חדשות    

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ממשיך לרדת

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו- KANTAR טלסקר ירד בחודש אוקטובר 2019 ב–1.7 נקודות לרמה של 139.9 (אפריל 2002=100). המדד למצב השוטף ירד ב-2.8 נקודות ומדד הציפיות ירד ב-1.0 נקודות.

לפי כלכלני בנק הפועלים: מדד אמון הצרכנים ירד בחודש אוקטובר ורמתו הייתה יציבה יחסית מתחילת השנה. חודש אוקטובר אופיין בעליות שערים בשווקים הפיננסיים, וגם האינדיקטורים לצריכה הפרטית בחודשים הקודמים היו חיוביים. יתכן שהירידה במדד הושפעה מאי-הוודאות הפוליטית המתמשכת בישראל. למרות הירידה החודש, רמת המדד בישראל גבוהה ביחס לעבר והיא תומכת בהמשך ההתרחבות של הצריכה הפרטית.

האינדיקטורים לצריכה הפרטית שפרסמה הלמ"ס בחודש האחרון הצביעו על התרחבות הצריכה הפרטית – הפדיון ברשתות השיווק עלה ברבעון השלישי בשיעור שנתי של 6.1% לעומת עלייה של 5.7% ברבעון השני. הרכישות בכרטיסי אשראי עלו ברבעון השלישי בשיעור שנתי של 7.7% בהמשך לגידול של 10.3% ברבעון הקודם. שיעור האבטלה ירד ל-3.7% בספטמבר לעומת 3.8% באוגוסט.

דד אמון הצרכנים של בנק הפועלים מתפרסם אחת לחודש על ידי מחלקת הכלכלה והמחקר של בנק הפועלים והוא משקף רמת אמון זו של הציבור במשק ובכלכלה המקומית.

מדדאמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS מורכב מסקר נרחב ומקצועי שנערך בקרב 1,000 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, הסקר נערך מדי חודש.  מודל החישוב של מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים הוא על בסיס מודל מורכב מבית חברת המחקר הבית לאומית TNS שלה ניסיון בסקרים ומדדים דומים במדינות אחרות.

מרכיבי המדד כוללים את המרכיבים הבאים שהנשאלים מתבקשים לענות עליהם:

  • דעה על המצב הכלכלי כיום: בחירה בין טוב, רע, בינוני
  • מצב התעסוקה כיום: קיימות הרבה משרות, קיימות מעט משרות, לא הרבה/לא מעט
  • צפי לגבי המצב הכלכלי בעוד 6 חודשים: טוב יותר, רע יותר, ללא שינוי
  • צפי לגבי מצב התעסוקה בעוד 6 חודשים: יותר משרות, פחות משרות, לא הרבה/לא מעט
  • צפי לגבי הכנסת המשפחה בעוד 6 חודשים: גבוהה יותר, נמוכה יותר, ללא שינוי
  • דעה והרגשה לגבי אווירת קניות – האם המצב כיום הוא זמן טוב לקניית רכב, דירה וכדומה: זמן טוב לקנות, זמן לא טוב לקנות, לא טוב-לא רע
  • תחושה כללית בציבור לגבי כיוון המדינה: ישראל נמצאת בדרך הנכונה, ישראל אינה בדרכה הנכונה