חדשות    

לידר: מצפים לצמיחה מהירה ברבעון הנוכחי

יונתן כץ
מעודכן ל-04/2021

בבית ההשקעות מדווחים על זינוק בצריכה בחודש מרץ: הרכישות בכרטיסי האשראי עלו ב- 20%, צריכת שירותי תיירות עלתה ב- 120% והמסעדות ב-47% ■ מסתמן: בנק ישראל יצמצם התערבות במט"ח

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מפרסמים היום את סקירת המאקרו השבועית שלהם, שמתבססת על נתונים שפורסמו בשבוע החולף. לדבריהם, סך הנתונים מצביע על מגמת שיפור. בשבוע האחרון שוקי המניות עלו על רקע שורה של נתונים כלכליים חיוביים והכרזת ביידן על תוכנית פיסקאלית נוספת בהיקף של 2.25 טריליון דולר. בתחילת בשבוע הגיבו השווקים בחיוב לנתוני תעסוקה חזקים אשר פורסמו ביום שישי האחרון, אך גם למדד מנהלי הרכש בענפי השירותים אשר זינק לרמה הגבוה ביותר מ- 1997. מילות הרגעה מיו"ר הפד ג'רום פאוול כי ההתאוששות שברירית ולא אחידה (לכן הריבית לא תעלה בקרוב) מנעו עליית תשואות חדה, למרות שביום שישי עלייה חדה במדד מחירים ליצרן תמכה בעלייה מתונה בתשואות.

ישראל: ירידה באבטלה והתאוששות במשק

במחצית הראשונה של חודש מרץ ירד שיעור האבטלה הרחב ל- 12.0% (מ- 15.4%). מגמת הירידה בשיעור האבטלה הרחב צפויה להימשך, בפרט לאחר חודש יולי כאשר חוק החל"ת יבוטל או יצומצם. כלכלני לידר צופים שיעור אבטלה רחב של 6%-7% בסוף השנה.

המכירות ברשתות השיווק עלו בפברואר ב- 4.2% לעומת ינואר, גידול הצפוי להימשך. הרכישות בכרטיסי האשראי זינקו בחודש מרץ ב-20%, צריכת שירותי תיירות עלתה ב-120% והמסעדות ב-47%, כנראה במקביל לעליות מחירים.  כמו כן, בחודש מרץ יצאו 67 אלף ישראלים לחו"ל לעומת 10 אלף בפברואר. סקר מגמות בסקטור העסקי מצביע על אופטימיות גוברת בכל הענפים, למעט מלונאות. קיימת ציפייה לגידול בהזמנות, גם לשוק המקומי וגם לייצוא.

מהסקירה עולה כי בנק ישראל רכש בחודש מרץ "רק" 2 מיליארד דולר, ו-13.7 מיליארד מתחילת השנה. השקל יוסף ב-1.0% בחודש מרץ מול הסל וב-1.0% נוספים מתחילת אפריל. ייתכן שבנק ישראל מצמצם את רכישות במט"ח על רקע הגידול המהיר בפעילות. כלכלני לידר צופים מדד גבוה של 0.5% במרץ, עקב עלייה במחירי הדלקים, עונתיות והשפעת הביקוש הכבוש בעיקר בסעיף ההבראה ונופש בישראל.

שוק האג"ח: יימשך הלחץ לעליית תשואות בארה"ב

שוק האג"ח בארה"ב כבר מתמחר ארבע העלאות ריבית עד סוף 2023. למרות הציפייה לנתונים חיוביים והאצה באינפלציה בשבוע הבא, השוק יגיב בעיקר לנתון תעסוקה חזק במיוחד בחודש אפריל אשר יתפרסם ב- 8 למאי. בנק ישראל רכש בחודש מרץ 4.1 מיליארד שקל באג"ח ממשלתי. הנגיד מאותת שעם סיום תוכנית הרכישות בסוף הקיץ תיעשה הערכה מחדש.

בארה"ב – ישנה שורה של גורמים שתומכים בהאצה באינפלציה, מעבר לציפיות. האצה באינפלציה תתמוך בעליית תשואות. משקי הבית "יושבים" על חיסכון עודף של כ- 2.2 טריליון דולר, מקור ל"ביקוש כבוש". החברות התעשייתיות מדווחות על לחץ לעליות מחירים, גם מכיוון התשומות ועל רקע עודף הזמנות לעומת רמת המלאים הקיימת.  עם זאת, עלייה חדה מדי בתשואות עלולה לגרום לירידות חדות בשוקי המניות. בתרחיש כזה צפוי הפד להגדיל את רכישות האג"ח הארוכים או להכריז שיקנה כל כמות כדי למנוע עליית תשואות מעל רף מסוים (סביב 2%), בדומה למדיניות ביפן ובאירופה.

לידר: חשש להרעה בשווקים אם יוטל סגר נוסף

שת"פ חדש: לידר, הפניקס ומור גמל מקימות מיזם למימון פרויקטים בנדל"ן