משפט    

מהו חוק חדלות הפירעון החדש ולמה הוא מעצבן עורכי דין

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-07/2019

חוק חדלות הפירעון החדש הוא שינוי מערכתי כולל בחוקי חדלות הפירעון הקיימים כבר מאז ימי המנדט הבריטי. החוק צפוי להיכנס  לתוקפו בספטמבר ולשנות היבטים רבים בחוק כך למשל תהליך השיקום יוגבל לארבע שנים, שלאחריהן החייב יקל פטור מחובותיו.

מינוי מפרקים

עוד עוסק החוק במינוי מפרקים ונאמנים. עלפי החוק החדש,  תיפתח הזירה גם לבעלי מקצוע נוספים כמו רואי חשבון. בניגוד למצב כיום, שנאמן בחדלות פירעון ממונה לפי הצעות נושים מרכזיים,  הצעת החייב או על המלצות כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) והמלצות ביהמ"ש, במצב החדש  נאמנים בהליכי חדלות פירעון ימונו מתוך רשימה סגורה שתגבש ועדה מקצועית שתבטיח מינוי אובייקטיבי, שוויוני ושקוף, מה שקשה להבטיח כאשר הממליצים הם הנושים עצמם.

מינוי הנאמנים יהיה בהתאם לסוגים שונים של הליכים, וייקבע  הליך קבלה שיעברו המועמדים וכן תוסדר עבודת הוועדה הציבורית שתגבש את רשימות הנאמנים, אלא שלמורת רוחם של רואי החשבון, היבט זה של החוק נדחה ליולי 2020.

מלבד שכר הטרחה היפה שמקבלים רואי החשבון, המשמעות של ייצוג  רואי החשבון היא שינוי  תפיסה מחקיקה וענישה לתפיסה של שיקום, הדורש הבנה עסקית.

הדרכות פיננסיות

נוסף להיבט המינויים החייבים יחויבו החל מכניסתו של החוק לתוקף בהדרכות פיננסיות, בדומה לשיעורי נהיגה מונעת.

בית משפט השלום יהיה מוסמך לדון בתיקי חדלות פירעון

כיום רק  בתי משפט מחוזיים לדון בתיקי פשיטת הרגל השונים. מכניסתו של החוק בית משפט השלום יוסמך לדון בהליכי חדלות פירעון של יחידים, בגין חובות בסך יותר מ-150 אלף שקל. לעומת זאת, הליכי חדלות פירעון של חייבים בעלי חובות בהיקף עד 150 אלף שקל יתנהלו בפני רשם ההוצאה לפועל, ולא בבית המשפט.

העדפת נושים רגילים

בהליך המשפטי מובחנים נושים בעלי זכות קדימה, כמו מקבלי שכר ורשויות המס, לעומת נושים רגילים. הפעם תיתנתן העדפה לנושים הרגילים, ונושי זכות קדימה יצטרכו לוותר על חלק מהחוב שלהם.
החוק עושה גם סדר בפסיקות שבהן לא הייתה החלטה אחידה.

אפשר לאבד דירה


בחוק חדלות הפירעון החדש, בניגוד למצב כיום, מותר לבית המשפט למכור את דירת המגורים כדירה רגילה הנמכרת בשוק ללא.מניעה.   עם זאת, המכירה תהיה בכפוף לבחינת גיל החייב, הגיל של בני המשפחה הגרים עמו ועוד.

חדלות פירעון – כל מה שצריך לדעת

חוק חדלות פירעון – טוב, אבל…