לימודים    

כל מה שצריך לדעת על ברידג' – איך משחקים, איפה לומדים וכמה זה עולה?

pixabay

מעודכן ל-06/2019

תשכחו מכל מה שחשבתם, לא מדובר במשחק שמיועד רק לפנסיונרים או לילדים מחוננים שלא אוהבים כדורגל משחק הברידג' שנחשב לספורט הופך במרוצת השנים לפופולארי יותר ויותר והוא תורם לפיתוח יכולות חשיבה וכישורים חברתיים

מה זה בכלל ברידג'?

ברידג' (מאנגלית: "גשר") הוא משחק חשיבה – משחק קלפים מבוסס לקיחות. למעשה הוא משחק הקלפים היחיד בעולם שנחשב לספורט ויש אפילו כוונות לכלול אותו במסגרת המשחקים האולימפיים. הברידג' עלה לתודעה והתבסס בתחילת המאה ה-20. בתחילת דרכו הוא היה פופולארי בעיקר בקרב בני המעמד העליון, אך בתוך עשרות שנים בלבד פרץ את כל המחסומים. כיום, יותר מ-200 מיליון אנשים ברחבי תבל מאוחדים תחת אהבתם לברידג' ובין חובבי הברידג' המפורסמים ניתן לציין את וינסנטון צ'רצ'יל, מרגרט תאצ'ר, וורן באפט, ביל גייטס, ביל קלינטון, עומר שריף ועוד.

במשחק משתתפים ארבעה שחקנים, המחולקים לשני זוגות יריבים. בני הזוג יושבים זה מול זה. לאחר שלב מקדמי של חלוקת חפיסת הקלפים בין השחקנים, כך שכל שחקן מקבל 13 קלפים, מתחיל המשחק. המשחק מורכב משני חלקים עיקריים: הכרזה וביצוע. השלב הראשון, שלב ההכרזה דומה למכרז: אחד הזוגות זוכה בחוזה, בו הוא מתחייב לקחת מספר לקיחות (בין 7 ל-13), כדי לזכות בנקודות שמוענקות בגין עמידה בחוזה. בשלב הביצוע (המשחק), כל זוג מנסה לזכות במספר לקיחות מקסימלי, כאשר הזוג שזכה בחוזה מנסה לזכות במספר הלקיחות אליו התחייב או יותר. ומנגד הזוג היריב, מנסה להכשיל את ביצוע החוזה, באמצעות זכייה במספר לקיחות, שיותיר לזוג האחר מספר לקיחות קטן מזה שהתחייב לקחת.

כמו בכל משחק קלפים, הניקוד בברידג' תלוי בערך הקלפים שביד. כדי להקטין את השפעת גורם המזל ולהגביר את השפעת היכולת, לא מסתכלים בתחרויות ובמועדונים על הניקוד של מישהו במנותק, אלא משווים אותו לכל הזוגות ששחקו את אותה חלוקת קלפים. ישנן שתי שיטות ניקוד עיקריות: זוגות וקבוצות. כשמדובר בקבוצות – שני זוגות מרכיבים קבוצה של ארבעה שחקנים שמשחקים נגד קבוצה אחרת.

איפה משחקים?

ישראל נחשבת למעצמת ברידג' עולמית – עם 70 אלף שחקנים ועשרות מדליות וגביעים. הברידג' הוכר כענף ספורט על ידי משרד התרבות והספורט ומומלץ על ידי משרד החינוך כפעילות תרבותית המפתחת חשיבה ופעילות בצוות.

התאגדות הברידג' הישראלית, היא גוף ציבורי, שהוקם שלא לשם הפקת רווחים, המאוגד בהתאם לחוק ‏העמותות תש"מ – 1980 ‏. ההתאגדות היא חברה בליגה האירופית לברידג' (EBL) ובארגון הברידג' העולמי (WBF).

ההתאגדות מחולקת לסניפים ולתתי סניפים, אשר מקיימים תחרויות בחסות ההתאגדות, המעניקות לזוכים פרסים ונקודות אמן, כפי שנקבע על ידי הוועדה הספורטיבית הארצית. בהתאגדות חברים כיום כ-78 מועדונים בפריסה ארצית, מנהריה בצפון ועד אילת בדרום.

איפה לומדים וכמה זה עולה?

אלפי ילדים לומדים היום ברידג' בבתי הספר במסגרת לימודי השגרה ומבלים במועדוני הברידג' לאחר הלימודים. מדובר בספורט שמחנך למחשבה, שיתופיות כבוד הדדי, והוכח שהוא משפר באופן דרמטי את החשיבה הלוגית.

כמו כן,  ניתן ללמוד שיעורים וקורסים ברשת בחינם ובכל הרמות – מהדרכות למתחילים ועד לשיעורי אסטרטגיות למקצוענים של ממש – באתרים שונים:

BeB Best Bridge– אתר ישראלי ללימוד ותרגול ברידג' באמצעות שיעורי ברידג' בוידיאו, תוכנות תרגול הכרזות ומשחק יד בליווי פתרונות.

מגזין ברידג'-טיפים וכתבות – האתר כולל מעל 1,400 טיפים בשפה העברית למתחילים, למשתפרים ולמתקדמים; כתבות רבות ; קישורים לאתרי ברידג', לתוכנות ברידג', לספרי ברידג', חידוני ברידג' וגם ברידג' ב-you tube.

ברידג' ב-60 שניות – ספר ללימוד ברידג' עם אתר מותאם, המאפשר תרגול בכל הרמות – בצמוד ללימוד בספר.

קורסים: ניתן ללמוד קורסים למתחילים או למתקדמים, במסגרת מועדוני ברידג' או ממורים פרטיים – בבית התלמיד או המורה, בלימודים פרטניים או בקבוצות קטנות.

מחירי הקורסים משתנים על פי המסגרת, רמת הקורס, הכשרתו של המורה וכיו"ב.

מחיר לדוגמה: קורס למתחילים במועדון שבעת הכוכבים בהרצליה – 480 שקלים (כעת בהנחה – 336 שקל).

מיהו ביל גייטס ואיך הפך לאיש העשיר בעולם?