שכונות    

כרם התימנים, תל אביב – תעודת זהות

מעודכן ל-05/2019

על השכונה

כרם התימנים היא שכונה  בדרום-מרכז תל אביב, בין הרחובות אלנבי, גאולה, הכובשים והכרמל. בתיה הראשונים אשר נבנו מצפון לעיר יפו. בשלהי המאה ה-19 התיישבו יהודים שהגיעו לארץ מתימן. השכונה היא מאחת־עשרה שכונות מגורים נפרדות שנבנו לפני "אחוזת בית – תל אביב" ב-1923  הצטרפה השכונה, בפועל, עם שכונות יהודיות נוספות, לתחום העיר תל אביב .

גבולות השכונה

גבולות השכונה הם  אלנבי מצפון, חוף הים ממערב, שוק הכרמל ממזרח וכרמלית מדרום

סוג הבנייה

השכונה מאופיינת בבנייה נמוכה וצפופה. בחלק המערבי והצפוני בניינים מתחדשים המושכים אוכלוסייה אמידה ותיירים

היסטוריה

השכונה הוקמה בשנת 1906 לפני הקמת תל אביב, על אדמתם של אהרון שלוש, יוסף בק מויאל וחיים אמזלג. הקרקע נמכרה בתנאים נוחים לקונים. רוב הרוכשים היו יוצאי תימן שהגיעו מירושלים. תחילה הייתה כוונה לקרוא לשכונה על שם עו"ד דוד מויאל, בנו של יוסף בק מויאל, אך מכיוון שהקמתה של השכונה נמשכה שנים רבות, הוצע לקרוא לה לאחר מכן בשם "מחנה ישראל", אלא שגם שם זה לא התקבל. רק בשנת 1929 התקבע השם כרם התימנים.  .

עד מלחמת העצמאות השתרעה השכונה בין הרחובות גאולה בצפון לרבי מאיר בדרום. מדרום לרחוב רבי מאיר ועד לרחוב דניאל (בקטע המזרחי שלו בין רחוב הכובשים לרחוב הכרמל) השתרעה שכונת פחים (חארת א-טאנק) שאומנם אוכלסה רובה ככולה ביהודים, אולם  השתייכה ליפו, והמגרשים בה היו בבעלות ערבית. הייתה זו מובלעת של יפו בתוך תל אביב כתוצאה  מהחלטה של הבריטים מ-1921 כששרטטו את הגבול העירוני בין יפו לתל אביב.

בסוף המנדט הבריטי סבלה כרם התימנים, כמו שכונות נוספות, מכדורי צלפים אשר ניצבו ביום ובלילה על צריח מסגד חסן בק. השכונה נחשבה למעוז של מחתרות "הפורשים" בתל אביב, ותושביה נהגו לקלוט בבתיהם לוחמים נרדפים ופצועים של האצ"ל והלח"י.

לאחר קום המדינה צמחו  בשכונה להקות כמו "צלילי הכרם", "השבלים", "הפרברים"; וכן זמרים מהזמר המזרחי. בשכונה הוקמו מסעדות מתמחות במאכלים יהודיים תימניים, ובהן החלה תופעת ה"חאפלות", מסיבות ענק שאליהן נהרו רבים.

החל משנות ה-90 השתנו פניה של השכונה, נבנו בה בתי מידות מפוארים ועלה הביקוש להתגורר בה. רבים מזקני השכונה הלכו לעולמם ורבים מהצעירים עזבו.

אוכלוסייה

אוכלוסייב מגוונת הכוללת מבוגרים, ולאו דווקא תימנים, לצד אוכלוסייה גדולה של צעירים הנהנית מהמסעדות ומהקרבה לים. שליש מהדירות מושכרות לתיירים ב-Airbnb

נדל"ן

מחיר דירה ממוצעת 4,200,000 שקל, 61,300 למ"ר, , 71% מהדירות שכורות בתשואה נמוכה של פחות מ-2%

חינוך

השכונה סובלת ממחסור במוסדות חינוך. אין בה בית ספר יסודי אך יש בה בית ספר תיכון – גאולה. הגנים באזור בעיקר פרטיים לצד גן עירייה.

תחבורה

מבחינת תחבורה ציבורית קרובה לאלנבי ולמסוף הכרמלית. פחות נגישה לרכב פרטי

מוקדי ציבור ומסחר

חלק משוק הכרמל בשטח השכונה, בשכונה מסעדות רבות והשכונה קרובה למרכזי המסחר באלנבי ובדיזנגוף

פארקים וגנים

שני גנים בשטחה, ובהם גן הכובשים, אך התושבים מעדיפים לטילל בטיילת הסמוכה.

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים מרוצים מהקרבה לים ולמוקדי הבילויים והסידורים, פחות מרוצים מהחניה, מהניקיון באזור ומהעדר מוסדות חינוך.

תוכניות בנייה

בהתחדשות עירונית כחלק מתוכנית הרובעים. חלק מהמבנים נמצאים בשימור. לא מתאפשר לאחד מגרשים בשטח שיעלה על 700 מ"ר, כדי לא לפגוע במרקם המבנים הקיימים באזור ולייצר בניינים המנוכרים בצורה דרמטית לאופי השכונתי . צפוים בנייה חדשה על קו הים ושדרוג שוק הרמל

קבוצת פייסבוק