חדשות    

ל-16% מהשכירים אין פנסיה

בחלוקה על פי ענפים: ל-43% מעובדי הבנייה אין פנסיה וכן ל-30% מתחום האירוח והמזון

למרות שהפקדת פנסייה לשכירים (ולא רק) היא חוק בישראל, ממחקר של ביטוח לאומי עולה כי ל־16% מהשכירים במשק אין פנסיה. את הנתונים מציגים המוסד לביטוח לאומי, משרד האוצר והמרכז לפנסיה ביטוח ואוריינות פיננסית, בכנס של ג'וינט־אשל העוסק ב"מאה שנות חיים לאדם". על פי ענפים בענף הבנייה  ל־43% מהעובדים אין פנסיה, ובענף האירוח והמזון ל־29% מהשכירים לא מופקדים הכספים, וענפי הנדל"ן והתחבורה – 25%. בחלוקה מגדרית אחוז הגברים ללא פנסיה גבוה משמעותית מאחוז הנשים. זאת הפעם הראשונה שבה המחקר לא התבסס על סקר אלא על בדיקת מאגר נתונים של כל תלושי השכר במשק.

לפי החלוקה לענפים, בעיית אי ההפקדה לפנסיה חמורה במיוחד במגזר הערבי, שכן חלק ניכר מהעובדים בענפים אלה הם ערבים.

 בחמישון התחתון ליותר משליש מהשכירים אין פנסיה, בחמישון השני ל־24%, אבל לעומת זאת, בחמישון העליון רק ל־3%.

להבדיל מנתונים אחרים על פערי שכר בין גברים לנשים, נתוני המחקר העלו כי דווקא להרבה יותר גברים אין פנסיה מנשים. בקרב צעירים עד גיל 34, לרבע מהגברים אין פנסיה לעומת 15% מהנשים. בקרב מבוגרים בני 45 ומעלה ל־16% מהגברים אין פנסיה, לעומת 9% בלבד מהנשים.

שיעורים נמוכים של שכירים ללא פנסיה נרשמו במקצועות שבהם יש ועדים חזקים. השיעור הנמוך ביותר (1%) הוא בענף החשמל ואחריו בענף המנהל הציבורי (2%). לעומת זאת בענפי החינוך, הבריאות והרווחה נרשם שיעור די גדול 10% עובדים ללא פנסיה. הסיבה היא ככל הנראה ריבוי עובדי הקבלן במקצועות אלה.

פרופ' ספיבק, אחד מעורכי המחקר, ולשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, אומר בעקבות הנתונים כי "לצערנו האנשים שאין להם פנסיה הם החלק החלש של האוכלוסייה, יותר ערבים מיהודים ומה שקורה בענף הבניה זה פשוט סקנדל. לא רק שהם מתים מתאונות, הם גם לא מכוסים בפנסיה". הסיבה לדבריו היא העדר אכיפה וענישה. את העובדה שמצבן של נשים טוב יותר הוא מסביר בכך שהן שרבות מהן עובדות במשרות משרדיות מסודרות יותר.

החוקרים לא רק מראים את הנתונים המצערים אלא מציעים שלושה צעדי מדיניות  להתמודד עם התופעה: הגברת האכיפה והענישה תוך מיקוד בענף הבנייה, קמפיין ציבורי לעידוד המודעות לפנסיה חובה, וקביעת יעד ממשלתי.

מגיעים לגיל פרישה וממשיכים לעבוד – מה עושים עם הכסף שבקרן פנסיה?

האם להמיר את קרן הפנסיה בקופת גמל?