זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    חדשות    

מהי אלימות כלכלית ואיך מתמודדים איתה

לצד האלימות הפיזית המופנית נגד נשים  על ידי בעליהן, ישנה גם אלימות כלכלית, שמטרתה לא לאפשר לבני הזוג להיות עצמאים כלכלית. אלימות כלכלית, לקיחת כספה של האישה, קצבה חודשית מוגבלת השתלטות על נכסים משותפים,  איום ויצירת משברים וכן מניעה  לצאת לעבודה.

דוגמאות נוספות הן מניעת מידע פיננסי,  הסתרת נכנסים, מניעה לצאת להשכלה ויצירת חובות לבת הזוג.

בשנת 2009 הגישה חברת הכנסת אורית זוארץ הצעת חוק פרטית למניעת אלימות כלכלית בין בני זוג. בשנת 2016 יזם המשרד לשוויון חברתי, בשיתוף משרד המשפטים, הצעת חוק המבקשת לקבוע כי במסגרת החוק למניעת אלימות במשפחה, ייכלל גם איסור נקיטת אלימות כלכלית, וכן לקבוע שאלימות כזו תהווה עילה של בן הזוג הנפגע לקבל צו להפסקתה, לצד צווי ההגנה. בנוסף, ביקשה ההצעה לקבוע כי נקיטת אלימות כלכלית תהווה עוולה אזרחית שניתן יהיה לתבוע בגינה נזיקין. כל היוזמות הללו לא הגיעו מעולם לכדי חקיקה סופית ומחייבת.

אלימות כלכלית  נעשית בכל המעמדות, אך בצורה שנה. כשיש מפרנס יחיד  מדובר בעיקר בהגבלת ההוצאות, במניעה ליציאת עבודה וכן ללימודים. כששני הצדדים מתפרנסים יפה, מדובר יותר בהשתלטות על נכסים .התופעה נפוצה פעמים רבית בהליכי גירושין.

בבנק ישראל הוחלט לפתח אמנה וולונטרית שלפיה בנקים יתייחסו לפניות של ארגוני סיוע והפיקוח על הבנקים. על פי האמנה ימונה איש קשר בכל בנק בעל הכשרה מתאימה לתת מענה יצירתי ומהיר לבעיות שעולות, ללא קשר למיקום המקלטים ומיקום הסניפים שבהם מתנהל חשבונן של הנשים.

עוד לפי האמנה, יינתן טיפול כלכלי מהיר המסייע למנוע מהגורם האלים לפגוע כלכלית באישה המוכה. כמו כן  יבוטל החשבון המשותף וייפתח חשבון עצמאי לאישה.

בנוסף, יחול הסדר חלוקת חובות מחדש. ויושהו הליכי הוצאה לפועל וכן ריבית פיגורים לתקופה של שנה וחצי. כמו כן יינתן סיוע פיננסי הן על ידי הגורמים הבנקאיים והן על ידי גורמי הסיוע.

סובלים מאלימות כלכלית? איך לפתור את הבעיה

הפתרון הכי טוב הוא מניעה, באמצעות חשבונות משותפים, לנהל מעקב אחר הוצאות והכנסות ולדרוש את המידע. גם רישום הנכסים כדאי שיהיה משותף. אם האלימות הכלכלית כבר בוצעה ואין לאדם שליטה על  ההוצאות שלו, לא כל שכן על ההכנסות שלו, הצעד הראשון הוא הודאה בבעיה, להבין שהצד השני לא סתם קמצן ואנחנו בזבזנים, אלא יש כאן עניין של שליטה.

אם אתם סבורים שאתם סובלים מאלימות כלכלית, פנו לארגוני הסיוע, בהם ויצו, החצר הנשית, רוח נשית ואשה לאשה או לייעוץ משפטי.

נדחתה התנגדות לצוואה שהורתה להוריש את כל רכוש האם לאח התאום