עסקים קטנים    

כמה עולה לפתוח בית קפה והאם כדאי

מעודכן ל-04/2019

חושבים לפתוח בית קפה? אתם נכנסים להרתפקה שבה רוב העסקים נסגרים לאחר חמש שנים, כדאי לדעת מה העלויות, מה הסיכונים – אנחנו לא רוצים ל"דכא" אתכם, אבל חשוב שתדעו למה אתם נכנסים, וגם – ככה תוכלו ללמוד מניסיון של אחרים. אז מה העלויות? כמה מרוויחים על מכירת קפה? וכל מה שצריך לדעת לקראת פתיחה של בית קפה?

רוצים לפתוח בית קפה? רוב הסיכויים שבית הקפה ייסגר. מעל 40% מבתי הקפה נסגרים כשרובם נסגרים עד חמש שנים מההקמה. לכאורה, זה נשמע מוזר – מספר יושבי בית הקפה הולך וגדל, אלא שהתחקות גדלה – מספר בתי הקפה הולך וגדל, וגם האלטרנטיבות הנוספות. מעבר לכך, התחרות משפיעה על המחירים ומפחיתה את הרווחיות.

מה העלויות? ומה הרווחים?

מסתבר שהעלויות גבוהות. אנחנו מתלוננים על מחיר הקפה, אבלאנחנו – יושבי בית הקפה – מקבלים שירולתים שעולים כסף: אנחנו יושבים בבית הקפה, תופסים שולחן, משרתים אותנו, יש עלויות – עלויות שכ"ד, עלויות שכר. וזה עוד לא הכל. בענף בתי הקפה טוענים שעלויות התפעול גבוהות מאוד, לרבות שכירות, עובדים, חשבונות, ועוד, וכל זה כאמור לצד תחרות גבוהה.

שיעור רווח: שיעור הרווח הממוצע מבתי קפה שונים כולל זכיינות ומותגים פרטיים עומד על  שיעור שנתי של 5%-15%, תלוי בגורמים כמן הבנה עסקית, ניהול נכון והרבה ניסיון.

סבירות להצלחת בתי קפה: בכל המקומות שבהם מדברים על הצלחת בית הקפה, יש חשיבות לשכירות, ההוצאות נעות בטווח 10%-6%  ממחזור המכירות, עלות כוח אדם מומלצת 25%-30% ממחזור המכירות, מה שהופך להיות קשה יותר בשל מחסור בעובדים מיומנים. כמו כן חומרי הגלם צריכים להתאים לתכנית הראשונית, 35%-40% מהמחזור. אלו מצטרפים לבחירת מיקום טוב או מיתוג טוב, צוות מקצועי, עיצוב וכד'.

ענף בתי הקפה גילגל בשנה שעברה כ-11 מיליארד דולר, לפי דן אנד ברדסטריט.  מדובר בגידול שחל בחמש השנים האחרונות. אם העסק אינו מציע חווויה עיצובית או קונספטואלית יוצאת דופן, הוא צריך להיות באזור שבו יש הרבה תנועה.

מבחינת מיקום יש עדיפות למקום שכבר יש בו בית קפה מצליח, משום שזה מעיד על הביקוש.  כמו כן בתל אביב  ובסביבתה יש העדפה לבתי קפה שכונתיים, ומחוץ לה יש העדפה לרשתות

עלות ההשקעה: עסק בתחום המזון המהיר כמו בית קפה בגודל של עד 100 מ"ר לרוב יידרש להשקעה שנעה בין 300 אלף שקל למיליון שקלים, בתי קפה שכונתיים מאוד קטנים עשויים לעלות פחות. סכום ההשקעה תלוי מאוד בגודל הנכס וכן אם מדובר בכניסה במקום עסק אחר בתחום. אם העסק הוא חלופי לעסק אחר בתחום, העלות קטנה יותר.

החזר השקעה: כשבונים תכנית עסקית לבית קפה צריך לכוו ללהחזר השקעה בטווח של 3-4 שנים. אחרי שלוש עד חמש שנים בבתי קפה,  הסיכון יורד מכיוון שסביר להניח שבשנים אלו העסק ביסס את עצמו

בית קפה – מיקומים

מחצית מבתי הקפה, המסעדות והבארים בישראל נמצאים באיזור תל אביב והמרכז. בתל אביב לבדה ישנם אלפי עסקים מתחום המסעדנות. בצפון פועלים 20% מהעסקים בתחום, בדרום -10%, בחיפה – 10% ובירושלים -9%, כך לפי נתונים של דן אנד ברדסטריט.

בבית קפה באיזור המרכז, באיזור ביקוש, כמו תל אביב, ההשקעה כמיליון שקלים, מתוכם 500 אלף שקל בהלוואה.  צפוי החזר תוך שלוש שנים.

  שכר הדירה באיזור הביקוש: יהיה כ-20 אלף שקל כולל דמי ניהול
עלות העובדים נעה בין 25% ל-30% מהמחזור החודשי בממוצע.

אם יתקיימו תנאים אלו יגיע בית קפה לרווח נקי של כ-300 אלף שקל ולתזרים מזומנים נטו של כ-230 אלף  שקלים לאחר שיחזיר מאה אלף שקל על הלוואה. אם מקפידים על ניהול נכון, ההשקעה תחזיר את עצמה ב-4 שנים.

בית קפה בפריפריה

בפריפריה ההשקעה הנדרשת להקמה נמוכה יותר בכ-20%. כמו כן, שכר הדירה וההוצאות הנלוות נמוכים יותר אך גם הממוצע של ההכנסות לכל סועד נמוך יותר.

ההשקעה הנדרשת להקמת בית קפה בפריפריה היא כ-800 אלף שקל אם לבעל העסק יש חצי הון עצמי  וייקח הלוואה עבור היתר. בית קפה כזה שאינו באיזור ביקוש אשר פתוח 26 ימים בחודש, למשך 12 שעות ביום עם 18 לקוחות בשעה בממוצע אשר כל אחד מהם מכניס בממוצע 30 שקלים לפני מע"מ (עלות של קפה ומאפה) – יגיע להכנסה חודשית של כ-170 אלף  שקל. עלות העובדים נעה בין 25%-30% ושכר הדירה מסתכם ב-10,000 שקל.

בהתאם לכך בית קפה בפריפריה יגיע בסוף שנת הפעילות הראשונה לרווח נקי של כ-245 אלף אלף שקל, ולאחר החזר 80 אלף שקל מההלוואה לתזרים נטו של כ-160 אלף שקלים. בשנה הרביעית התזרים המצטבר יגיע לכ-837 אלף  שקלים ואז מתרחש ההחזר על ההשקעה.

עלויות ראשונית בית קפה

  • עלויות שכירות נכס מסחרי בלוקיישן מרכזי 8,000 שקלים עד 35,000 שקלים (כפול 12 חודשים) לעסק בגודל מינימום 45–120 מ"ר, בהתאם לשטח הנכס.
  • הוצאות שוטפות – ארנונה, חשמל, גז, מים, יועץ מס, עו"ד, אקו"ם, הדברה, אבטחה, אזעקה, ביטוחים ועוד: 30,000 שקלים – 80,000 שקלים בשנה.
  • שיפוץ (קבלן) / תכנון הכולל יועץ מטבחים / עיצוב פנים – 150,000 שקלים עד 500,000 שקלים.

    יועצים – יועץ מיזוג אוויר, יועץ בטיחות אש, יועץ נגישות.

    יועץ רישוי עסקים: חובה רישוי עסק – העסק טעון רישוי לפי פריט רישוי 4.6 א' לפי הצו. העלות היא 12,000 עד 25,000 שקלים, תלוי בגודל הנכס, במיקומו הגיאוגרפי ובמהותו.

  • רכישת ציוד – מדובר על הוצאה גדולה יחסית, של מ-100,000 עד 300,000 שקלים.
  • שיווק ופרסום – 35,000 עד 80,000 שקלים לשנה הראשונה.
  • צוות עובדים – על מנת לתחזק מקום נדרשים 2 עובדים מינימום במשמרת (בעסק שמעניק שרות מלא יידרש יותר).

שכר חודשי ממוצע לעובד במשמרת של 8 שעות – 7,000 שקלים

הקפה של בתי קפה – כמה עולה, איפה זול ואיפה יקר