מדריכי כרטיסי אשראי    תיירות    

כרטיס אשראי של אל על Flycard – האם כדאי?

כרטיס אשראי של אל על Flycard: מה התנאים, מה היתרונות ומה החסרונות של הכרטיס

לפני כשנתיים, השיקה חברת התעופה הלאומית של ישראל אל על את כרטיס האשראי Fly Card, עם ציפיות גבוהות מאד לגביו: מנכ"ל אל על, דוד מימון, הציב בזמנו יעד של הנפקת 300,000 כרטיסים תוך חמש שנים. מטרה אחרת של הכרטיס, חשובה לא פחות, נובעת מהקשר שהוא יוצר בין רכישות בכרטיס לבין מועדון הנוסע המתמיד של אל על, כאשר השימוש מאפשר קבלת נקודות בתנאים מועדפים. לכן, השאיפה של קברניטי אל על הייתה להגדיל את מספר האנשים המנויים לתוכנית הנוסע המתמיד. יותר משנתיים חלפו מאז, ומעניין לראות מה עלה בגורלו של הכרטיס מאז, ובעיקר – האם במתכונת הנוכחית שלו הוא יהיה משתלם עבורכם.

על הכרטיס וההטבות שהוא מציע

כרטיס האשראי Fly Card הוא פרי שיתוף פעולה של אל על, חברת דיינרס העולמית ומועדון הצרכנות You. אמרנו כרטיס אשראי? האמת היא שמדובר בשני כרטיסים שונים, כאשר הראשון (Fly Card) מיועד לציבור הרחב והשני (Fly Card Premium) למשתמשים "כבדים" יותר של כרטיסי אשראי – הדרישה כאן היא להוצאות של 10,000 ש"ח ומעלה בכרטיס מדי חודש. הכרטיסים הם בעיקרם חוץ בנקאיים, אם כי לקוחות בנק דיסקונט, בנק מזרחי-טפחות והבנק הבינלאומי יכולים להזמין כרטיס בנקאי. שני סוגי הכרטיסים נבדלים ביניהם בהטבות הניתנות, ובעיקר ביחס ההמרה של הרכישות לנקודות מועדון הנוסע המתמיד של חברת התעופה. בכרטיס ה"רגיל" יחס ההמרה הוא 250 ש"ח עבור נקודת נוסע מתמיד, בעוד שבכרטיס ה-Premium 190 ש"ח יהיו שווים לנקודת נוסע מתמיד אחת. זהו יחס המרה מועדף ביחס לחברות במועדון או לכרטיסי אחרים, כאשר לדוגמא יחס ההמרה הנוכחי של כרטיסי ישראכרט במסלול התעופה הוא 1,750 ש"ח לנקודה בכרטיס הרגיל, 750 ש"ח לנקודה במסלול הפלטינה ו-300 ש"ח לנקודה במסלול הסיגניה.

את הנקודות בכרטיס של אל על ניתן לצבור באמצעות רכישה ברשתות של אלקטרה מוצרי צריכה ורשתות מועדון You. על פי התנאים הנוכחיים של הכרטיס, המפורטים באתר באינטרנט של אל על, רכישה ב-Ace או ב-Autodepot באמצעות הכרטיס תקנה נקודה אחת על כל 50 ש"ח. בחנויות שקם אלקטריק ואלקטרה מזגנים שיווק ישיר היחס הוא 80 ש"ח לנקודה, בעוד במחסני חשמל 250 ש"ח לנקודה. במקרה של רשתות מועדון You, מקבלים נקודה עבור 250 ש"ח ברכישה במגה, מגה ואינטרנט ודור אלון, 30 ש"ח ברשתות נעמן או ורדינון ו-50 ש"ח ברשתות אלונית. נקודות נוספות ניתן לקבל באמצעות הגעה לסכום רכישה חודשי בכרטיס. על רכישות בין 1,000 ל-1,499 ש"ח בחודש מקבלים חמש נקודות, ב-1,500-1,999 ש"ח מקבלים 15 נקודות וברכישות מעל 2,000 ש"ח מוסיפים לצבירה 30 נקודות.

מבחינת ההגדרה של אל על, "עסקה" לא כוללת בתוכה חיובי עמלות, ריביות, משיכות מזומנים, עסקאות חלפנות או תוכניות אשראי. עבור עסקאות שמבצע מחזיק הכרטיס במוסדות ממשלתיים – למשל תשלום קנסות או תשלומים שוטפים למס הכנסה או המוסד לביטוח לאומי – יחס ההמרה נמוך יותר ועומד על נקודה לכל 500 ש"ח. למוסדות הציבוריים האלה יש רף עליון של 30,000 ש"ח בחיוב החודשי לצורך חישוב הנקודות. אם יש לכם חוב עצום במס הכנסה, לכן, לא תוכלו לסגור אותו ולהרוויח מכך כרטיס טיסה.

את הנקודות ניתן לצבור בדרכים אחרות, ובעיקר באמצעות טיסות של אל על. מספר הנקודות שמקבלים על טיסה (פירוט ראו כאן) משתנה בהתאם ליעד ולמחלקה בה טסים: מחלקת תיירים, מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה. מספר הנקודות נע לכן בטווח רחב מאד, החל מכ-10 נקודות לטיסה ליעד קרוב (אתונה למשל) במחלקה הפשוטה ביותר, ועד לכ-500 ש"ח בטיסה ליעד מרוחק במחלקה ראשונה.

השאלה העיקרית: כמה ניתן לצבור?

שאלת השימוש בנקודות האלה בפועל, לצורך המרה שלהן לכרטיסי טיסה, היא המרכזית שצריך לשאול במקרה של כרטיס אשראי דוגמת זה של אל על. בואו ניקח בתור דוגמא אדם המבזבז בשנה 90,000 ש"ח בכרטיס פליי קארד, ולכן זכאי על פי החישוב היבש (250 ש"ח לנקודה) ל-360 נקודות. נוסיף כמה עשרות נקודות עבור בונוסים של שימוש בכרטיס, למשל ריכוז הקניות ברשת מגה, עד ל-400 נקודות. בהתאם לתחשיב הנקודות הנוכחי של אל על, המופיע באתר שלה, בסכום הזה תוכלו להכניס בעיקר טיסות חורף (בתאריכים 1.1-24.3, או 1.11-31.12) ליעדים באירופה ובאגן הים התיכון: למשל בוקרשט או מינכן שמצריכים 400 נקודות. כדי לטוס בחודשי הקיץ תצטרכו בדרך כלל 500 נקודות ומעלה, בעוד שעל כרטיסים במחלקת עסקים הנקודות הנדרשות הן 1,000 ומעלה. טיסות ליעדים מרוחקים יותר יצריכו מספר רב של נקודות, למשל לניו יורק יידרשו 1,400 נקודות בחודשי החורף, 1,600 נקודות בקיץ ו-4,000 נקודות במחלקת עסקים. סדר הגודל של המזרח הרחוק ודרום אפריקה דומה, פלוס מינוס. היתרון הוא שמספר הנקודות הדרוש למימוש הכרטיסים מופחת אצל מחזיקי פליי קארד ביחס לחברים "רגילים" במועדון הנוסע המתמיד של אל על.

יש לציין כי בדיקה שערך מתן חודורוב ב"אנליסט", המגזין הכלכלי של חדשות 10, הראתה שחודשים ספורים לאחר השקת הכרטיס נערכו שינויים בתקנות הכרטיס ובמדיניות הנקודות: מספר הנקודות הדרוש לחלק מהיעדים עלה, ולצד זה מספר הנקודות הנדרש לשדרוג מושבים או להעלאת מזוודה בעודף משקל. לעומת זאת, הנקודות שצוברים במהלך טיסה דרך אל על ליעדים דווקא ירד: הבדיקה של חודורוב העלתה לדוגמא שמספר הנקודות שמקבלים על טיסת אל על לפריז ירד מ-50 ל-40 נקודות, בעוד שבטיסה לניו יורק הפער עמד על 20 נקודות: ירידה מ-100 נקודות ל-80 נקודות.

דמי השימוש ונקודות פיננסיות נוספות

אחת המלכודות המרכזיות באחזקת כרטיסי אשראי היא תשלום דמי שימוש גבוהים. כיום יש מספיק דרכים ליהנות מכרטיס ללא דמי שימוש, או לכל היותר עם דמי שימוש מינימליים. במקרה של אל על, ממש לא בטוח שאפשר להגדיר את דמי השימוש כאטרקטיביים, מה שאפשר להגדיר בתור חסם עיקרי עבור לא מעט אנשים. הסכום משתנה בהתאם לכרטיס ולגורם שמנפיק אותו, ונע בין כ-20 ש"ח לבין כ-50 ש"ח לחודש, כלומר בין 240 ש"ח ל-600 ש"ח לשנה. מההתרשמות שלנו אלה סכומים גבוהים ממה שרוב הישראלים מעוניינים לשלם עבור אחזקת כרטיס האשראי שלהם, בייחוד על רקע אלטרנטיבות חינמיות שקיימות לתקופה מסוימת או עבור אלה שעומדים בביצוע רכישות בכרטיס בסכום מסוים.בעיה נוספת היא שהכרטיסים של אל על הם אמנם בינלאומיים, אבל של המותג דיינרס שלא מובן מאליו שיתקבל בבתי עסק בחו"ל (או אפילו בבתי עסק בארץ עקב עמלות גבוהות של הכרטיס מבחינת העסקים). לקוחות שמזמינים כרטיס פליי קארד של דיינרס יכולים להנפיק כרטיס נוסף, מסוג מאסטר קארד, ללא עלות נוספת – אלא שיחס ההמרה של הכרטיס הזה הוא 500 ש"ח לנקודה אחת במועדון הנוסע המתמיד.

הזמנת הכרטיס של אל על מקנה מתנת הצטרפות נאה – 50 נקודות למועדון הנוסע המתמיד, אותן יקבלו המחזיקים בכרטיס לאחר האתחול שלו ועם הצבירה של נקודת מועדון אחת. הכרטיס מאפשר הנחה בגובה 15% על סל הקניות ברשתות מגה או מגה בעיר, ברכישות עד סכום של 700 ש"ח, ו-10% ברכישת מוצרי דיוטי פרי במטוסים של אל על (רק במקרה בו ההצטרפות נעשית במטוס עצמו). כמיטב המסורת מקנה הכרטיס הטבות שונות. באל על מדובר על צבירת 10% תוספת לנקודות (כולל בטיסות UP), הנחה בגובה 50% עבור התשלום למזוודה אחת מעבר למזוודה שמעלים ללא תשלום והנחה בגובה של 5% במעמד החיוב ברכישות בדיוטי פרי על גבי מטוסי אל על. ההשתייכות למועדון You מקנה את ההנחות הרגילות של המועדון, כולל 50% הנחה על משלוחים באזורי החלוקה. החברות בדיינרס קלאב מקנה את ההטבות של המועדון, כולל 1+1 בבתי הקולנוע (מותנה בשימוש חודשי בגובה מסוים), 1+1 על אטרקציות שונות, עמלת מופחתת של רכישות במטבע חוץ, כרטיס בהנחה להצגות שונות בתיאטרון הבימה ועוד. הצטרפות לכרטיס בסניפי ACE, Autodepot, אלקטרה, שקם אלקטריק ומחסני חשמל תאפשר קבלת נקודות במתנה והנחה בגובה של כ-5-12% ברכישה הראשונה בלבד בבתי העסק האלה.

האם זה משתלם? תלוי למי

קצב צבירת הנקודות דרך כרטיס Fly Card אמנם נראה מפתה על הנייר, אבל חשוב להדגיש שנראה שהוא לא מתאים לכל אדם באשר הוא. הסיבה העיקרית לכך היא שהנקודות הנצברות בכרטיס נמחקות לחלוטין לאחר שלוש שנים. מכאן שהנוסע הממוצע שנוסע עד פעם או פעמיים בשנה עשוי שלא ליהנות מנקודות מועדון התעופה של הכרטיס, אפילו אם הטיסות שלו נעשות רק דרך אל על. כדי לנצל את הנקודות נדרש לטוס פשוט בתדירות גבוהה מהאדם הממוצע, מה שמשאיר בשדה המשחק בעיקר (אבל לא רק) את אנשי העסקים המרבים בטיסות בינלאומיות, או לחלופין אנשים המבזבזים אלפי ועשרות אלפי שקלים בחודש. הדברים נכונים גם בכרטיס הרגיל ועל אחת כמה וכמה בכרטיס הפרימיום.

אנחנו ממליצים לכם לעשות את השיקולים שלכם לגבי דפוסי השימוש בכרטיס האשראי של אל על, בהתייחס להרגלי הצריכה שלכם ובעיקר להרגלי התעופה ולתדירות שלה.


עדכון – על פי ידיעות אחרונות , מועדון הלקוחות של  FlyCard של אל על, רושם הצלחה גדולה, ומספרים יוצאי דופן לעומת מועדונים אחרים. ממספרים שהגיעו לידיעות עולה כי מחזור העסקאות הממוצע בכרטיסי האשראי של אל על (פליי־קארד רגיל ופליי־קארד פרימיום) עומד על 9.5 אלף שקל שקל בחודש ללקוח. מדובר במחזור חריג לכרטיס חוץ־בנקאי, כאשר על פי הערכות, במועדונים גדולים אחרים, כמו שופרסל או חבר, המחזורים מסתכמים בכ-3-4 אלף שקל בחודש.

רועי ברגמן מידיעות מוסר כי – "השימוש הגבוה בכרטיסי האשראי של אל על מגיע מכרטיס הפרימיום. הרכישות בכרטיס הפרימיום מהוות כ־25% ממחזור העסקאות השנתי בכרטיסי החברה, שעומד על כ־14 מיליארד שקל. השימוש החודשי הממוצע בכרטיס הפרימיום מגיע ל־23,400 שקל ללקוח. מדובר במחזורים גבוהים במיוחד שמאפיינים את קהל הלקוחות של המועדון, שכולל בעיקר אנשי עסקים שמבצעים נסיעות רבות. חברות במועדון הפרימיום מחייבת להשתייך למעמד הגבוה במועדון הנוסע המתמיד של אל על, או להתחייב להוצאה של 10,000 שקל בחודש בכרטיס". היכנסו לכתבה המלאה