חדשות    

לידר: חשש להרעה בשווקים אם יוטל סגר נוסף

מעודכן ל-09/2020

בבית ההשקעות מדווחים על עלייה בצריכה באוגוסט ועל ירידה בשיעור האבטלה, אך מודאגים מהתגברות התחלואה והאפשרות להטלת מגבלות נוספות – שעלולות לדרדר את השווקים

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מפרסמים היום את סקירת המאקרו השבועית שלהם, שמתבססת על נתונים שפורסמו בשבוע החולף. לדבריהם, סך הנתונים מצביע על מגמת שיפור בחודש אוגוסט, אולם העלייה המשמעותית בתחלואה והאיום בסגר כללי בחגים המרחף באוויר טומנים בחובם סכנה להרעת המצב בשווקים.

כלכלני לידר מציינים בסקירתם את הירידה בשיעור האבטלה – מ-12.4% במחצית השנייה של חודש יולי, ל-12.1% במחצית הראשונה של אוגוסט. המספרים כוללים מובטלים, שוהים בחל"ת בשל הקורונה ומפוטרים בעקבות הקורונה שלא חיפשו עבודה. בבית ההשקעות מעודדים מהשיפור בתעסוקה, אך מביעים חשש אמתי להרעה "עם העלייה בתחלואה והטלת מגבלות על הפעילות במספר אזורים בישראל".

נתון נוסף שמציגים בלידר הוא עלייה מתונה במדד האמון הצרכני. המדד עלה באוגוסט ב-13 נקודות, אך הוא עדיין נמוך ב-25 נקודות מהרמה שנמדדה בפברואר, לפני המשבר. נתוני אמון הציבור על פי פועלים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מצביעים על שיפור בעיקר ברכיב של המצב השוטף – משקי הבית מגלים פחות פסימיות עקב השיפור המסוים בתעסוקה ופתיחת המשק, אך הרמה האבסולוטית של האופטימיות עדיין אינה גבוהה.

בסקירה מוזכר עוד נתון מעודד: גידול של 3.8% בצריכה שחל בחודש אוגוסט – וזאת על פי נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי. הנתונים אינם מנוכי עונתיות, אך בנק ישראל ציין בהחלטת הריבית שמסתמן גידול מעבר לעונתיות הרגילה של הקיץ, ככל הנראה בהשפעת השמיים הסגורים. כך לדוגמה נרשמה בחודש אוגוסט עלייה של 20% בשימוש בכרטיסי אשראי במסעדות, 59% בתיירות ו-10% בביגוד, רהיטים ואלקטרוניקה. לדברי עורכי הסקירה, גידול בצריכה המקומית באוגוסט צפוי לתמוך בהכנסות ממסים.

בתחילת השבוע צפוי האוצר לפרסם את נתוני הגירעון לחודש אוגוסט. כזכור, בחודש אוגוסט 2019 היה גירעון גדול של 2.5 מיליארד שקל, אך להערכתם של עורכי הסקירה, הגירעון השנה יהיה נמוך יותר ככל הנראה, על רקע הגידול בהכנסות ממסים בשל בשמיים הסגורים.