חדשות    

לאומי: התעסוקה בארה"ב תמשיך להתאושש, אך בקצב מתון

גיל בפמן, צילום:אורן דאי
מעודכן ל-08/2020

מסקר קציני האשראי שנערך על ידי הפד בארה"ב עולה כי התנאים למתן אשראי התהדקו בחודש יולי והביקוש נחלש למגוון סוגי האשראי ההתאוששות באירופה והתחלואה הנמוכה במדינות האיחוד תומכים בהמשך התחזקות האירו מול הדולר

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, פרסמו את סקירתם השבועית של התפתחויות מקרו כלכליות בעולם ושל שוקי הריביות והאג"ח, כולל המלצות לפעילות.

בהתייחס לדו"ח התעסוקה לחודש יולי שפורסם בארה"ב מציינים בפמן וגיל כי "העלייה בתחלואה תרמה להאטת עוצמת ההתאוששות הכלכלית, למרות שזו נמשכת וצפויה להימשך בחודשים הקרובים. העלייה במספר המשרות הייתה גבוהה רק במקצת מן ההערכות המוקדמות בשוק, וזאת בשונה מן החודשיים הקודמים שבהן היו הפתעות גדולות כלפי מעלה.

"המשך הגידול בתעסוקה, אך בקצב מתון מאשר בחודשיים הקודמים, איננו מפתיע ומשקף את השפעת יישום מגבלות חדשות על פעילות של ברים ושל מסעדות במדינות רבות בארה"ב ולכן האטת התוספת החודשית של משרות באה בעיקר בהשפעת תחום הפנאי והאירוח".

עוד מוסיפים השניים כי "כמו בחודשים הקודמים, ה-BLS, הגורם שמפיק את נתוני התעסוקה, דיווח על קשיי מדידה בנושא התעסוקה ועל ריבוי של מקרים של סיווג מוטעה של עובדים כמועסקים בעוד שפועל הם מובטלים או בחל"ת". ומסכמים, "גם לאחר דוח התעסוקה של חודש יולי, ישנם כמעט 13 מיליון מועסקים פחות מרמת חודש פברואר, אך בסך הכול, נראה שהתעסוקה תמשיך להתאושש."

בפמן ורזניק מתייחסים לפרמטר נוסף שעלול להעיב על ההתאוששות הכלכלית בארה"ב – "סקר קציני האשראי שנערך על ידי הפד בארה"ב דיווח כי התנאים למתן אשראי התהדקו בחודש יולי וכי הביקוש נחלש למגוון סוגי האשראי ובראשם: הלוואות מסחריות ותעשייתיות, הלוואות נדל"ן מסחריות (CRE), והלוואות צרכניות.

"הבנקים הידקו את התנאים לאשראי למגורים, אך דיווחו על ביקוש חזק להלוואות נדל"ן למגורים (RRE). על פי סקר הפד 71% מהבנקים הידקו את התנאים להלוואות ו-59% מהבנקים הגדילו את מרווחי האשראי לחברות גדולות. עבור בנקים שהחמירו את דרישות האשראי, הרוב ציינו את הגורמים הבאים ככאלו המסבירים את ההידוק: תחזית כלכלית פחות טובה, סובלנות מופחתת לסיכון, ירידה בנזילות בשוק המשני להלוואות וחששות מוגברים מההשפעות של שינויי חקיקה, פעולות פיקוח ושינויים בתקני החשבונאות.

"התנאים להלוואות למימון נדל"ן מסחרי (CRE) התהדקו באופן משמעותי ובמקביל הביקוש להלוואות ל-CRE ירד במידה משמעותית. כמו כן, הבנקים הידקו משמעותית את הדרישות הנוגעות למתן הלוואות מ:שכנתא למגורים. הנכונות של הבנקים למתן אשראי צרכני פחתה במידה משמעותית ברביע השני וזה בא לידי ביטוי גם בכרטיסי אשראי והלוואות לרכישת רכב".

באשר להתאוששות באירופה, אומרים בפמן ורזניק: "התאוששות המכירות הקמעונאיות באירופה מאוששות את ההערכות כי תרחיש V עשוי לאפיין את המשבר באירופה; בחודש יוני נרשמה עלייה של 5.7% במכירות הקמעונאות בגוש האירו. בהתאם לכך, המכירות הקמעונאיות בגוש האירו שבו לרמתן טרום המשבר ומדד מנהלי הרכש לחודש יולי מאותת שההתאוששות נמשכה בתחילת הרביע השלישי". עם זאת הם מציינים כי "חלקים אחרים של המשק לא מתאוששים במהירות של מגזר הקמעונאות". אך מסכמים כי "ההתאוששות באירופה ורמת התחלואה הנמוכה יחסית תומכים בהמשך מגמת התחזקות האירו מול הדולר לרמת שיא של יותר משנתיים".

מיטב דש: הגל השני הביא לבלימת התאוששות המשק, אך לא חלה נסיגה משמעותית

לאומי: "עולה הסיכוי להתאוששות כלכלית מהירה באירופה, בניגוד למצב בארה"ב ובישראל"