מדריכי צרכנות    

למה הדלק יקר? איך נקבע תעריף הדלק?

מעודכן ל-01/2020

מחיר הדלק מתייחס לרוב לבנזין אוקטן 95 בשימוש עצמי. אוקטן 98 וסולר אינם נמצאים בפיקוח ולכן כשאומרים מחיר הדלק לא מתייחסים אליהם. מי קובע את המחיר? מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה. מתי? בכל חודש. איך? שקלול של מחיר הבנזין באגן הים התיכון עם שער הדולר בתוספת מרווח השיווק של חברות הדלק. אבל כל אלו הם רק 30% ממחיר הדלק ישראל.  לסכום הזה צריך להוסיף בלו* (38%) ואחריו מס ערך מוסף, מרווח השיווק (העמלה שמקבלות חברות הדלק) והוצאות נוספות בגין דלף ופחת. כך שלמעשה המסים הם רוב התשלום על הדלק. למה? המדינה תגיד שבעלי הרכב יותר חזקים כלכלית או שזה נועד להפחית את השימוש ברכב הפרטי. אבל כיוון שזה לא עובד, נראה שהסיבה היא כי אפשר לגבות. כמובן שאם מילאתם שלא בשירות עצמי, הדלק מתייקר יותר. עוד מוצרים בפיקוח הם מזוט וזפת.

בְּלוֹ* הוא מס עקיף בסכום קבוע עבור כל יחידה  – בדלק ליטר (להבדיל ממס קנייה שנקבע כאחוז מהמחיר הסיטונאי של המוצר). הבלו תורם להכנסות המדינה, אך מטרתו הרשמית היא צמצום הצריכה של המוצרים שעליהם הוא מוטל. הבלו נגבה מהיצרן, והוא נכלל במחיר שהוא גובה מהספקים.

מקור שם המס מתקופת האימפריה הפרסית בספר עזרא: "וּמַלְכִין תַּקִּיפִין, הֲווֹ עַל-יְרוּשְׁלֶם, וְשַׁלִּיטִין, בְּכֹל עֲבַר נַהֲרָה; וּמִדָּה בְלוֹ וַהֲלָךְ, מִתְיְהֵב לְהוֹן" (עזרא, ד', כ').

הכנסות המדינה ממסי דלקים הן כ-20 מיליארד שקל. יש לזכור שבנזין הוא רק החלק המשלים של רכישת מכוניות חדשות, וכש-130 אלף מהן מצטרפות כל שנה לכבישים, וסך הכנסות המדינה מהענף (כולל דלק, מיסי רכב אגרות וחלפים) כבר מגיע לכ-42 מיליארד שקל בשנה, זה קרוב ל-8% מהתקציב . ומי ירצה להיכנס לקיצוץ של סכום כל כך גדול שנכנס למדינה? אף אחד ובטח לא בשנה שבה הגירעון עקף את היעד.

למצב זה שהמדינה מרוויחה ממס דלק כמה בעיות, אחת היא כמובן יוקר המחיה, המשפיע על מחיר ההובלה והשינוע אך בעיקר על חוסר הרצון של המדינה להיפטר מהרווח מהרכבים הפרטיים, כך בישראל נשברים שיאים באחזקת רכב פרטי ובתוך כך בפקקים וההשקעה בתחבורה ובתשתיות נמוכה, וזה עונה על השאלה למה אומת הסטארט-אפ מפגרת מאחור בכל הנוגע לשתי אלו.

מס קנייה על רכבי יוקרה יוארך בשנתיים נוספות

הפחתת הטבת המס על רכב היברידי החל מינואר