קריירה    

כמה מרוויח שליח תן ביס, כמה מרוויח שליח וולט וכמה מרוויחים שליחים אחרים

מעודכן ל-08/2022

משבר הקורונה שפרץ בתחילת שנת 2020 אילץ עובדים רבים במשק לצאת לחל"ת ויש מי שאף פוטרו. לצד מקומות עבודה רבים שצמצמו היקפי פעילות, היו מי שגייסו עובדים. לדוגמה, חברות המשלוחים ובראשן תן ביס ו-וולט. שירותי המשלוחים החלו לפעול תחילה רק בתל אביב ולאחר שנחלו הצלחה התרחבו לערים נוספות. העובדה שחברות ורשתות רבות צמצמו את הפעילות הפיזית שלהן ומתמקדות באונליין תורמת להמשך התחזקותם של  השירותים אלה ולהתרחבותם למקומות נוספים.

ענף המסעדנות ספג מכה קשה מאז משבר הקורונה והמעבר למשלוחים סיפק למסעדות אוויר לנשימה. שתי החברות העיקריות בתחום משלוחי המזון – וולט ותן ביס  – יצאו בפרסום לגיוס עובדים. וולט עובדת בשיטת הפרילנסרים ותן ביס מגייסת צוותים משלה. המחיר הממוצע לעובד יעיל הוא 80 שקל לשעה, שזהו סכום יפה לאדם חסר הכשרה.

דרישות הסף לקבלה דומות בשתי החברות: על המועמד להיות בגיל 18+, בעל רישיון נהיגה/מבחן תיאוריה בתוקף – חובה על פי חוק בכל נהיגה על כלי ממונע.

לצד וולט ותן ביס, ישנן רשתות מזון שמפעילות מערך משלוחים עצמאי וגם שם משוועים ללקוחות.

בוולט קל להגיע ל-80 שקל לשעה. החברה מבטיחה תשלום מינימלי של 40 שקל לשעה גם אם השליחים לא עשו אף משלוח במהלך השעה שבה סימנו שהם עובדים. אם הם כן ביצעו שליחות בפועל, התשלום הוא 20 שקל למשלוח של 1.5 ק"מ, או 23-26 שקל למשלוחים ארוכים יותר, ותוספת של 100 שקל לעבודה של לפחות 40 שעות במהלך שישי-שבת. שליח ממוצע של וולט יגיע לשכר חודשי שינוע סביב 10,000 שקל.

בתן ביס שליח מקבל 40-50 שקל לשעה ובנוסף לבונוסים וטיפים מהלקוחות הוא יכול להגיע ל-80 שקל לשעה בשעות השיא. אבל בשונה מוולט, בתן ביס השליחים מועסקים כעובדי חברה, כך שהם זכאים גם לתנאים סוציאליים מלאים כמו הפרשות לפנסיה, החזרי נסיעות, ימי חופשה ומחלה.

לאחרונה אישר בית הדין לעבודה בקשה לתביעה ייצוגית נגד וולט, שהוגשה במטרה להכיר בשליחי החברה כעובדים הזכאים לזכויות סוציאליות. נכון לעכשיו נשען המודל העסקי של החברה על עקרונות כלכלת הפלטפורמה, או כלכלת החלטורה, שעל פיהם עבודת השליחים היא עבודה מזדמנת, עבודה צדדית או ארעית, שבה אנשים נשכרים לתקופות קצרות מועד, ונוהגים לעבור מעבודה לעבודה לעתים קרובות.

גם חברת גט מציעה שירותי משלוחים. שם אפשר להגיע ל-5,000-6,000 שקל בחודש ואף יותר. השליחים בוחרים לעבוד בזמנם ובהיקף המתאים להם וכך נקבע שכרם. השליחים הם עצמאים ונדרשים להיות עוסק מורשה או פטור, בעלי רכב או קטנוע עם ביטוח כחוק. התשלום עבור המשלוחים נקבע בהתאם לק"מ ומשתנה כאשר יש אפשרות להזמנות יחידות או מסלולים של מספר חבילות. מי שעובד תשע או עשר שעות ביום חמישה ימים בשבוע יוכל להגיע ל-12 אלף שקל ויותר.

שליחי המסעדות מרוויחים ברובם שכר מינימום ולעיתים שקל או שניים יותר לשעה, אך בחישוב כולל של השכר הממוצע לשעה כולל הטיפים, יוצא כי מדובר בסכום שנע בטווח של 40-70 שקל.

ויש גם שליחים אחרים. למשל, שליחים משפטיים או שליחים שמבצעים שליחויות משרדיות. שליחים משפטיים מרוויחים בין 6,000 ל-10,000 שקל לחודש. על פי סקר של אולג'ובס, השכר הממוצע שלהם הוא 7,328 שקל ויחסית לעבודות שלא דורשות ניסיון קודם מדובר בסכום נאה.

שליחים במרוץ: באיזו רשת הכי כדאי לעשות קניות אונליין?

החברות והענפים שירוויחו מהקורונה