חדשות    

תוצאות המחאות בהונג קונג: מיתון ראשון זה עשר שנים

הונג קונג; צילום: pixabay

הונג קונג, שהייתה מהכלכלות הצומחות של העשור, נכנסת למיתון ראשון מאז 2009. הסיבה היא הפגנות אלימות שמשתוללות בחבל ארץ כבר כמעט חצי שנה. לא עוזרת הידרדרות מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. על כך דיווחה רשת BBC. ברבעון השלישי התכווצה כלכלת הונג קונג ב־3.2% בהשוואה לרבעון הקודם ורשמה את ההתכווצות הרבעונית השנייה ברצף.

"הביקושים הפנימיים נפלו באופן משמעותי ברבעון השלישי", נכתב בהודעה שהוציאה הממשלה, הצפי עתה הוא להתכווצות של 1.3% עבור השנה כולה, לעומת תחזית מוקדמת שנעה בין קיפאון ל־1% צמיחה.על פי הערכות הונג קונג תמשיך להיחלש ברמה גבוהה יותר מהמשבר הכלכלי הגלובלי לפני עשור

"סיומה של האלימות והשבת הרגיעה חיוניים להתאוששות הכלכלה. הממשלה תמשיך לעקוב מקרוב אחר המצב ותציג את המהלכים הדרושים על מנת לתמוך בעסקים", נכתב בהודעת הממשל המקומי.

המכירות הקמעונאיות בחודש אוגוסט היו הגרועות ביותר בתולדות הונג קונג  וצנחו בשיעור של 23% לעומת החודש המקביל ב־2018. מכירות ספטמבר רשמו צניחה של 18.3% לעומת החודש המקביל. הפעילות העסקית במגזר הפרטי בהונג קונג הגיעה לשפל של 21 שנה באוקטובר, כך לפי נתוני IHS מרקיט, בעוד הביקושים מסין צנחו בקצב המהיר ביותר מאז החלה מרקיט לאסוף את הנתונים, ביולי 1998.

כבר כמה ימים שחלקים נרחבים בהונג קונג משותקים לגמרי.  הפרות בתנועת התחבורה הציבורית קורות כל יום ומרכזי קניות ועסקים נסגרים לפעילות מוקדם מהרגיל. ותג היוקרה הבריטי ברברי דיווח כי המכירות צנחו בחדות וחברת התעופה המקומית קאתי פסיפיק דיווחה על הפרות חמורות בפעילותה. ברברי רשמה צניחה של יותר מ־10% במכירותיה בהונג קונג ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל אשתקד. היא מפעילה תריסר סניפים בהונג קונג, המייצגים בדרך כלל 8% מהמכירות העולמיות שלה. עם זאת, ברבעון השלישי נחלשה הפעילות של ברברי בהונג קונג ל־5% מהמכירות העולמיות.

קתאי פסיפיק, חברת התעופה הלאומית שנמצאת בשליטת קבוצת ההשקעות סווייר, עם אחזקה של 30% שנמצאת בידי אייר צ'יינה, דיווחה כי התחזית קצרת המועד עבור פעילותה עדיין "מאתגרת מאוד ולא ודאית".

נציין כי הונג קונג היא אחד המרכזים הפיננסיים החשובים בעולם והיקף הנכסים המנוהל בה עומד על למעלה מ־6 טריליון דולרים.

המושבה הבריטית לשעבר סוערת אחרי יותר מחמישה חודשים של הפגנות פרו-דמוקרטיות נגד התערבותה לכאורה של המפלגה הקומוניסטית בעיר שלה הובטחו חירויות מיוחדות עם שובו לשלטון סין ב-1997. הונג קונג נחשבה שנים רבות ככלכלה החופשית בעולם ואחד המקומות שהכי קל לעשות בו עסקים.

הונג קונג צונחת עקב המשבר עם סין