקות האג"ח של הסקטור הלא פיננסי, לרמה גבוהה מזו של 2019. רכישות האג"ח הממשלתיות על-ידי בנק ישראל הספיקו עד כה לשמור על עקומי תשואות שטוחים ולמנוע עלייה במרווחי האשראי, אולם בנק ישראל מאותת שאם יעלה הצורך ייתכן שנראה גם רכישות אג"ח קונצרניות בישראל.

השגרה החדשה של ריחוק חברתי ושמים סגורים אינה מאפשרת חזרה לפעילות כלכלית בהיקף מלא. העובדה שלא ניתן לנסוע לחו"ל מיטיבה מעט עם הצריכה הפרטית, בעיקר בענפים כמו מזון, הלבשה והנעלה, וגם במלונות. שינוי ההתנהגות של הצרכנים בעקבות החשש מהידבקות הוא משמעותי יותר, ואפשר לראות זאת לדוגמה במיעוט הנוסעים ברכבת לאחר פתיחתה.

בחודשים יולי-אוגוסט הקיץ צפויה יכולת העבודה של הורים לילדים קטנים להיפגע, והכנסתם של אלפי עובדים ועסקים עונתיים שבנויים על חודשים אלו תקטן ככל הנראה. להערכתם של הכלכלנים, נסיבות אלו לא יאפשרו לתוצר לעלות בחודשיים הקרובים על 90% מהיקפו כפי שהיה ערב המשבר.

עקומות התשואה יישמרו שטוחות

סקר מצב העסקים, שביצעה הלמ"ס בין התאריכים 15-17 ביוני, מעלה שעד כה פוטרו בשל הקורונה 4.5% מסך המועסקים ו-8.4% מכלל המועסקים דווחו על ידי המעסיקים כנמצאים בחל"ת. אם מונים את העובדים בחל"ת כמובטלים אז שיעור האבטלה כעת עומד על 16%. בהנחה ש-75% מכלל העובדים בחל"ת ישובו לעבודתם, או ימצאו עבודה חלופית בחודשים הקרובים, אז שיעור האבטלה במשק יתייצב על כ-10%. טרם ברור אם הממשלה תחליט להאריך באופן גורף את תקופת הזכאות לדמי אבטלה לעובדים אלו בחודש הבא.

ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו בחודש אפריל גדלו פיקדונות הציבור ב-12%. בארה"ב מצרף הכסף 2M (כולל גם מזומן) גדל בשנה האחרונה ב-23%. הגידול החד בפיקדונות הוא תוצאה של עלייה בסך האשראי במשק  (ניצול מסגרות אשראי לדוגמה) ורכישות האג"ח של בנק ישראל שמגדילות את בסיס הכסף.

הגידול המהיר באמצעי התשלום אינו אינפלציוני בטווח הקצר, לא מדובר בכסף שהציבור תכנן לצרוך בקרוב, או שהחברות מתכננות עמו השקעות. הפיקדונות שנוצרו משקפים את הביקוש לאשראי שנובע מחוסר הוודאות, ואת מדיניות האוצר ובנק ישראל שמפצים באופן עקיף על אובדן הכנסות של חלק גדול ממשקי הבית. בד בבד, חלק ממשקי הבית שהכנסתם נפגעה פחות, חוסכים עתה יותר, בגלל המגבלות על טיסות לחו"ל ואיסור התקהלויות. ההשפעה של האבטלה הגבוהה היא משמעותית יותר בטווח של השנה הקרובה, והאינפלציה צפויה לכן להיוותר נמוכה – 0.7% על פי התחזית ל-12 החודשים הקרובים.

המיתון לא עוצר את הנפקות האג"ח. מתחילת השנה חלה עלייה בהנפקות האג"ח של הסקטור הלא פיננסי, לרמה גבוהה מזו של 2019. הנפקות האג"ח עלו בתקופה זו. החברות מעדיפות להקדים את המימון כל עוד הריביות חסרות הסיכון ומרווחי הסיכון נמוכים. ההנפקות האלו פוגשות שוק נזיל שנובע ממדיניות הבנקים המרכזיים, או מרכישות אג"ח קונצרניות ישירות במקרה של ארה"ב.

כפי הנראה, בנק ישראל יוסיף לשמור על עקומות תשואה שטוחות ולמנוע עלייה במרווחי האשראי. רכישות האג"ח הממשלתיות הספיקו עד כה לשתי המטרות האלו, אולם בנק ישראל מאותת שאם יתעורר צורך ייתכן שנראה גם רכישות אג"ח קונצרניות בישראל. ההנפקות הגדולות של האוצר יצריכו קרוב לוודאי הגדלה של מכסת רכישות האג"ח, מעבר ל-50 מיליארד שקל, ברבעון האחרון של השנה.

כלכלני הפועלים: עלייה חדה בצריכה הפרטית, צפויה ירידה בשכר הריאלי