חדשות    

לקראת יום כיפור: משרד הכלכלה מפרסם את הוראות הבטיחות לאופניים

מעודכן ל-09/2021

ימים אחדים לפני שילדים ובני נוער רבים יגדשו בהמוניהם את הכבישים הריקים מרכבים – מינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את המלצותיו בנוגע לרכישה ולשימוש בטיחותי באופניים, גלגיליות, סקייטבורדס וקורקינטים

יום הכיפורים הפך במרוצת השנים ליום רכיבה מרוכז שבו ילדים ובני נוער רבים מנצלים את הכבישים הריקים כדי לרכוב על אופניים, אך לעיתים ההנאה כרוכה בסכנה: מדי שנה נפגעים רבים בתאונות שבהן מעורבים בהם רוכבי אופניים.

לקראת יום כיפור שיחול בשבוע הבא, מינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את המלצותיו בנוגע לרכישה בטוחה ולשימוש בטיחותי באופניים, כמו גם בגלגיליות, סקייט בורדס, קורקינטים ובאמצעי המיגון הנדרשים בעת הרכיבה.

הכללים שעליהם צריך להקפיד:

  • אופניים לתינוקות ולפעוטות, כמו גם אופניים לילדים קטנים ילוו בהוראות הרכבה ותחזוקה, כולל פירוט הסכנות של רכיבה על אופני צעצוע ואמצעי הזהירות (בעברית) שיש לנקוט בהם ויובאו לידיעת ההורים או מלווים אחרים.
  • אריזת הפריטים תכלול את פרטי היבואן, כתובתו ופרטי ארץ הייצור ועל הפריט חייבת להופיע הגבלת גיל המשתמש ולהתאים את גיל הילד המשתמש בו. בעת רכישת אופניים חשוב לבדוק שאין בהם פינות ובליטות חדות שעלולות לפצוע את הרוכב. בעת הרכיבה חובה לחבוש קסדה ויש להתאימה לראש הרוכב באופן אישי. חשוב להקפיד להשתמש באביזרי בטיחות נוספים כגון מגני ידיים, ברכיים ומרפקים.
  • מלבד אופניים, נמצאים בשימוש רב בקרב ילדים גם גלגיליות, גלגיליות להב (רולרבליידס), גלגשות (סקייט בורדס), קטנוע/קורקינט/סקוטר צעצוע המוצעים למכירה כצעצוע, המחויבים לשאת באזהרה לגבי משקל הגוף המקסימלי המותר ואזהרה לגבי חובת השימוש בציוד מגן כגון, מגני ידיים, ברכיים ומרפקים. חלה חובת חבישת קסדת בטיחות לכל שימוש בכל הפריטים המוזכרים ונדרשת השגחה מתמדת של מבוגר.
  • השימוש בקסדת מגן לרוכבים על אופניים (לרבות פעוטות וילדים) הינו חובה. אין לרכוב על אופניים ללא חבישת קסדת מגן מתאימה. על הקסדה ייכתב בעברית "קסדה לרוכבי אופניים", שם היצרן, שם הדגם וארץ הייצור, תאריך ייצור, גודל ומשקל הקסדה. לקסדה מצורפים הוראות שימוש ויש לפעול בהתאם.
  • מידת קסדת מגן תתאים בדיוק לראשו של הרוכב ואין לחבוש כובע מתחת. הקסדה צריכה להיות מונחת בנוחות מבלי "לזוז" מצד לצד או מלפנים לאחור. על הקסדה להיות מונחת כששולי הקסדה מעל הגבות על מנת שלא יסתירו או יפריעו לרוכב לראות את הדרך. יש להתאים את שתי רצועות הצד כך שיעברו משני צדי האוזן, בנקודת מפגש מתחת לתנוך בנוחות, להתאים את הרצועות לראשו של הרוכב ולסגור על פי הוראות השימוש להגנה מיטבית.
  • אופניים חשמליים (בעלי מנוע עזר) הם כלי תחבורה שנמצאים ביבוא תחת פיקוח של משרד התחבורה. יש לוודא כי מהירותם המרבית של אופניים עם מנוע עזר אינה עולה על 25 קמ"ש וכי הספק המנוע החשמלי שלהם אינו עולה על 250 וואט. המנוע החשמלי מופעל באמצעות דיווש באופניים ומצערת או כפתור הפעלה של האופניים יופעל עד מהירות של 6 קמ"ש בלבד. לאופניים יצורפו הוראות שימוש  בעברית עם סימון של ארץ הייצור, שם היצרן, שם היבואן וכתובתו.

הצד הטרגי של הקורקינטים והאופניים החשמליים: שישה הרוגים ומעל 1,000 מאושפזים השנה