לימודים    קריירה    

לימודי סיעוד: כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-07/2019

אוהבים לסייע לאחרים ולא מפחדים ממחטים? אולי מקצוע הסיעוד יכול להתאים לכם איפה אפשר ללמוד סיעוד בארץ? איך מתקבלים? מה כוללים הלימודים והאם התחום משתלם כלכלית? – כל התשובות בפנים

אם מאז שהיית ילדה קטנה חלמת להיות אחות רחמנייה, אם היית חובש בצבא והתמכרת לעזרה לאנשים בתחום הרפואי – הכתבה הזו היא בשבילכם. לימודי סיעוד הפכו להיות מאוד מבוקשים בשנים האחרונות. תחום הסיעוד מציע מגוון רחב של תפקידים ואפשרויות קריירה אינסופיות.

אם חלומכם להיות אחות או אח מוסמכים, עליכם לגשת ללימודי סיעוד בתואר ראשון. במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים לתוכנית לימודים מקיפה בתחומי רפואה, כימיה, ביולוגיה, פיסיקה ועוד. הלימודים נמשכים כארבע שנים, ובמהלכם מוכשרים הסטודנטים לעבודה בתור אחים מוסמכים.

התפקיד נחשק, קשה ומאתגר, תורם למערך בתי חולים, מפתח ומקדם אישית ומקצועית. לאחר הלימודים תוכלו להשתלב במגוון מקומות תעסוקה – כגון בתי חולים, קופות חולים, מרפאות וקליניקות פרטיות.

מהות התפקיד – מה עושים אחים מוסמכים?

אחים מוסמכים מהווים מערך כוח אדם נרחב ונדרש לטובת טיפול בחולים. אחים מוסמכים למעשה עוסקים בטיפול סיעודי, דואגים למתן תרופות, ביצוע בדיקות והכוונה רפואית לחולים תחת פיקוח הרופאים.

האם כדאי ללמוד סיעוד?

הביקוש אחר בוגרי סיעוד עולה עם השנים. בתי חולים רבים זקוקים לאחים מוסמכים. העבודה מצריכה שעות עבודה רבות במשמרות בוקר או ערב וכמובן הכול תלוי במקום העבודה שלכם. כמו כן לימודי סיעוד מסייעים להגשמה עצמית, תרומה לחברה והשתלבות במערכת הבריאות בישראל גם עבור אלו שאינם יכולים לעמוד בתנאי הקבלה לפקולטת הרפואה. האחים והאחיות זוכים להעניק חיים, לסייע ולשפר מצבים קשים. אחים מוסמכים מאוד נדרשים במערך העבודה ומדובר בעבודה מתגמלת, אך תובענית. העובדה שרבים בוחרים כיום ללמוד את המקצוע מעידה על שינוי במיצובו, אך יש סיבה נוספת לאטרקטיביות שלו – זהו מקצוע שהדרישה לעובדים בו תמיד גבוהה, ותישאר כזו גם בעתיד.

מהם תנאי הקבלה ולמי מתאימים הלימודים?

תנאי הקבלה למוסדות האקדמיים השונים המציעים מסלול לימודים זה משתנים בין המוסדות; עם זאת, ברובם תנאי הקבלה כוללים ממוצע בגרות בשילוב ציון בבחינה הפסיכומטרית ובנוסף – נדרשים מבדקים רפואיים וראיונות אישיים, היעדר רישום פלילי, ויתור על סודיות רפואית, קבלת חיסונים ועוד.

לימודי סיעוד מתאימים הן לנשים והן לגברים. ככלל, לימודי סיעוד מצריכים ממוצע תעודת בגרות מלאה וציון בבחינה הפסיכומטרית ברף של כ-540-520. שימו לב כי יש לוודא את תנאי הקבלה המדויקים בכל אחד מן המוסדות המבוקשים, בשנת הלימודים הרלוונטית.

ניתן לומר כי לימודי סיעוד מציגים תנאי קבלה סבירים למרות התחרות וקלים יותר מלימודי רפואה. אם אתם בעלי חשיבה ריאלית ורואים את עצמכם בתחום הרפואה – נראה שכדאי לכם ללמוד סיעוד. כמו כן, הלימודים מומלצים גם לאלו ששירתו בצבא בתור חובשים צבאיים ורוצים לעסוק בתחום זה גם באזרחות.

זכרו, הפעילות והעשייה הרפואית אינטנסיבית מאוד וכרוכה בסיכונים, אתגרים ומצבים קשים. בלימודים מתאימים למי שיכולים להתמודד עם קשיים, מראות קשים, דם ובדיקות רפואיות לא קלות. כמו כן העבודה בסיעוד כרוכה בחשיפה לסיפורים קשים של אנשים, למחלות סופניות ואף לאובדן חיי אדם. חיוני שתהיו חזקים, עצמאיים, תגדילו ראש ותהוו אוזן קשבת.

מסלולי לימודים

לימודי סיעוד מקנים הזדמנויות קידום ופיתוח רבות. תכני הלימוד בתואר בסיעוד כוללים קורסים רבים במקצועות מדעי החיים, כגון: ביולוגיה, אפידמיולוגיה, פתולוגיה, אמבריולוגיה, פיזיולוגיה, אנטומיה, פרמקולוגיה קלינית ועוד. לצדם התוכנית כוללת קורסים אשר קשורים לתחום הניהול: כלכלת הבריאות, סוציולוגיה, קבלת החלטות, סטטיסטיקה, שיטות מחקר וכיוצא בהם.

בתחום הסיעוד ילמדו הנושאים הבאים –סיעוד בקהילה, גריאטריה, מחלות פנימיות ובריאות הנפש ועוד. הסטודנטים יעברו גם קורסים בנושא האתיקה הרפואית המקצועית וילמדו איך להדריך או לייעץ בענייני סיעוד.

במסגרת לימודי סיעוד מוצבים הסטודנטים לתקופת סטאז' במחלקות השונות בבתי חולים. בסיום הלימודים ומעבר המבחנים בהצלחה ניתן להשתלב בכל אחת ממחלקות בתי חולים המוצעות.

מוסדות לימוד שונים מאפשרים גם הסבת אקדמאים לסיעוד. בוגרי תואר ראשון יכולים למעשה להצטרף למסלול לימודי סיעוד מקוצר ובכך לזכות בתואר אחים מוסמכים. לימודי סיעוד מומלצים גם למי שכבר עובדים בתור אחים מוסמכים אך לעולם לא השלימו תואר ראשון בתחום.

אפשרויות תעסוקה

בוגרי תואר בסיעוד אשר סיימו את לימודיהם בהצלחה, יקבלו את תעודת  B.SN. לאחר סיום התואר בסיעוד ניתן להתקבל לעבוד בכל מוסד רפואי סיעודי בארץ בהתאם לסוג ההכשרה שנעשתה. ישנה אופציה גם להמשיך ללימודי תואר שני בסיעוד כדי לפתוח אפשרויות תעסוקה נוספות בתפקידים בכירים יותר.

לימודי סיעוד מסמיכים מיילדות שמשתלבות במחלקות יולדות בבתי חולים ברחבי הארץ. כמו כן לאחר לימודי סיעוד תוכלו להשתלב בכל אחת ממחלקות בתי חולים כגון מחלקת אונקולוגיה, מחלקת יולדות, מחלקת ילדים, מחלקת גסטרולוגיה, מחלקת אורתופדיה, טיפול נמרץ, חדר טראומה, חדר מיון ועוד.

האם זה משתלם – כמה מרוויח/ה אח/ות בישראל?

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), השכר הממוצע במקצועות הסיעוד נע בין 13 אלף שקל בחודש לאחות בריאות הציבור (אחות בקהילה), ליותר מ-19 אלף שקל בחודש לאחות בבית החולים. מדובר בשכר גבוה באופן ניכר, לעומת השכר החציוני במשק העומד על 7,452 שקל והשכר הממוצע העומד על 10,096 שקל.

אולם יש לשים לב כי לפי נתוני האוצר שכר הבסיס לאח/אחות הוא כ-5,000 שקל בחודש בממוצע, וכדי להתרחק משכר הבסיס נאלצים עובדי הסיעוד לעבוד קשה מאוד – כולל עבודה של כמה משמרות לילה בשבוע ומשמרות תכופות בסופי שבוע וחגים.

מהי תוכנית הישגים – התוכנית שמסייעת לתושבי הפריפריה בלימודים

 החזר על הפסקת לימודים – מה צריך לדעת