חדשות    

פחות מתחרות בקורקינטים השיתופיים: בירד רוכשת את CIRC

מפעילת הקורקינט השיתופי הגדולה בירד הודיעה כי תרכוש את המתחרה הגרמנית CIRC. החברה הגרמנית נוסדה בידי לוקאס גאדובסקי ופעילה כיום ב-43 ערים ב-12 מדינות שונות.

כמו שאר החברות בתחום הקורקינטים השיתופיים החברה הגרמנית מתקשה ברווחים בשל תחרות גדולה ורגולציה. גם היא הודיעה לפני כמה כמה ימים על קיצוצים בכוח האדם, לאחר שגם במתחרה הגדולה של בירד חברת ליים היו קיצוצים. לאחרונה אף השתדגרה לסוללות חשמליות יעילות יותר.

לדברי בן קמינסקי, שותף בקרן ההשקעות טארגט גלובל היושבת בברלין: "מדובר בעסקה משמעותית עבור שתי החברות, גם בהיבט הטכנולוגי וגם בהיבט הכולל של התעשיה". לדברי קמינסקי, "כמשקיע הראשון ב-CIRC, אנו בטוחים בחזונם וביכולתם להשיג עמדה טובה בשוק המיקרו מוביליות האירופי". במסגרת העסקה צפויה BIRD להטמיע בין עובדיה באירופה את 300 עובדי CIRC הנותרים.

זו לא הרכישה הראשונה של בירד. בתחילת השנה רכשה את סקוט האמריקאית וכך למעשה יתרון הפתיחה הביא אותה להיות החברה החזקה בתחום שרוכשת חברות במקום לקצץ. אם כי גם לה היה את שלב הקיצוצים, ב־2019 קיצצה את כוח האדם ב־5% מבלי לצאת משווקים קיימים.

לאחרונה הודיעה המתחרה ליים על פיטורי  כ־100 עובדים, שהם כ־14% מכוח האדם, ותצא מערים שבהן היא כנראה לא רווחית או פופולרית במיוחד, ובהן אטלנטה, פניקס וסן דייגו, בואנוס איירס ובוגוטה.

בעולם בירד היא המובילה בשוק הקורקינטים לצד ליים וספין האמריקאית. בארץ החברה השלישית המובילה היא ווינד, ואילו הישראלית ליאו כבר יצאה מהשוק העיקרי של הקורקינטים בארץ, תל אביב.

השיטה של חברות הקורקינטים הייתה זהה לשיטה של חברות אובר וחברות רבות בתחום ובתחומים אחרים שהגיעו לגיוסים ולמינופים עצומים כדי לזכות בראשוניות בלי להציג רווחיות. בינתיים הרגולציה שנכנסה לאחר צמיחת החברות הפכה את ההשקעה בהן ליקרה יותר וכדאית פחות.

בתחומים דומים של הסעות שיתופיות התגלו אובר  וליפט כחברות שמזרימות כספים בעיקר כדי לכסות על הפסדים ולא הצדיקו את ההשקעה בהן. חברות הקורקינטים, כמו ווי וורק, ילמדו על בשרן שצמיחה מהירה בלי תוכנית עסקית ותחזית לרווחיות היא מתכון לכישלון. אלו לפחות מנסות ללמוד מכישלונה של חברת האופניים אופו, שהגיעה למעל 63 מיליון משתמשים ואפס רווחיות וסגרה את פעילותה בישראל.  זו לפחות האסטרגיה שמנסה גט, חברת ההסעות הישראלית, להציג לציבור המשקיעים לאחר שהציגה החודש לראשונה רווחיות תפעולית בכל המדינות שבהן פועלת, אם כי גם לחודש  דצמבר בלבד.

חברות פופולריות אחרות הן סקיפ  הגרמנית הפעילה בעיקר בסן פרנסיסקו, ווינד הגרמנית ספרדית וגואוט האמריקאית

כמה נוסעים מדי יום בקורקינטים? לא כזה הרבה

פיטורים בחברת הקורקינטים ליים – תפסיק לעבוד ב-12 ערים ברחבי העולם

מהירות הקורקינטים של ליים יורדת ל-14 קמ"ש