חדשות    

הצד הטרגי של הקורקינטים והאופניים החשמליים: שישה הרוגים ומעל 1,000 מאושפזים השנה

ב-2019 אושפזו 1,004 רוכבים על כלים חשמליים והולכי רגל, מהם 697 רוכבי אופניים חשמליים, 247 רוכבי קורקינטים חשמליים, ו-60 הולכי רגל. ב-2018 לשם השוואה, אושפזו 935 איש וב-2017 אושפזו 651 בני אדם.

מדובר בזינוק של 230% במספר המאושפזים עקב תאונות עם קורקינטים חשמליים בישראל. הנתונים מדו"ח של מכון גרטנר, המרכז הלאומי לטראומה ורפואה דחופה של משרד הבריאות.  בנוסף נפטרו שישה בני אדם שאושפזו אחרי תאונות עם הכלים החשמליים, מה שמביא את מניין ההרוגים ל-23 מאז 2013.

פרופ' קובי פלג, ראש המרכז, וד"ר מורן בודס סגנו, עורכי הדוח, מציינים כי במהלך השנה החולפת, גדל כמעט פי שלושה מספר הפצועים בתאונות כאלה שסבלו מפגיעת ראש, ופי חמישה של הפצועים עם פגיעת ראש קשה. למרות הרגולציה המצריכה  קסדה ולמרות שעוזרת משמעותית בהפחתת תאונות, רוב הרוכבים עדיין לא חובשים קסדה.

כמו כן, עשרות ילדים מתחת לגיל 16 אושפזו בשנת 2019 כתוצאה מתאונות עם אופניים או קורקינטים חשמליים, למרות שרכיבה בגיל זה איננה חוקית ואף חלק מהחברות המשכירות מצהירות שהרכיבה היא מעל גיל 18 בלבד. 15% מהפצועים שאושפזו בשנה החולפת הוגדרו כפצועים קשה ואנוש.

גם הולכי הרגל נפגעים מהרוכבים: ב-2019 נרשמה עלייה בשיעור 50% במספר הפצועים מעל גיל 60 המאושפזים עקב תאונה עם הכלים החשמליים. עם זאת במספר הולכי הרגל הפצועים נרשמה ירידה קלה, של 12%.

הרוכבים נפגעים גם מכך שאין שביל אופניים מסודר, חלה עלייה גדולה במספר הפצועים הקשים בתאונות בין כלי רכב דו-גלגליים חשמליים לבין כלי רכב מאז החלה האכיפה נגד הרוכבים על מדרכות.

רבע מכלל המאושפזים מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בישראל בשנת 2019, 245 איש, נפצעו בתל אביב לבדה. באשקלון אושפזו 59 פצועים, בירושלים 50, בבת ים ובעכו 17 בכל אחת, ובחדרה 15. בת"א מדובר על גידול של פי 2.5 בתוך שלוש שנים, לעומת פי 5 באשקלון ופי 3.5 בעכו.

הקורקינטים השיתופיים התייקרו – איך להוזיל עלויות

פחות מתחרות בקורקינטים השיתופיים: בירד רוכשת את CIRC