חינוך פיננסי    

מהו מגזר פרטי, מהו מגזר ציבורי ומהו מגזר שלישי – ומה ההבדלים ביניהם

מעודכן ל-08/2022

הפעילויות הכלכליות מתחלקות בעיקר בין כאלה שנעשות במגזר הפרטי וכאלה שנעשות במגזר הציבורי. המגזר הפרטי כולל את כל הפעילויות שמקורן בחברות הפרטיות. המגזר הציבורי כולל את כל הפעילות הקשורות לממשלה ולכפופיה. המגזר הציבורי נקרא גם מגזר ראשון, המגזר הפרטי נקרא גם המגזר השני.

לצד חברות פרטיות, המגזר הפרטי כולל בתוכו אנשים פרטיים בעלי עסקים וארגונים שאינם סוכנויות של הממשלה או של רשות מקומית. הוא כולל גם מוסדות שלא למטרות רווח (בחלק מההגדרות) וחברות פרטיות שמסובסדות על ידי הממשלה, באופן מלא או חלקי, אך נמצאות בבעלות פרטית.

בניתוחים פיננסיים כוללים לעתים במגזר הפרטי גם את הוצאות משקי הבית שאינם עסקים.

המגזר הציבורי כולל בעיקר את השירותים הציבוריים – הממשלתיים, הניתנים לציבור. התחומים העיקריים הם ביטחון, חינוך ורווחה. הוא כולל גם את הפעילות הנעשית על ידי הרשויות המקומיות, בתחומים כגון ניקיון, חינוך ורווחה.

לצד המגזר הפרטי והציבורי קיים מגזר שלישי הכולל את הארגונים הפועלים ללא כוונת רווח ואינם חלק ממוסדות המדינה והשלטון המקומי, ומימונם מגיע מפילנתרופים. התיחום בין שלושה מגזרים אלה משתנה ממדינה למדינה, ואף באותה מדינה הוא משתנה במשך הזמן. לאחרונה נוצר גם המושג "המגזר הרביעי" – עסקים עם מטרות חברתיות וקהילתיות לצד המטרה להשיא רווח.

חברות יכולות לעבור ממגזר למגזר. כך למשל, הליך של הפיכת חברה ממשלתית לפרטית נקרא הפרטה והוא הנפוץ בימינו. הליך של הפיכת חברה פרטית לממשלתית נקרא הלאמה, והוא נפוץ בחברות קומוניסטיות וכן בעת משברים כלכליים.

מימון פעילותו של המגזר הציבורי נעשה בעיקר באמצעות מסים, כגון מס הכנסה ומע"מ המשולמים למדינה וארנונה המשולמת לרשות המקומית, שאליהם נלווים אגרות, ולעיתים גם הכנסות מפעילות עסקית של המגזר הציבורי. לקביעת יעדי ההוצאה של הממשלה משמש תקציב המדינה.

דב קוטלר – מהמגזר הפרטי בחזרה לבנק?

נעים להכיר – היחידה שחוסכת למדינה 6 מיליארד שקל בשנה; ואיך זה קשור לתנאי השכר של המגזר הציבורי

הטבות לגיל השלישי – ככה תחסכו בניהול חשבון הבנק!