תיירות    

לשבור את הקרח: איזו עיר היא המושלגת ביותר בעולם?

מעודכן ל-01/2020

בעיר החוף היפנית אָאוֹמוֹרִי השלג נערם לגובה 8 מטרים והטמפרטורה ביום החם ביותר בחורף מגיעה ל-3 מעלות צלזיוס

חשבתם שאצלנו החורף קשה? זה רק בגלל שעדיין לא ביקרתם בעיר אָאוֹמוֹרִי שביפן, שכמויות השלג העצומות שיורדות בה במהלך החורף נערמות לגובה של שמונה מטרים בממוצע. מפלסות השלג עובדות חודש שלם כדי לפנות שלג שהצטבר על הכביש המהיר, והתוצאה היא מסדרון שאליו עולים לרגל תיירים.

לפי האתר AccuWeather, העיר היפנית אָאוֹמוֹרִי (Aomori) היא העיר המושלגת ביותר בעולם. עיר החוף נמצאת בין הרי ההקדה (Hakkōda) וקצהו של מפרץ מוטסו (Mutsu Bay), ומיקומה הוא הגורם לכמויות השלג הבלתי נתפסות היורדות בה. הרוחות מההרים והרוחות מהים נפגשות מעל העיר ויוצרות עננים רבים. המשקעים שנוצרים מהעננים הופכים לשלג ולא לגשם, בגלל הטמפרטורות הנמוכות ששוררות באזור זה בחורף. הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה שם בעונת החורף היא 3 מעלות צלזיוס.

בעיר מתגוררים כ-280 אלף בני אדם, ולאורך כל השנה – בעיקר בין נובמבר לאפריל – היא קבורה תחת השלג הכבד ביותר בעולם. כאמור, ברחובות העיר מצטבר שלג בגובה ממוצע של 8 מטרים, 3 מטרים יותר מהעיר השנייה המושלגת ביותר בעולם, סאפורו, השוכנת אף היא ביפן. לצורך ההשוואה, בחרמון הצטברו עד עכשיו כ-1.4 מטרים של שלג ברכבל העליון.

כפי שבטח שיערתם, החיים במחוז אאומורי בחודשי החורף לא פשוטים – לאורך העונה פינוי השלג בעיר הלבנה הזו גורם ליצירת קירות ענק בצדי הכבישים, וקורה לא מעט שהתושבים נתונים בעוצר בחלקים שונים בעיר ונאלצים להתאים את עצמם למזג האוויר הקיצוני. התחבורה הציבורית בעיר סובלת מעיכובים רבים ולעיתים אף משותקת כליל בשל תנאי הדרך הקשים, והרחובות מתמלאים ברכבים נטושים. מי שבכל זאת מצליח לנהוג בעיר נאלץ לפלס את דרכו בין קרחונים.

אולם לצד הקשיים והמגבלות שכמות המשקעים הזו יוצרת עבורם, תושבי העיר והמחוז שבו היא נמצאת נהנים מהמראות המושלגים המהפנטים וגם יודעים למנף את המצב לטובתם: במקום מתקיימים לא מעט פסטיבלים ואירועים שחוגגים את העונה החורפית ונועדו למשוך תיירים.

לאורך מחוז אאומורי נסגרים בכל חורף חלקים מהכביש הלאומי, Hakkōda-Towada Gold Line. לפני פתיחתם מחדש בחודש אפריל, עובדת קבוצה של מפלסות שלג ודחפורים במשך חודש שלם, כדי לנקות שלג שנערם במשך כל העונה על הכביש המהיר. המפלסות האלו מתמודדות עם כל כך הרבה שלג, שבסופו של דבר הן יוצרות מסדרון עצום שקירותיו גבוהים לעיתים מ-8 מטרים. מנהרות השלג האלו כה מרשימות, שהן מושכות בכל שנה תיירים שצועדים במסדרון הזה לאורך 8 קילומטרים.

במרכז העיר חלק מהמדרכות מחוממות, מה ששומר עליהן נקיות יחסית משלג או קרח, אולם בדרכים פרטיות ובשאר רחובות העיר, הדיירים צריכים לחפור את השלג בעצמם או לשכור קבלן שיעשה בשבילם את העבודה.

הדירה או המכונית הוצפו – למי פונים?

עד 2050 ישראל בדרך למדבר: יהיה חם ויבש ופחות משקעים