חדשות    

כלכלני הפועלים: עלייה חדה בצריכה הפרטית, צפויה ירידה בשכר הריאלי

בנק הפועלים

לדברי כלכלני הבנק, בסיס הכסף גדל ב-9% – 12 מיליארד שקל, בחודשים ינואר-אפריל. מותירים את תחזית האינפלציה על 0.8% ל-12 החודשים הקרובים. בעולם – למרות דוח התעסוקה החיובי בארה"ב, האינדיקטורים מצביעים על המשך התכווצות  

פתיחת המשק לפעילות בחודש האחרון הביאה לעלייה חדה בצריכה הפרטית, דבר שניכר לדוגמה ברכישות המקומיות בכרטיסי אשראי, שחזרו לרמתן מלפני התפרצות נגיף הקורונה. כך קובעים כלכלני בנק הפועלים בסקירה שבועית שפרסמו. עם זאת, מציינים כלכלני הפועלים כי הנתונים הושפעו מהיעדר הנסיעות לחו"ל, שכן עצירת הנסיעות לחו"ל פועלת להגדלת רכישות מקומיות, בעיקר של מוצרי מזון ואופנה. לדברי כלכלני הפועלים, פתיחת המשק גם שיפרה את אמון הצרכנים בחודש מאי, אם כי לא לרמה שטרם התפרצות הקורונה.

באשר למצב התעסוקה אומרים בהפועלים כי לפי האומדנים, כ-800 אלף עובדים עדיין בחל"ת, כלומר כ-20% ממספר המועסקים במשק. גם אלו ששבים לעבוד לא תמיד זה במשרה מלאה, וסביר להניח שנראה בשנה הקרובה מגמה של ירידה בשכר הריאלי. ההתכווצות בפעילות בתוצר היא דומה בקרב המדינות המפותחות.

עוד אומרים בהפועלים כי בסיס הכסף גדל בחודשים ינואר-אפריל ב-9%, שהם כ-12 מיליארד שקל. לדבריהם, בטווח הקצר, המיתון ועליית האבטלה בולמים לחצים אינפלציוניים, אך ההשלכות ארוכות הטווח פחות ברורות, ותלויות בהתאוששות המשק.

באשר לאינפלציה אומרים כלכלני הפועלים כי הציפיות לאינפלציה בשוק ההון המשיכו לעלות לרמה של כ-0.7% לשנה הקרובה, והם מותירים בשלב זה את תחזית האינפלציה על 0.8% ל-12 החודשים הקרובים. תחזית זו אינה כוללת השפעה אפשרית של עליית מסים עקיפים.

בעולם – אינדיקטורים להמשך התכווצות

באשר למצב בעולם, אומרים כלכלני הפועלים כי בזמן שבארה"ב מנסים להשיב את השקט לרחובות, באירופה ממשיכים לטפל בגלי ההדף של וירוס הקורונה על הפעילות הכלכלית, ומרחיבים את תוכניות התמריצים. המחאות הציבוריות שהחלו בארה"ב על רקע הריגתו של ג'ורג' פלויד, לא נרגעות ואף מתפשטות ברחבי העולם. עם זאת, למרבה ההפתעה הן עדיין לא נתנו אותותיהן בשווקים הפיננסיים. דוח התעסוקה האמריקני לחודש מאי שהפתיע לחיוב והגדלת תוכנית החילוץ של הבנק המרכזי האירופי (ECB) תרמו שניהם לעליות השערים שנרשמו בשבוע האחרון בשוקי המניות בעולם. בשוקי הסחורות, בלטה השבוע העלייה במחיר הנפט – חבית נפט מסוג ברנט עלתה בכ-19%, ובסוף השבוע, ארגון אופ"ק והשותפים שלו החליטו להאריך בחודש נוסף את הצמצום בתפוקה היומית.

למרות ההפתעה מכיוון שוק העבודה בארה"ב, האינדיקטורים לפעילות הכלכלית מצביעים על המשך התכווצות. הזמנות ממפעלים ללא כלי רכב ירדו ב-8.5% לעומת מרץ והזמנת מוצרים בני קיימא ללא כלי רכב ירדה ב-7.7% בהתאמה. הסגר הנרחב והשיתוק בפעילות הכלכלית הביאו גם לירידה חדה של 69 מיליארד דולר באפריל באשראי הצרכני – ירידה של 19.6% ברמה שנתית ביתרות האשראי הצרכני. עיקר הירידה נרשמה באשראי המתחדש.

על רקע השיפור בחלק מהנתונים הכלכליים, צעדי התמיכה של ממשלות ובנקים מרכזיים, המשך הסרת המגבלות, ויציבות יחסית במתיחות בין ארה"ב לסין, חלה בשבוע האחרון עלייה חדה בתשואות לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב וגרמניה, בעיקר בטווחים הארוכים. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב עלתה לרמה של 0.90% לעומת 0.65% בתחילת החודש, ובגרמניה נרשמה בהתאמה עלייה לרמה של  מינוס 0.29% לעומת 0.4%-.

מחיר האורז בשיא של 12 שנה

בשוק הסחורות, טיפס מחיר האורז לשיא של 12 שנים. האם גם שאר הסחורות החקלאיות בדרך לעלייה? בשנים 2007-2008 מחירי הסחורות החקלאיות רשמו עליות מחירים חדות, שהשפיעו על האינפלציה ורמת החיים במדינות המתפתחות, בעיקר באסיה. בניגוד לשנים אלו, עליות המחירים כעת מתמקדות באורז, ולא בשאר הדגנים כמו חיטה או תירס. בשנים 2007-8 עליית מחירי הסחורות החקלאיות הייתה מלווה בעלייה של מחירי הנפט בעולם, שחצה את ה-100 דולר לחבית. ברמות מחירים אלו חקלאים השתמשו בתירס ליצירת אתנול שהוא תחליף לדלק. מחירי החיטה והאורז עלו בעקבות עליית מחיר התירס, כמו גם בשל גורמי אקלים. באפיזודה הנוכחית, עליית מחירי האורז נובעת בעיקר מהחשש של מדינות באסיה ממחסור שיכול להתפתח אם הקורונה תגרום לשיבושים בהגעת עובדים לשדות האורז. מדינות כמו וייטנאם החליטו להקפיא את יצוא האורז כדי לוודא אספקה סדירה וזולה יחסית לשוק המקומי. הסיכוי שנראה זליגה של עליית מחירי האורז גם לסחורות נוספות אינו גבוה, אך הוא אפשרי בתרחיש בו הקורונה פוגעת בשרשרת הייצור של סחורות אלו.