חינוך פיננסי    

מהו מיתון ומהי האטה

קרדיט: pixabay

כל הזמן מאיימים עלינו שיהיה מיתון, אבל מה זה בכלל מיתון? מיתון , במונחי מאקרו כללכה, הוא האטה במשק. בזמן מיתון יש ירידה בפעילות הייצור, במחירים ובתוך כך גם בתעסוקה. במקור המילה "מיתון" משמעותה הייתה מדיניות מכוונת של הממשלה להוריד את קצב האינפלציה

ההגדרה המקובלת, עם זאת,  היא צמיחה שלילית של המשק שני רבעונים רצוף. אם הירידה חמורה ומתמשכת, זה עלול להשפיע על כלל ענפי המשק  וכן על כלכלות אחרות. בארצות הברית מגדירים מיתון כשני רבעונים רצופים שבהם התמ"ג יורד. עם זאת, בישראל על ריבוי האוכלוסייה שבה, מקובל יותר למדוד תמ"ג לנפש. כך אם הצמיחה חיובית, עדיין המשמעות שלילית אם היא לא מדביקה את גודל האוכלוסייה.

שפל כלכלי נוצר כשיש מיתון מתמשך. במקרה זה שיעור האבטלה יהיה גדול זמן רב, עסקים רבים יפשטו את הרגל  וחוסכים יוציאו את השקעותיהם מהבנקים או מהבורסות כי יצטרכו אותם לצריכה הפרטית

למיתון יכולות להיות סיבות רבות, כמו מלחמות גדולות, אסונות טבע, גירעונות ממשלתיים מתמשכים, השקעות כושלות ואירועים לא צפויים אחרים. על פי התיאוריטיקן קרל מרקס, מיתון הוא תופעה צפויה בכלכלה חופשית משום שהייצור מגיע לרוויה ואין יותר ביקוש לסחורות ומכאן המשק נכנס להאטה. בכלכלה מתוכננת כמו הכלכלה המרקסיסטית הבעיה היא הפוכה, ובה נוצר מחסור. הפתרון של הכלכלן קיינס היה להגדיל את הביקושים של הממשלה לסחורות ולתעסוקה. מאוחר יותר טען הכלכלן מילטון פרידמן שזה פתרון זמני בלבד.

כיום מקובלת הגישה המוניטרית שהיא הורדת הריבית והגדלת היצע הכסף בבנק, חלק מהתוצר של שיטה זו הוא חוב גדל של משקי הבית. המטרה של הורדת הריבית היא לעודד עסקים ללוות כסף והפניה של משקי הבית לצריכה. לא תמיד זה עובד. כך למשל ביפן הריבית אפסית ובכל זאת היא נעה בין מיתון לצמיחה כל הזמן.

המיתון משמש לא פעם הזדמנות למשקיעים ובעלי עסקים אמידים, שבעקבות ירידת המחירים יכולים לרכוש נכסים או להעסיק עובדים בזול יותר. הרבה פעמים נכסים אלו יצמחו בהרבה בשעת צמיחה.

להאטה, לעומת זאת, כמה הגדרות, והיא אינה מיתון. האטה נוצרת כשיש צמיחה היא נמוכה. בשנים האחרונות בישראל מדובר בצמיחה של מתחת 3%.

תוצאות המחאות בהונג קונג: מיתון ראשון זה עשר שנים

עוד סימן למשבר עולמי? רמזים למיתון בבריטניה

לפני מיתון? באפט: &";קצב הכלכלה הואט&";