קריירה    תיירות    

מדריך הרילוקיישן הגדול: כל המידע למי שמעוניין לעבור לגור בחו"ל

ישראייר

מעודכן ל-03/2023

התקופה האחרונה לא הייתה קלה עבור ישראלים רבים – וחלקם החלו להרהר באפשרות לעבור לגור לתקופה במדינה אחרת ולנסות בה את מזלם – להתקדם בעבודה, לחסוך קצת כסף או אפילו סתם לשנות אווירה אבל כדאי לזכור כי מדובר בפרויקט רציני שיש להיערך אליו בהתאם כדי לגרום לכל העניין לעבוד ■ איך תעשו את זה? בשביל זה הכנו עבורכם את המדריך הזה

לונדון לא מחכה לכם? כדאי שתבדקו שוב. ואם לא לונדון אז אולי ברלין או ניו יורק, ציריך או אפילו ורשה – או כל מקום שבו הייאוש נעשה יותר נוח וקצת פחות אישי.

לא צריך להיות חד הבחנה במיוחד, כדי לחוש בכך שהחיים בישראל הולכים ונעשים מאתגרים מיום ליום: משבר "הקורונה הכלכלית", רכבת ההרים הפוליטית, המצב הביטחוני ותחושת האיום על הדמוקרטיה על רקע התוכנית של הממשלה לבצע רפורמה מקיפה במערכת המשפט, כל אלה מובילים לאחרונה ישראלים רבים למחשבות על הגירה למדינה אחרת – ולו לתקופה.

סקר שערכה אולג'ובס הראה כי מחצית מהעובדים בישראל שוקלים ברצינות להשתקע מעבר לים לכמה שנים או אפילו ליותר מכך – להתרחק מהקלחת הישראלית המבעבעת, לחסוך כסף ובעיקר לשנות את האווירה.

מבין משתתפי הסקר, 59% העידו כי הם מעוניינים לעשות זאת בשביל ההרפתקה וההתנסות. 50% מעוניינים לשפר את מצבם הכלכלי ו-48% מבקשים להיטיב את איכות החיים ולאזן בין הקריירה לפנאי ומשפחה, ואילו 24% העידוכי  הם מאוכזבים מהמצב במדינת ישראל.

אבל לא משנה מה היה הגורם שהכריע לטובת המעבר לנכר, כדאי לזכור כי מדובר בפרויקט של ממש, אשר דורש תכנון ומחשבה על כל הפרטים הקטנים, גם כשאתם עוברים לבד וקל וחומר כשאתם עוברים עם המשפחה שלכם.

אם אתם נמצאים לפני רילוקיישן מכל סיבה שהיא, המדריך הבא נכתב במיוחד עבורכם ותוכלו להיעזר בו כדי לקבל את כל המידע החיוני והחשוב לכם.

לקראת המעבר

כמה חודשים לפני המעבר לחו"ל אנו ממליצים ללמוד על מדינת היעד. חשוב ללמוד ולהכיר את המדינה ברמה הבסיסית, לרבות: תרבות, שפה, ערים מרכזיות, דת, חגים ומועדים, מזג אוויר במשך ימות השנה (טמפ` מקסימום ומינימום), מדינות שכנות ואף כללי התנהגות (מותר ואסור).

תכנון רילוקיישן כמשפחה

אם עוברים לבד או רק עם בן/בת זוג הדברים פחות מורכבים, אך כשמדובר במשפחה עם ילדים, יש פרמטרים רבים שיש לקחת בחשבון כחלק מהחוויה האדירה אליה הם הולכים להיחשף. אספנו את החשובים שבהם:

חינוך: האם מערכת החינוך בעיר טובה? ומה כדאי – פרטי או ציבורי?

בכל מדינה סוגיית החינוך היא שונה לחלוטין. בהתאם לגיל של ילדכם תצטרכו לדאוג להם למסגרת חינוכית. בארצות הברית יש שתי מסגרות חינוך – פרטית וציבורית. אם בחרתם במערכת הציבורית, עליכם לדעת שמכיוון שאתם מחזיקים בוויזת עבודה, ילדיכם זכאים לחינוך חינם מגיל גן ועד תיכון.

מערכת החינוך הפרטית עולה כמובן לא מעט כסף, ואחת הסיבות העיקריות להיותה קיימת ומפותחת כל כך בארצות הברית היא שהורים רבים מעוניינים להעניק לילדיהם חינוך דתי. אם תבחרו לשלוח את ילדיכם לבית ספר יהודי פרטי לדוגמה, תשלמו סכום שבין אלפי דולרים לעשרות אלפים – תלוי במדינה ובאזור, וזה בלי לקחת בחשבון תנאי פנימייה. הדעות לגבי חינוך ציבורי לעומת הפרטי הן מגוונות. אתם כמובן, תעשו את השיקולים הכלכליים והחינוכיים  אשר מותאמים לצרכים ולתקציב העומד לרשותכם.

זכרו, עליכם להודיע למסגרות החינוך בארץ שאתם יוצאים לרילוקיישן וילדיכם עוזבים את בית הספר או הגן.

הכנת הילדים לפי גילם ותיאומי ציפיות:

השאלה המרכזית שעומדת על הפרק בכל מה שקשור לרילוקיישן עם ילדים היא הגיל שלהם. ככל שהילדים בוגרים יותר, כך המעבר יהיה קשה יותר שכן הם רכשו שפה, בנו לעצמם מסגרת חברתית בישראל וכעת עליהם להיפרד מהמוכר להם. מדובר בתהליך נפשי לא פשוט ואנחנו ממליצים להתייעץ עם בעל מקצוע, לתאם ציפיות עם הילדים, לחפש עבורם מראש מסגרות חוגים מתאימות, והכי חשוב לאמץ לעצמכם כלים ודרך התמודדות במטרה להקל עליהם את המעבר.

לימוד השפה היא דרך מעולה להקל על המעבר. בחרו באזור מגורים שיתאים בצורה הטובה ביותר לצרכים של ילדיכם, גם אם זה אומר שזמן הנסיעה לעבודה מתארך מעט. קהילה יהודית-ישראלית יכולה אף היא להקל על ילדים ישראלים להסתגל למעבר בחו״ל.

אם אתם טסים עם תינוק: בדקו אופציה למטפלת/בייביסטר, הביאו צעצועים מוכרים, קלטות, ספרים בעברית, תרופות חשובות, מסמכים מתורגמים, תיק רפואי ופנקס חיסונים. אל תשכחו דברים כמו מוצצים, בקבוקים, חפצי מעבר וכדומה, עד שתסתגלו ותמצאו תחליפים במדינת היעד.

חיית מחמד: אם בבעלותכם כלב או חתול שעובר יחד אתכם, עליכם לדאוג לכל החיסונים והאישורים הרפואיים המתאימים כדי להעביר את חיית המחמד בקלות בשדה התעופה. בחלק מהמקרים עליכם להצטייד בכלוב וכמובן בכרטיס טיסה לחיית המחמד שלכם.

מה נדרש מבחינה רפואית:

מדובר באחד העניינים החשובים והמשמעותיים ביותר כשעוברים למדינה זרה. אם אתם כמו רוב הישראלים, עושים רילוקיישן לארצות הברית, חשוב שתדעו שהרפואה בה היא רפואה פרטית. הביטוחים מאוד יקרים ולא כוללים בתוכם סעיפים רבים וחשובים.

זכרו שאם אתם לא מבוטחים, אתם לא מכוסים. כך לדוגמה, רכישת תרופה עם מרשם רפואי בארצות הברית ללא ביטוח יכולה להגיע למאות של דולרים. לכן, לפחות לתקופה הראשונה, עד שתסתגלו ותראו ׳מי נגד מי׳,  מומלץ שתארגנו לעצמכם ביטוח רפואי מהארץ. ישנן חברות ביטוח ישראליות המתמחות בביטוחים רפואיים לחו״ל – שבמסגרתם תוכלו לקבל מגוון שירותים, כגון ביקורי רופא, בדיקות שגרתיות, אשפוז, בדיקות לילדים ונוער ועד לניתוחים והשתלות.

הכנות רפואיות חשובות:

– דאגו לתרגום מסמכים רפואיים חשובים מעברית לאנגלית, או לשפה שבה מדברים במדינה אליהם אתם עוברים.

– הצטיידו בתרופות חיוניות שהן בשימוש תדיר, כמו אנטיביוטיקה, אקמול, סירופ שיעול, גלולות למניעת היריון ושאר תרופות רלוונטיות למצבכם הבריאותי וכמובן לילדים שלכם.

– בדקו שאתם והילדים מחוסנים בכל החיסונים הנחוצים. מדינות רבות ובהן רוב המדינות בארצות הברית מתנות כניסה למערכת החינוך בחיסון לכל חיסוני השגרה.

– מומלץ לבצע בדיקה רפואית מקיפה טרם הנסיעה לכלל בני המשפחה ולשמור בהישג יד את גיליון הבדיקות. בכלל זה, אנו ממליצים על בדיקת שיניים מקיפה והשלמת טיפולי שיניים טרם הנסיעה.

מעבר לכך, חשוב מאד ללמוד ולהבין את המדינה גם מהיבטים נוספים בצורה מעמיקה יותר.

נושאים שכדאי ללמוד ולדעת עליהם:

יוקר המחיה: מהן העלויות הבסיסיות של מוצרי צריכה בסיסים, דיור, תחבורה ציבורית וכו

כסף: מהו המטבע המקומי ושערי המרה, שיטות העברת כספים, בנקים ועלויות הבנקים, צורת ניהול הכספים במדינה, צורות תשלום מקובלות, כרטיסי אשראי מקומיים ובינלאומיים.

קוד התנהגות ולבוש: כיצד נהוג להתלבש בעבודה, בשעות הפנאי, בעת בילוי, במקומות ציבוריים שונים – הן למבוגרים והן לילדים.

היכרות עם השפה: רצוי ללמוד מעט על השפה המקומית. מומלץ לקחת שיעורים פרטיים לכלל בני המשפחה וללמוד מילים בסיסיות. ידיעת השפה מועילה תמיד ובעיקר בהתחלה.

נימוסים ותקשורת בין תרבותית: נימוסים, מנהגים והליכות הם סוגים שונים של דפוסי התנהגות מקובלים. נורמות אלה שונות במדינות שונות בעולם. לדוגמה, בכל העולם (למעט במזרח התיכון) שאלת הגיל והמצב המשפחתי נחשבת לחטטנות יתר.

יהדות בחו"ל: כדאי לאתר את המקומות המזוהים עם הדת היהודית, לרבות בתי חב"ד, בתי כנסת, מסעדות ואוכל כשר, קהילה יהודית, בתי ספר ומוסדות לימוד וכו`.

רגע לפני – בדקו שסגרתם את כל הפינות

המעבר לחו״ל, דורש מכם להיות ממוקדים ומדויקים, שכן יש כל כך הרבה סידורים ועניינים שצריך לסגור גם בארץ לפני המעבר וגם במדינה שאליה אתם עוברים שחשוב לא לשכוח אותם ולא להשאיר דבר ליד הגורל. אז לפני שאתם עוזבים, אל תשכחו:

רכב: עליכם להחליט אם אתם מוכרים את הרכב, משאילים אותו לאדם קרוב בתשלום או כהלוואה, או שעליכם להחזיר את הרכב לחברה שבה אתם עובדים.

ביטוחים ודירה: ראשית עליכם להחליט אם אתם מעוניינים למכור את הדירה (אם היא בבעלותכם כמובן) או להשכיר. בהתאם להחלטה  ערכו רשימה של כל הביטוחים שבהם אתם מחזיקים – ביטוח דירה, ביטוח תכולה וכן הלאה – ודאגו לבטל או להעביר את כל הביטוחים האלה הלאה

ביטוח לאומי/מס הכנסה: כל אדם בישראל מחויב בתשלום חודשי למוסד לביטוח לאומי. כשאתם עובדים בארץ, התשלום יורד אוטומטית מהמשכורת, ולכן לפני המעבר דאגו להסדיר את התשלום בהוראת קבע דרך הבנק או בכרטיס אשראי, אחרת תחזרו לחוב שמן שרק יגדל עם הזמן. בנוסף, אולי כדאי לכם לשקול את האפשרות לייעוץ מס, שכן גם כשאתם עובדים בחו״ל אתם מחויבים לשלם מס הכנסה.

בנק: החליטו מה אתם עושים עם חשבון הבנק שלכם בארץ – משאירים או סוגרים. הכינו רשימה של כל החיובים הקבועים שלכם, כדי שתוכלו להישאר בעניינים ולעקוב אחריהם.

דואר: הסדירו כתובת חלופית.

חשבונות: בטלו מינויים קבועים לעיתונים ומגזינים. סגרו חשבונות חשמל, מים, גז, אינטרנט וכבלים. בטלו מינויים למכון כושר, תיאטרון וכיוצא בזה.

טלפון: החליטו מה אתם עושים עם המכשיר הנייד שלכם, ניתן ליצור מספר ישראלי וכך הקרובים שלכם יוכלו להישאר אתכם בקשר רציף, בעלות סמלית בלבד וגם אתם תוכלו לצלצל לארץ. מדובר בכמה שקלים בודדים בחודש.

שלמו דוחות חניה וחשבונות ארנונה, כדי למנוע הצטברות של חובות וריביות בתקופה שלא תהיו בארץ.

מילואים: הודיעו שאתם עוזבים את הארץ לתקופה.

חשבו על דברים שיהיו חסרים לכם ופשוט קחו אותם אתכם. לדוגמה ספר טוב בעברית, תמונות, מוזיקה ישראלית, חטיפים ועוד.

תעודות ומסמכים חשובים: הכינו מבעוד מועד מסמכים חשובים למהלך התקין של החיים ביעד החדש. יש להקפיד על הכנת:

– פנקס חיסונים מעודכן וחתום עבור כל בני המשפחה

– רישיון נהיגה בינלאומי עבור שני בני הזוג

– תרגום מסמכים חשובים על ידי גורם מוסמך וחתימת נוטריון במידת הצורך

– יש לסרוק ולשמור מסמכים חשובים במחשב האישי ו\או בדיסק חיצוני

הכנות במדינת היעד

כחודשיים-שלושה לפני המעבר יש לבחון ולהכין את הנדרש במדינת היעד. הכנות אלה חשובות וישפיעו על חייכם החדשים במדינה – לטוב ולרע.

עבודה ואישורים – (ויזות)

כדי לגור בחו״ל צריך כמובן למצוא עבודה. אלה מכם שקיבלו הצעת עבודה בחו״ל דרך המעסיק הנוכחי שלהם בארץ, כנראה מסודרים מבחינת ויזה – שכן בדרך כלל החברה שבה תעבדו תדאג לכל האישורים הרלוונטיים לכם ולמשפחתכם. למי שבחרו לנסות את מזלם בכוחות עצמם, היעד הוא כמובן גורם חשוב וכדי למצוא עבודה עליכם לוודא שהמעסיק יסדר לכם ויזה מתאימה, או שאתם תדאגו לזה ובכך תקלו על עצמכם בתהליך מציאת העבודה.

ארצות הברית לדוגמה מחייבת באשרת כניסה (ויזה) כל ישראלי שמעוניין לעבור או אפילו לבקר בה. כנ"ל לגבי אוסטריה ומדינות נוספות.

באים עם מלווים?

בן או בת הזוג שלכם וגם ילדיכם אם יש, זכאים לקבלת אשרת ויזה מסוג H-4 – ויזת מלווה, לכל התקופה שבה תהיו במדינה. ויזה זו אינה מאפשרת לבן או בת הזוג שלכם לעבוד. חשוב לזכור שכדי שגם בת או בן הזוג יוכלו לעבוד, יש להגיש בקשה מיוחדת על סמך הוויזה שלכם. את השהות תמיד ניתן יהיה להאריך. כמובן שמיותר לציין כי עליכם לבדוק שכל הדרכונים בתוקף וכי יש לכם צילומים של כל המסמכים החשובים.

תקשורת ודרכי התקשרות: יש להיערך מבעוד מועד לתקשורת בינלאומית, למן היום הראשון ועד כניסה לשגרת החיים. יש להצטייד בטלפון נייד פתוח לחו"ל לימים הראשונים וכן להתקשר עם מפעיל סלולרי מקומי. למדו והכירו את השחקנים המקומיים וחבילות התקשורת, מהן ההטבות המגיעות לכם ממקום העבודה ומה תהיה העלות לשאר בני המשפחה.

שיחות בינלאומיות לארץ לכם ולבני המשפחה שירצו לשמור על קשר רציף – בדקו חבילות תקשורת משתלמות, שהרי תקיימו כעת שיחות בינלאומיות בתדירות גבוהה מזו שהכרתם עד עתה.

מגורים: מומלץ לבדוק היטב את מקום המגורים, כיוון שהוא יהיה הבסיס של המשפחה. הצלחת המעבר תלויה רבות בגורם זה ולכן מומלץ לשים לב ולתת לעניין זה משקל רב. במידת הצורך רצוי לשקול נסיעה מקדימה לבחירת המגורים, ביחד עם בן\בת הזוג.

משפחה: יש לבחון מהו הזמן המתאם ביותר להצטרפות המשפחה. לעיתים עדיף שהמשפחה תצטרף לאחר כמה שבועות התארגנות התחלתית, במטרה להקל על המעבר למדינת היעד ולהסיר את החסמים הראשונים. מומלץ ליצור תחושת נוחות מקסימלית לפני הצטרפות בני המשפחה, ובעיקר הילדים. חשוב להכיר את הסביבה ולהדריך את בני המשפחה המצטרפים, ולא לחוות את היעד ביחד איתם בפעם הראשונה. זאת משום שכך ניתן לסנן ולהציג להם את הטוב ביותר וליצור תחושת נינוחות וביטחון.

חברים וקהילה: מומלץ להתחבר לקהילה היהודית/ישראלית ולחברים מהר ככל שניתן. נקודת פתיחה טובה בתחום זה היא קולגות ישראלים באותה חברה או בחברות מקבילות שכבר נמצאים ביעד, או לחילופין קהילה ישראלית מקומית. רצוי ליצור חברויות וקשרי ידידות עוד טרם המעבר.

אנשי קשר חשובים: יש להכין ולשמור רשימת אנשי קשר הן במקום העבודה והן מחוצה לו. בכלל זה: אנשי מפתח בארגון, אחראי רילוקיישן, מנהל ישיר ואנשי מפתח, מוקדי ביטחון והצלה מקומיים, שגרירות או נספחות של מדינת ישראל, מוקד ביטוח וספקי משנה של חברת הביטוח בחו"ל, מרפאות מקומיות, מרפאת שיניים, מכבי אש, עזרה ראשונה, סוכן נסיעות וכמובן בני משפחה וחברים.

רכב ותחבורה: הכינו את אמצעי ההתניידות שלכם ושל בני המשפחה טרם הנסיעה. אם יש צורך ברכישת רכב לבן/בת הזוג, לימדו היכן רוכשים, מהם התנאים המקובלים ומהן העלויות. הכינו מבעוד מועד רכב לימים הראשונים. אם יש צורך לשכור רכב, כדאי לעשות זאת מהארץ דרך חברות המתמחות בכך – ובמחירים זולים יותר מאלה שתשיגו בחו"ל.

בחלק מהמקומות, התחבורה הציבורית נוחה ואטרקטיבית ולכן לפעמים אולי עדיף לשקול השכרת רכב רק כשאתם זקוקים לכך. הכול תלוי היכן התמקמתם וכמה השירותים אותם אתם צריכים רחוקים מכם.

מקום העבודה: יש לוודא כי אתם מכירים את אנשי המפתח בחברה, את הקולגות, המחלקה וצוות העובדים הקרוב וכן את המבנה הארגוני. מומלץ להכיר אותם אישית ולנהל שיחות היכרות עם אנשי המפתח, מנהלים ישירים ואחראים על המעבר.

לימדו את התרבות הארגונית הנהוגה, מה מקובל ומה לא מקובל. יש להכין מבעוד מועד את שם איש הקשר בארגון שיקבל את פניך ביומך הראשון, לוודא שהינך מכיר את הכניסה למשרד, למחשב, לניירת חשובה ונדרשת ובעיקר לדוא"ל. ודאו כי הנכם מודעים לסביבת העבודה, תנאי ההעסקה, זכויות וחובות בארגון – גם אם אתם עוברים לסניף של החברה הנוכחית.

למדו את תחומי אחריותכם, מיהו המנהל ומיהם העובדים שיעבדו תחתיכם בתקופה החדשה. פגישה ראשונית עם המנהלים לפני תחילת העבודה יכולה לסייע להרגשת נוחות ולהתאקלמות מהירה.

חשבון בנק: אם אתם מעוניינים בכך, פתחו חשבון בנק מקומי שאליו תעבירו את המשכורת. ספקו את פרטי הבנק והפרטים האישיים שלכם למקומות הרלוונטים כמו חברת חשמל, מים, טלפון וכדומה.

המעבר עצמו

משלוח חפצים אישיים: תכננו את הזמן האולטימטיבי עבורכם למשלוח החפצים האישיים. בהבנה שמשלוח תכולת הבית אורך משבועות אחדים עד חודשים, יש לבחור את הזמן המתאים למשלוח. אם תסתדרו טוב יותר ללא התכולה בארץ ותוכלו לשהות אצל בני משפחה וקרובים בזמן שהחפצים עושים דרכם ליעד, מומלץ לתאם את הגעת המטען לזמן הגעת המשפחה.

אם חבילת הרילוקיישן כוללת שהות של חודש או יותר מכך בבית מלון מקומי, כפי שמקובל בחלק מן החברות, כדאי לשלוח את התכולה כמה ימים לפני עזיבתכם, כך שהחפצים יעשו דרכם בזמן שהותכם ביעד. בכל מקרה, עקבו אחר מטענכם כדי להיערך בהתאם.

לאחר שבחרתם את זמן המשלוח, הקדישן תשומת לב מיוחדת לשאלה אילו פריטים יישלחו דרך הים ואילו ישלחו באוויר. הפרידו בין המשלוחים על מנת שצוות האורזים לא ישלח בים פריטים המיועדים למשלוח אווירי. הפרידו בין הפריטים שתשלחו באוויר לאלה שתיקחו אתכם בטיסה. נצלו את המשקל המקסימלי שמותר לכם להעלות לטיסה, שכן אלו הפריטים שילוו אתכם עד הגעת המטען ליעד.

תקופת הביניים: זהו פרק הזמן מרגע שעזבתם את ביתכם בישראל ועד לכניסה למשכנכם החדש המכיל את תכולת ביתכם. חשוב לתכנן זמן זה מראש על מנת להקל על בני המשפחה: היכן מתגוררים, מה לובשים, מה עושים, כיצד תיראה השגרה, מה אוכלים, באיזה סביבה חיים ועם מי חולקים את שגרת חיינו בתקופה זו. זוהי תקופה לא פשוטה ותלויה בזמן המשלוח של החפצים ותאריכים מתוכננים מראש.

המראה לארץ חדשה: רצוי לצאת לדרך חדשה כאשר היא מתוכננת היטב, על מנת שזו תהא "המראה" ולא "התרסקות". יש לצאת עם מכתב רשמי של החברה השולחת והחברה המקומית ולוודא מי יקבל את פניכם עם נחיתתכם. יש להקפיד שלא לשכוח אף מסמך/נייר/אישור, כדי שקליטתכם תהיה קלה ככל האפשר.

לנוחיותכם הכנו רשימת בידוק (Checklist):

– דרכונים בתוקף של כל בני המשפחה

– דרכונים ישנים

– כרטיסי טיסה

– אשרות כניסה ושהייה

– מכתב הזמנה מהחברה הקולטת

– תמונות פספורט של כל בני המשפחה

– רישיון נהיגה בתוקף לשני בני הזוג

– פרטי פוליסת ביטוח ומוקדים טלפוניים

– כרטיסי אשראי בינלאומיים

– פנקס חיסונים

– מתאם חשמל

– טלפון נייד

– רשימת אנשי קשר בחברה

– פרטי איש קשר שיקבל את פניכם

– כתובת מגורים

– תרופות חיוניות ותרופות לעזרה ראשונה

– פרטי נציג חברת השילוח ביעד

לאחר המעבר

שגרת חיים: סגלו לעצמכם שכרת חיים מהר ככל האפשר. צרו סדר יום שיחליף את הקודם ויקנה תחושת ביטחון לכל בני המשפחה. היכנסו למסגרות (עבודה, לימודים, חוגים, חברה) במטרה לצמצם את חוסר הוודאות והשעמום.

הכירו ולמדו: טיילו בשכונה, בעיר, במדינה והכירו אותה כשם שהמקומיים מכירים. הבינו את התרבות והמשיכו לקרוא וללמוד עליה.

כל מה שנשאר לנו לאחל לכם זה נחיתה רכה ובטוחה ורילוקיישן קל ומוצלח!

קיבלתם אופציות בזמן רילוקיישן? מס הכנסה רוצה תשלום גם על הזמן שהייתם בחו"ל