שוק ההון    

למרות הכול בקרדיט סוויס אופטימיים: יציבות בארץ ובעולם

קרדיט: pixabay

למרות חוסר ודאות פוליטית בקדריט סוויס, חברת ההשקעות,  צופים יציבות בארץ ובעולם. לפיהם, צמיחת הביקוש המקומי ככל הנראה תתמתן במידת מה, אך תרומת הסחר צפויה להשתפר למעט במקרה של הסלמה במלחמות הסחר הגלובליות. עם אינפלציה נמוכה ומטבע חזק, בנק ישראל צפוי להמשיך להימנע מרכישות בשוק עם נטייה קלה להרחבה.

עוד הם טוענים שברמת המקרו-כלכלית המצב צפוי להיות שפיר בשנת 2020. בנק ישראל חוזה צמיחת תמ"ג ריאלי של 3.0% עבור 2020 בהשוואה ל-3.1% ב-2019. על פי תחזיות בנק ישראל, שיעורי הגידול של כל שלושת רכיבי הביקוש המקומי (צריכה פרטית, הוצאות השקעה והוצאות ממשלתיות) צפויים להתמתן ב-2020. ירידות אלה צפויות להתקזז במידה רבה עם עלייה בתרומת הייצוא נטו לצמיחת התמ"ג. בינתיים, צפוי כי לאורך 2020 האינפלציה תישאר מתחת או קרובה לקצה התחתון של תחום היעד של בנק ישראל, 1%-3%.

האתגרים העיקריים: אי ודאות פוליטית ומלחמת הסחר

לדעת החברה משוויצריה, הסיכונים לתחזית הצמיחה עבור 2020 מוטים במידה מסוימת לירידות ערך. בחזית המקומית, הסיכון העיקרי הוא שחוסר הוודאות הפוליטי הנוכחי יימשך עוד זמן לתוך המחצית הראשונה של 2020 ויתורגם לחולשה בהוצאות השקעה במיוחד במגזר הדיור. למרות שתי מערכות הבחירות שהתקיימו ב-2019, אף אחת משתי המפלגות הגדולות בכנסת (הליכוד וכחול-לבן) טרם הצליחו לגבש קואליציה. לא ניתן לשלול אפוא את האפשרות שמערכת בחירות שלישית אכן תתקיים בחודשים הקרובים. בנוסף, כמו משקים קטנים ופתוחים רבים אחרים, המשק הישראלי חשוף להידרדרות פוטנציאלית בגלל מלחמת הסחר בין ארה"ה לסין.

באשר למדיניות המוניטרית, בנק ישראל שינה מסלול במהלך החודשים האחרונים. שילוב של אינפלציה נמוכה עם עלייה יציבה בערך השקל כנגד המטבעות של שותפי הסחר העיקריים של ישראל הוביל את בנק ישראל לוותר על נטייתו להעלאת הריבית. באוקטובר, בנק ישראל אף אותת שהוא מוכן לקחת את ריבית הבנק המרכזי (העומדת כעת על 0.25%) אל מחוזות שליליים אם יהיה בכך צורך. עם זאת, בשעה שהורדת ריבית עד 0.10% (השפל ההיסטורי ששרר בין פברואר 2015 לנובמבר 2018) היא אפשרית, דומה כי הרף עבור מדיניות אגרסיבית אף יותר הוא גבוה למדי, אלא אם כן תחול האטה משמעותית בפעילות הכלכלית.

בקרדיט סוויס צופים שהצמיחה של התל";ג בישראל תעלה ל-3.2% בשנת 2015