חדשות    

לראשונה: גובש מתווה לקיום הפגנות בתקופת הקורונה

מעודכן ל-09/2020

על פי המתווה, יש להקפיד על עטיית מסיכות, ריחוק חברתי וקפסולות של 20 מפגינים – אך האחריות למילוי ההנחיות נותרה בידי המפגינים

משרד המשפטים והמשטרה פרסמו ערב ראש השנה, שעתיים בלבד לפני הכניסה לסגר, מתווה לקיום הפגנות בהגבלות מחמירות בתקופת הקורונה. עם זאת, מנוסח המתווה עולה שהשמירה על ההנחיות נשארת באחריות המפגינים עצמם, כך שהתערבות המשטרה תהיה פחותה מאשר בהתקהלויות אחרות.

במסמך שפורסם נכתב כי הכללים "גובשו לאחר דיונים שנערכו בהשתתפות גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובמשטרת ישראל ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה, … לטובת צמצום הסיכון להדבקה" כמו כן צוין כי "הדברים ישובו וייבחנו מעת לעת בהתאם להתפתחויות בשטח ולהערכת מצב של גורמי המקצוע".

המתווה, שנכנס לתוקף מיידית עם פרסומו, קובע כי "קיימת חובה לכך שכל אדם המשתתף בהפגנה יעטה מסיכה כנדרש בחוק, ויעשה מאמץ מיוחד לשמור ולהקפיד ככל הניתן על כללי הריחוק החברתי. בראש ובראשונה, קיימת חובה לכך שכל אדם המשתתף בהפגנה יעטה מסכה כנדרש בחוק, ויעשה מאמץ מיוחד לשמור ולהקפיד ככל הניתן על כללי הריחוק החברתי.

המסמך מפרט כי "על אדם הנמצא במרחב הציבורי לעטות מסיכה, המכסה את הפה ואת

האף" ומתריע:  "העובר על החובה לעטות מסיכה כאמור צפוי לקנס בסך 500 שקל, נוכח נתוני

התחלואה המאמירים, משטרת ישראל תפעל לאכיפה מוגברת של חובה זו בשבועות הבאים

בהתקהלויות ככלל, ובכלל זאת בהפגנות".

עוד מפורט כי בהתאם לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, "השוהים במרחב הציבורי ישמרו, ככל האפשר, על מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם, למעט אנשים הגרים באותו מקום".

בנוסף, נכתב כי "בשים לב למספר המשתתפים הגדול שעשויים להתקהל במסגרת הפגנה, לעמדת משרד הבריאות, יש לשמור על מגבלות ההתקהלות החלות על שהייה בשטח פתוח גם במסגרת הפגנות, ולכן יש להתחלק לקבוצות של כ-20 מפגינים, ככל הניתן, ולשמור על מרחק סביר בין כל קבוצה לקבוצה – על מנת לצמצם את פוטנציאל ההדבקה.

בהמשך מוסבר כי "גודל מקום ההפגנה עלול להגביל את כמות הקבוצות שיכולות להיכנס, כדי לעמוד במתווה המרחק. לנוכח זאת, משטרת ישראל תיערך בהתאם על מנת לאפשר למשתתפים בהפגנה לשמור על כללים אלו, בין היתר באמצעות הגדלת השטח המיועד להפגנה.

עוד קובע המתווה כי בהפגנות מרובות משתתפים, "על מארגני ההפגנות למנות סדרנים מבין המשתתפים, שתפקידם להזכיר למפגינים את הכללים האמורים ולסייע בחלוקה לקבוצות עם מרחק סביר ביניהן.

"לפיכך, בשבועות הקרובים המשטרה תיידע את המארגנים על אודות ההוראות בדבר עטיית מסכות ושמירת ריחוק חברתי, והחשיבות לפעול ככל הניתן בהתאם לכללים האמורים לעיל לעניין חלוקה לקבוצות ומינוי סדרנים שיסייעו לשמור על בריאות המפגינים והציבור. כמו כן, תפעל המשטרה לעדכן את הציבור אודות ההוראות והכללים האמורים לקראת ההפגנה ובמהלכה, לרבות באמצעות כריזה".

המתווה אינו מפרט כיצד יאכפו ההנחיות ואינו מזכיר הטלת קנסות על המארגנים ועל המפגינים בשל הפרתו, כפי שאלה קיימים בהתקהלויות אחרות.

הפגנה: איך עושים את זה נכון?

אלו התקנות הרשמיות לסגר השני