חינוך פיננסי    

מהי הוצאה כספית, מהי הוצאה ממשלתית, מהי הוצאה שולית ומהי תקורה

pixabay
מעודכן ל-11/2019
בכלכלה הוצאה כספית היא סכום כסף שמוציאים על קניית מוצרים, שרותים, מוצרי השקעה אועבורלכל מטרה אחרת.

הוצאה ממשלתית

הוצאה ממשלתי היא סכום הכסף שהממשלה מוציאה כיד להעניק את שירותיה. רוב הוצאות הממשלה מורכבות מביטחון, חינוך, בריאות, רווחה, קצבאות, והחזר חובות.

הוצאה שולית

הוצאה שולית היא סך ההוצאה הכרוכה בייצור מוצר נוסף, כלומר ההפרש בין הצאת המוצרים הראשונים לחדשים. למשל, אם סך ההוצאה הדרושה לייצור שתי חולצות היא 40 שקל, וסך ההוצאה הדרושה לייצור שלוש חולצות היא 80 שקל שקל, ההוצאה השולית לייצור ההחולצה השלישית תהה  40 שקל.
בדרך-כלל ההוצאה השולית הולכת ועולה, עם הייצור של כל מוצר נוסף. היסה היא שההיצע גדל  המחירים יורדים, תופעה זו נקראת בשם תועלת שולית יורדת.

תקורה והוצאה ישירה

תקורה היא הוצאה כספית שהיא הכרחית להמשך קיום העסק אך אין דרך לקשור אותה להכנסה ספציפית כלשהי שהוא מייצר. כמו חשבונות.  הוצאה שאותה כן ניתן לקשור להכנסה ספציפית נקראת "הוצאה ישירה" והיא כוללת עלויות של חומרי גלם או חלקים אשר נרכשו לשם ייצור מוצר ספציפי.

 התקורה כוללת בין היתר הוצאות שנגרמות על ידי ההנהלה, הוצאות הנהלת החשבונות, הביטוח, השכירות, החשמל. על דרך השלילה מקובל להגדיר תקורה כאותן הוצאות שתידרש החברה להוציא בכל מקרה, גם אם לא תספק מוצר או שרות כלשהם.

תלות התקורה בטווח הזמן – התקורה יכולה להשתנות עם הזמן כאשר החברה מתאימה את תקורתה לצרכיה המשתנים. כאשר היקף הפעילות גדל, בדרך כלל תידרש גם הגדלה של התקורה, ולהפך, אולם על פי רוב התאמת הקף הוצאות התקורה להיקף הפעילות אורכת זמן שבמהלכו התקורה עלולה להיות גדולה או קטנה יותר מהתקורה במצב הקבוע.

לדוגמה – בטווח של חודש כל הוצאות השכר של החברה הן הוצאות תקורה כיוון שפיטורין או גיוס עובדים (לצורך התאמת היקף העובדים להיקף הפעילות שירד או עלה ) הם הליך הנמשך חודש לכל הפחות. בטווח ארוך יותר ניתן להתאים את הוצאות השכר להיקף הפעילות ולכן בטווח ארוך הוצאות השכר הן הוצאות ישירות.

הצעד החכם של מנורה – קרן כספית;אטרקטיבית

הנכסים והכספים שאסור להוצאה לפועל לעקל