לימודים    

כמה כסף מוציא סטודנט בחודש?

מעודכן ל-04/2019

השכלה עולה הרבה כסף –  במינימום הלימודים עולים 10 אלף בשנה, אבל הרוב משלמים במכללות  כפול ומעלה. יש מקומות שהתשלום הוא מעל 40 אלף בחודש. עסק יקר להיות סטודנט, וזה לא רק התשלומים על הלימודים.

 סטודנט עובד מרוויח 4,680 שקל בחודש בממוצע, אבל ההוצאות השוטפות שלו גבוהות הרבה יותר. ממה הן מורכבות, מי עוזר לו לממן אותן ואיזה סעיף הוצאות התייקר השנה בצורה משמעותית?

כמו רוב תושבי ישראל, גם הסטודנטים סובלים מיוקר המחיה שרק הולך ועולה, ולמרות ש-80 אחוז מהם עובדים במקביל ללימודים, רבים יסיימו את התואר עם חובות. אז כמה עולה להיות סטודנט בישראל? מסתבר שלא מעט.

סקר שפרסמה התאחדות הסטודנטים בישראל ובו השתתפו למעלה מ-10,000 סטודנטים מראה כי ההוצאה החודשית הממוצעת של סטודנט בישראל היא 5,187 שקל, והיא כוללת שכר לימוד והוצאות שוטפות.

על פי הסקר, השנה חלה עלייה משמעותית במספר שעות העבודה של הסטודנטים העובדים והוא עומד על 96 שעות בממוצע בחודש, כשרבע מהסטודנטים עובדים למעלה מ-150 שעות בחודש.

מבין הסטודנטים שלא עובדים במהלך לימודיהם, הסיבה העיקרית לכך שאינם עובדים היא העומס בלימודים שלא מאפשר להם (73% מהסטודנטים שאינם עובדים), 6% אינם עובדים מפני שהם מקבלים מלגה ולפיכך מנועים מלעבוד, 9% טענו כי אין אפשרויות תעסוקה מספיקות באזור מגוריהם, 3% אינם עובדים מסיבות בריאותיות ואילו 9% הצהירו כי אינם עובדים משום שאין להם צורך בכך.

ההכנסה החודשית הממוצעת לסטודנטים שעובדים לאורך כל השנה היא 4,677 שקל. אז איך הם סוגרים את החודש? רובם המוחלט של הסטודנטים – למעלה מ-90% – נתמכים  על ידי ההורים: כשליש מהסטודנטים שמקבלים סיוע מהוריהם, מקבלים סיוע של 15,000 שקל ויותר בממוצע לשנה.

כחמישית מהסטודנטים לקחו הלוואה במהלך לימודיהם. בקרב הסטודנטים שלקחו הלוואה במהלך לימודים, הרוב (כ-60%) לקחו הלוואה של למעלה מ-15,000 שקל. כמו כן, כ-45% מהסטודנטים קיבלו בשנת 2018 מלגה אחת לפחות – כולל מלגות עבור מעורבות חברתית, מלגות הצטיינות ומלגות סוציו-אקונומיות.

איך מתחלקת ההוצאה החודשית של הסטודנט?

ההוצאה הגבוהה ביותר משולמת עבור דיור (שכר דירה או משכנתה), והיא עומדת על ממוצע של 2,350 שקל.

סעיף ההוצאות השני בגובהו הוא הלימודים עצמם. כיום שכר הלימוד האוניברסיטאי עומד על סכום שנתי של 10,200 שקל לתואר ראשון – כלומר 850 שקל לחודש בפריסה שנתית. עלות הלימודים במכללה פרטית לשנה אקדמית אחת עומד על כ-25,000 שקל – שהם 2,083 שקל לחודש.

ההוצאה השנתית הממוצעת של סטודנט על הוצאות לימוד נלוות – לרבות ציוד כתיבה, ספרים, צילומים, ציוד מחשוב וכדומה – עומדת על 7,216 שקל .ההוצאות עבור הלבשה והנעלה עומדות על 1,819 שקל בממוצע לשנה.

לאחר דיור, ההוצאה העיקרית הבאה היא על מזון לצריכה ביתית, והיא עומדת על סך של 1,050 שקל בחודש. בסעיף ההוצאות על נסיעות (הוצאות רכב פרטי ו/או הוצאות תחבורה ציבורית) חלה בשנת 2018 התייקרות של 23% והוא עומד על סך של 750 שקל בחודש בממוצע.

הוצאות חודשיות נוספות הן: הוצאה על בילויים (מסעדות, פאבים, מופעים, ספורט) בסך של 576 שקל, הוצאות על אחזקת דירה (חשמל, מים, גז, ועד בית וארנונה) המגיעות לסך של כ-400 שקל

לחודש, הוצאות עבור בריאות (ביטוחים, תרופות, טיפולים רפואיים) 264 שקל והוצאות תקשורת (טלפון נייד, אינטרנט, טלוויזיה בכבלים/בלווין) כ-200 שקל בחודש.

מהן ההטבות המגיעות לסטודנטים

כמה תשלמו על שכר דירה ליד אוניברסיטה