חדשות    

לאומי: אחרי ההתאוששות ממאי – כלכלת אירופה מאבדת מומנטום

גיל בפמן, צילום:אורן דאי

גיל בפמן – צילום: אורן דאי

מעודכן ל-09/2020

השקל שומר על רמתו הגבוהה מול הדולר – ומגיע לשיא של 12 שנה בפמן ורזניק: היציבות בתשואות הממשלתיות בישראל מפתיעה על רקע המשך העלייה החדה בתחלואה והאפשרות של סגר נוסף

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, פרסמו הבוקר את סקירתם השבועית של התפתחויות מקרו כלכליות ושוקי הריביות והאג"ח – בהמשך לסקירת המאקרו האחרונה של ד"ר גיל בפמן ואיל רז מיום חמישי האחרון.

ביחס לתיקון בשוק המניות האמריקאי, אומרים בפמן ורזניק כי "מהלך עליות השערים בארצות הברית שנמשך באופן כמעט רציף מאז חודש אפריל השיב את רמת השוק יחסית לתוצר אל הרמה הגבוהה במונחים קריטיים שהייתה ממש בראשית 2020, וגם בסוף ולפני לאירוע נפילת השוק ב-2018, 2016 ותקופות קודמות.

"נראה שהטענות שהפעם זה אחרת וישנה סיבה להמשך העליות עקב הנזילות הרבה והרמת הריבית הריאלית השלילית, לא הוכיחו את עצמן", מסבירים השניים, "אם כי לא ניתן לשלול את האפשרות שלנוכח גורמי הרקע הייחודיים, התיקון בעת הנוכחית יהיה מתון".

באשר לאג"ח ולשערי המטבע, הם מציינים כי "היציבות בתשואות הממשלתיות בישראל מעט מפתיעה על רקע המשך העלייה החדה יחסית ברמת התחלואה מקורונה בישראל (הרמה הגבוהה בעולם כרגע ביחס לגודל האוכלוסייה), והאפשרות ההולכת וגוברת של חזרה למגבלות משמעותיות על המשק כולל אפשרות ריאלית לחלוטין של סגר כללי נוסף.

עוד מציינים בפמן ורזניק כי גם השקל שמר על רמתו הגבוהה מול הדולר (שיא של קרוב ל 12 שנה), תוך יציבות סביב רמות השיא מול סל המטבעות. בארה"ב ובאירופה נרשמה השבוע מגמה של ירידת תשואות לאחר עליית התשואות החדה יחסית בסוף השבוע שעבר על רקע נאום יו"ר הפד פאוואל בוועידת ג'קסון הול וההכרזה על אימוץ יעד אינפלציה סימטרי גמיש. כך התשואה ל-10 שנים בארה"ב שעלתה בשבוע שעבר לרמה של 75 נ"ב חזרה חלקית במהלך השבוע, לרמה של כ-65-63 נ"ב. גם מהלך ירידות השערים החדות יחסית בשוק המניות בארה"ב תרמו לירידת התשואות".

כלכלת אירופה שוב מתכווצת

בנוגע לאירופה, השניים כותבים כי "כלכלת אירופה נראה שהחלה לאבד מומנטום במהלך חודש אוגוסט לאחר ההתאוששות החדה שהחלה בחודש מאי והגיעה לשיאה בחודש יולי. פעילות היצור המשיכה לצמוח בצורה סבירה, אולם נראה כי מגזר השירותים מאבד גובה, על רקע עלייה מחודשת ברמת התחלואה והגבלות מחודשות שהוטלו בחלק מהמדינות.

בלטו לשלילה ספרד ואיטליה שם מדדי ה PMI COMPOSITE חזרו לרמות שמתחת ל 50 נקודות רמות המלמדות על התכווצות בפעילות. גם בצרפת חלה ירידה ולמעשה גרמניה נותרה היחידה מהמדינות הגדולות שם הפעילות המשיכה להתרחב גם בחודש אוגוסט. בעיקר בלטה לשלילה הירידה החודשית במכירות הקמעונאיות לראשונה מאז חודש אפריל".

ארה"ב: הירידה באבטלה – מצב זמני

בפמן ורזניק מזכירים בסקירתם גם את דוח התעסוקה לחודש אוגוסט בארצות הברית, שהצביע על תוספת של כ-1.37 מיליון מועסקים באוגוסט. התוספת החודשית הכוללת של מועסקים עלתה על הציפייה המוקדמת. עם זאת, העלייה הגבוהה מן הצפוי משקפת בעיקר תוספת זמנית גדולה של עובדים למגזר הציבורי, בעוד שהתעסוקה בסקטור הפרטי שנוספה הייתה נמוכה במידה ניכרת מהצפוי. נרשמה עלייה משמעותית בתעסוקה במסחר הקמעונאי, בשירותים עסקיים, בפנאי ואירוח ובשירותי חינוך ובריאות.

התעסוקה בסקטור הציבורי גדלה באוגוסט ב -344,000, המהווה רבע מהתוספת לסך המועסקים החודש עקב שכירה זמנית של עובדים באופן ארעי לביצוע מפקד האוכלוסין בחודש ספטמבר. למרות זאת, ולמרות עליית התעסוקה בתעסוקה בשלטון המקומי, התעסוקה בסקטור הציבורי עדיין נמוכה ב -831,000 מרמת פברואר. עלייה זמנית זו בתעסוקה סייעה להמשך ירידת שיעור האבטלה באוגוסט ל-8.4% מ-10.2% בחודש יולי. המדד הרחב יותר של האבטלה בארה"ב, 6U, ירד ל-14.2% לעומת 16.5% בחודש יולי.

לאומי: מחיר הנפט לא יעלה משמעותית בקרוב, אלא רק לאחר פתיחת השמים

לאומי שוקי הון: עליית מחירי הדירות נמשכה בתקופת הקורונה