קריירה    

למה הבוס מתכוון? אמירות של הבוס ומשמעותן

pixabay
מעודכן ל-06/2019

"ככה עשינו את זה מאז ומתמיד""אי אפשר לתת לך בשלב זה העלאה" – למה הבוסים מתכוונים?

הרבה פעמים לבוס אין באמת זמן לשבת איתכם ולהסביר לכם את מצב החברה ומה השיקולים . לכן האמירות של הבוס יכולות להיות לקוניות ומעצבנות. עם זאת, תשמחו לדעת שלפעמים אמירה קצרה היא לא סוף פסוק.

למשל, "זה לא אפשרי לתת לך בשלב זה העלאה", זה משפט שבוסים אומרים אבל יכול לבוא בשלל גרסאות, כך למשל "אנחנו מעוניינים לתת העלאה אבל לא יכולים". במקרה כזה עליכם פשוט לברר את הסיבה, האם החברה כעת נתונה בקשיים?  או האם המנהל לא קיבל אישור מהחברה? יכולות להיות שלל סיבות. בכל מקרה, זה אומר כאמור שזה לא סוף פסוק.

במקרה אחר הבוס יכול לומר "ככה עשינו את זה מאז ומתמיד" לשמע ההצעות שלכם, מכאן די ברור שהבוס לא אוהב שינויים או ייתכן שפשוט לא אהב את ההצעה שלכם. לכן כדאי לברר גם כאן מה הסיבה ואפילו אם החברה השמרנית להמשיך להציע הצעות נוספות אם אתם חושבים שהחברה זקוקה לרענון. לעומת זאת אם אומרים לכם " "תודה על התובנות, נשקול את ההצעות" די ברור שהכוונה היא שלא ישקלו את ההצעות.

אם אומרים לכם "שעות נוספות אינן נורמה במקום העבודה" מתכוונים שתיקחו אותן על עצמכם וישמחו אם תישארו לעבוד עוד. הרבה בוסים חושבים שזה מדד למוטיבציה.

אם אומרים "אני יודע שיש הרבה עומס" או  "תתמיד בכישורים" הכוונה היא לרוב לא משנה איך תעשה את זה, העיקר שזה יבוצע. אם הבוס אומר שהוצאנו עבודות למיקור חוץ, ייתכן שבאמת הוחלט שצריך רק ענף מסוים להוציא למיקור חוץ כי אין בו צורך, אך ייתכן כי יש קיצוץ נרחב בחברה וצריך להיות ערים לכך.

בביטוי  כמו "תתקדם כמה שאתה יכול" יש בעייתיות, כיוון שלכאורה הוא מוריד את הלחץ אבל משיג את התוצאה ההפוכה, בעיקר כי אין בו מידע מה כן לעשות, תוך כמה זמן, סדר עדיפויות. יש לפנות לבוס לבקש ממנו עוד מידע.

עוד ביטוי שאפשר לשמוע הוא "זו הזדמנות". הזדמנות למה? מה שבטוח הוא שעומד להתרחש שינוי שאתם לא יודעים מספיק לגביו. לכן צריך לנהל שיחה על כך עם הבוס ולבקש תמונה מלאה יותר.

משפטים יכולים גם להיות פחות נעימים כמו "תגיד תודה בכלל שאתה עובד פה". אף בוס לא צריך להגיד דבר כזה. התקבלתם לעבודה בזכות ולא בחסד, אתם לא עושים טובה לבוס. המטרה היחידה של משפטים כאלו היא להחדיר בכם פחד. פשוט אל תאפשרו את זה.

עוד משפטים המעידים על שינוי לא חיובי: המצב קשה, אנחנו בשותפות גורל, צריך להתייעל. עם זאת, לא צריך להילחץ ממשפטים כמו "לא צריך שתבוא לישיבה הזו" או "אני צריך אותך לפרויקט אחר", ייתכן שבאמת אתם לא רלוונטיים לישיבה והכישורים שלכם דרושים בפרויקט אחר.

מה שמשותף לכל המשפטים הללו הוא צורה לקונית וחסרת מידע מספק לגבי השינויים שעומדים להתרחש. כעובדי המקום זה משפיע עליכם מאוד וזכותכם לדעת עוד פרטים.

הטעויות שיכולות להפיל אתכם בריאיון וכיצד להימנע מהן

ניפרד כידידים: מה צריך לדעת כשעוזבים מקום עבודה

לחפש עבודה אחרת כשעובדים – איך עושים את זה